Παραγγελίες για συνολικά 372 νεότευκτα πλοία εκτελούνται σήμερα από τα διεθνή ναυπηγεία, για λογαριασμό Ελλήνων εφοπλιστών, τη στιγμή που ο ελληνόκτητος στόλος διατήρησε και το 2013 την παγκόσμια πρωτοκαθεδρία του. Τα παραπάνω ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Θόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στην ομιλία του στο πλαίσιο της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης των μελών της ένωσης. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν σήμερα το 16,25% του παγκόσμιου στόλου και το 46,7% του κοινοτικού, με βάση τη χωρητικότητα (dwt) των πλοίων. Αντίστοιχα, σε ελληνικά χέρια βρίσκεται το 23,5% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 18,5% του αντίστοιχου στόλου φορτηγών πλοίων.
Σημαντική κρίνεται η εκτενής αναφορά του κ. Βενιάμη στην πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία του οικονομικού επιτελείου στα τέλη Δεκεμβρίου του 2013, με την οποία επιβλήθηκε τριπλάσιος φόρος χωρητικότητας για την προσεχή τριετία, σε όλα τα πλοία υπό ελληνική και ξένη σημαία, που ελέγχονται από εταιρείες που διατηρούν την έδρα τους στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον ίδιο, η κίνηση αυτή χαρακτηρίστηκε «κατάφωρη συνταγματική εκτροπή», ακυρώνοντας στην πράξη την εθελοντικού χαρακτήρα πρωτοβουλία που είχε προηγηθεί, μεταξύ της Ενωσης Εφοπλιστών και της κυβέρνησης. Αυτή κορυφώθηκε με την υπογραφή σχετικού συνυποσχετικού, με το οποίο οι πλοιοκτήτες συναινούσαν στον εθελοντικό διπλασιασμό της φορολογικής τους επιβάρυνσης για περίοδο τριών ετών. Μάλιστα, κατά τον κ. Βενιάμη, μέχρι σήμερα σχεδόν 3.000 πλοία που εκπροσωπούν τη συντριπτική πλειονότητα (με βάση τη χωρητικότητα) του ελληνόκτητου στόλου, έχουν δεσμευτεί, μέσω της εν λόγω διαδικασίας για τον εθελοντικό διπλασιασμό της φορολογίας τους.
Ο κ. Βενιάμης εκτίμησε ότι η κυβέρνηση θα αντιληφθεί σύντομα, ότι η υιοθέτηση του παραπάνω φοροεισπρακτικού μέτρου, δεν θα αποδώσει τα αναμενόμενα, όπως έχει συμβεί και με άλλα μέτρα παρόμοιου χαρακτήρα. Επισήμανε δε ότι οι αποκλίσεις στα έσοδα που ανέμενε η κυβέρνηση από την εθελοντική εισφορά, θα μπορούσαν να καλυφθούν, είτε με την περαιτέρω προσέλκυση νέων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, είτε με την αναζήτηση άλλων προτάσεων αμοιβαία αποδεκτών. Αναφορικά με την εικόνα της διεθνούς ναυλαγοράς, το 2013 αναμφίβολα ήταν έτος «πρόκληση», λόγω της υπερπροσφοράς χωρητικότητας πλοίων, της ασταθούς πορείας των ναύλων και της δυσκολίας πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό. Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Βενιάμη, το 2014 προμηνύεται περισσότερο ευοίωνο, κυρίως λόγω των αναδυόμενων αγορών και των αναπτυσσόμενων οικονομιών, που θα τροφοδοτήσουν τη ζήτηση φορτίων. Το ζητούμενο βέβαια είναι να επανέλθει η ισορροπία προσφοράς – ζήτησης.