Υπέρογκο το κόστος αποστολής δεμάτων στο εξωτερικό και για τα e-καταστήματα

Υπέρογκο το κόστος αποστολής δεμάτων στο εξωτερικό και για τα e-καταστήματα

2' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεκαπλάσιο -στην καλύτερη περίπτωση- είναι το κόστος με το οποίο επιβαρύνονται οι αποστολές δεμάτων από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα σε πελάτες τους εκτός Ελλάδας σε σχέση με το κόστος που πληρώνουν οι ξένες επιχειρήσεις οι οποίες αποστέλλουν τα προϊόντα τους στη χώρα μας.

Για παράδειγμα, εάν μια βρετανική επιχείρηση κάνει χρήση των υπηρεσιών της Royal Mail, θα πληρώσει για τρεις αποστολές την ημέρα στην Ελλάδα, δεμάτων τριών κιλών, 1,34 ευρώ για κάθε δέμα, πλέον ΦΠΑ. Εάν μια ελληνική επιχείρηση, η οποία, για παράδειγμα, έχει ηλεκτρονικό κατάστημα με παραδοσιακά αγροτικά προϊόντα και θέλει να στείλει ένα δέμα στο εξωτερικό, τότε θα χρεωθεί, ανά αποστολή, με τουλάχιστον 14 ευρώ. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ΕΣΗΕ) δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που οι τιμές εκκίνησης για αποστολή στα Βαλκάνια είναι 25 ευρώ και για την υπόλοιπη Ευρώπη τα 30 ευρώ. Μπορεί, βεβαίως, οι εταιρείες παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών να χορηγούν εκπτώσεις αναλόγως της ποσότητας των αποστολών, αλλά σε καμία περίπτωση οι χρεώσεις τους δεν μπορούν να συγκριθούν με αυτές που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Πείραμα

Εμείς κάναμε το ακόλουθο πείραμα: παραγγείλαμε από ελληνικό ηλεκτρονικό κατάστημα παραδοσιακών προϊόντων ένα καλάθι βάρους 3,04 κιλών αποτελούμενο από ελαιόλαδο, ελιές Καλαμών, τραχανά και ξερά σύκα για αποστολή σε διεύθυνση στο West End του Λονδίνου. Η αξία του καλαθιού χωρίς τα έξοδα αποστολής ήταν μαζί με το ΦΠΑ 27,30 ευρώ. Με τα έξοδα αποστολής η τελική αξία ανέβηκε στα 53,70 ευρώ, σχεδόν διπλάσια. Το παράδειγμα δεν επελέγη τυχαία, καθώς αυτό που μπορεί να εξάγει η Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι κυρίως τα ποιοτικά τρόφιμά της, τα οποία μάλιστα γνωρίζουν από κοντά πολλοί τουρίστες όταν επισκέπτονται τη χώρα. Οι υπέρογκες χρεώσεις των ταχυδρομικών υπηρεσιών αποτελούν σημαντικό ανάχωμα για την επέκταση εκτός συνόρων των ελληνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο, πλήττοντας συνολικά την εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι o συνολικός τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ευρώπη υπερβαίνει τα 300 δισ. ευρώ, ενώ εκτιμάται ότι έως το 2016 θα σημειώνει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 10%. Το θέμα του υψηλού μεταφορικού κόστους απασχόλησε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες υπό τον γενικό γραμματέα Εμπορίου κ. Στέφανο Κομνηνό και στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, των συνδέσμων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πωλήσεων από απόσταση, καθώς και εκπρόσωποι των εταιρειών παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών (ΕΛΤΑ, DHL, ACS, SPEEDEX).

Οι μεταφορείς

Οι μεταφορείς υποστηρίζουν ότι οι υψηλές χρεώσεις οφείλονται στον χαμηλό όγκο των δεμάτων και στις μικρές ποσότητες που αποστέλλονται εκτός Ελλάδος. Το επιχείρημα είναι βάσιμο μεν, αλλά από την άλλη επιβεβαιώνει την ύπαρξη ενός φαύλου κύκλου: οι μικρές ποσότητες έχουν ως αποτέλεσμα υψηλές χρεώσεις, αλλά οι υψηλές χρεώσεις αποθαρρύνουν τους εν δυνάμει πελάτες να αγοράσουν προϊόντα από την Ελλάδα. Αυτό σύμφωνα με πληροφορίες αποτελεί και το βασικό επιχείρημα του υπουργείου Ανάπτυξης, το οποίο πρότεινε στους μεταφορείς να εφαρμόσουν μια πιο «γενναία» τιμολογιακή πολιτική με σκοπό την αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας και επομένως και του δικού τους τζίρου.

Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να πραγματοποιηθεί νέα σύσκεψη για το θέμα, αυτή τη φορά και με τη συμμετοχή των αερομεταφορέων, καθώς το ζήτημα των χρεώσεων των ταχυδρομικών εταιρειών συνδέεται και με την τιμολογιακή πολιτική των πρώτων. Για τον λόγο αυτό μάλιστα ο γ.γ. Εμπορίου έχει ζητήσει προτάσεις από όλους τους εμπλεκόμενους προκειμένου να υπάρξει ένα κοινό πλαίσιο δράσης.

 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT