ΔΗΚΤΗΣ

4' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Πολυγλωσσία» για το ελληνικό χρέος

Ως γνωστόν, οι Ευρωπαίοι έχουν δεσμευθεί ότι θα κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν την Ελλάδα να καταστήσει το δημόσιο χρέος της βιώσιμο, πάντα υπό την προϋπόθεση της απαρέγκλιτης τήρησης του προγράμματος. Για την ιστορία, να σημειωθεί ότι προκειμένου να θεωρηθεί βιώσιμο, το ελληνικό χρέος θα πρέπει να υποχωρήσει στο 124% του ΑΕΠ μέχρι το 2020 και «σημαντικά χαμηλότερα» από 110% του ΑΕΠ μέχρι το 2022. Ο αναπληρωτής επικεφαλής οικονομολόγος της EBRD Τζέρομιν Ζετελμάγερ, ο οποίος έχει μελετήσει το θέμα, είπε πρόσφατα στη στήλη ότι όσο παραμένει σε τόσο υψηλά επίπεδα, το ελληνικό χρέος υπονομεύει την εμπιστοσύνη των επενδυτών και τις προοπτικές επιστροφής της χώρας στην ανάπτυξη, και ο ίδιος θεωρεί καλύτερο ένα νέο «κούρεμα». Ολοι, ωστόσο, παραδέχονται ότι ως προς τη δομή του, το ελληνικό χρέος είναι ήδη «από τα καλύτερα», όχι βέβαια σε απόλυτο νούμερο, αλλά ως προς το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής του. Στην Ουάσιγκτον επικρατεί η πεποίθηση πως οι Ευρωπαίοι θα τιμήσουν τις δεσμεύσεις τους, καθώς έχουν ήδη επενδύσει πολλά στην Ελλάδα. Ωστόσο, η αόριστη αναφορά του στόχου του χρέους για το 2022 αφήνει περιθώρια ερμηνειών που προβληματίζουν κάποιους καλούς γνώστες των διαπραγματεύσεων για τις προθέσεις των δανειστών. Από την πλευρά του, ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ έχει αποκλείσει νέα αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους που κατέχει το ESM, συνολικού ύψους 133 δισ. ευρώ, στο οποίο οι όροι είναι ήδη πολύ ευνοϊκοί, αφήνοντας περιθώριο για μία ελάφρυνση των όρων αποπληρωμής των διμερών δανείων που έχει λάβει η Ελλάδα απευθείας από τις χώρες της Ευρωζώνης. Οπως όμως προειδοποιούν οικονομολόγοι, όσο καθυστερεί η εκταμίευση της επόμενης δόσης, τόσο αυξάνονται οι κίνδυνοι για την ανάπτυξη, και άρα υπονομεύονται οι προσπάθειες να καταστεί βιώσιμο το ελληνικό χρέος. Γρίφος…

Αγώνα

δρόμου για να συγκρατήσει την εκροή καταθέσεων, που συνεχίζεται, δίνουν, ακόμα, στην Κύπρο. Τα εκεί στοιχεία του Δεκεμβρίου δείχνουν βεβαίως μια ανακοπή στη μείωση των καταθέσεων, ωστόσο, το υπόλοιπο του συνόλου των καταθέσεων διαμορφώθηκε στα 47 δισ. ευρώ, δηλαδή 164 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με τον Νοέμβριο (και 23,1% μειωμένες σε ετήσια βάση). Η Τράπεζα Κύπρου, ωστόσο, σε συνεργασία με την Κεντρική Τράπεζα και τα στελέχη της τρόικας συζητεί ένα τολμηρό βήμα: την απελευθέρωση προθεσμιακών καταθέσεων ύψους 900 εκατ. ευρώ. Αν και αναγνωρίζει ότι σημαντικό μέρος των 900 εκατ. ευρώ θα φύγει, ωστόσο θέλει να δείξει ότι νιώθει δυνατή. Είναι όμως;

Εμπρακτη εμπιστοσύνη

Πρόκειται για «λεπτομέρεια» μεν για τους πολλούς, η οποία όμως είναι εξαιρετικά κρίσιμη για τους λίγους και τους μυημένους. Που δείχνει τη δύναμη της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας, παγκοσμίως. Οπως εξηγούσαν, λοιπόν, κύκλοι του κλάδου στη στήλη, το γεγονός ότι η ελληνική σημαία περιλαμβάνεται σταθερά στο πρόγραμμα Qualship 21 της Αμερικανικής Ακτοφυλακής τα τελευταία δύο χρόνια αποτελεί κάτι παραπάνω από απόδειξη της θετικής εικόνας της ελληνικής ναυτιλίας. Τι είναι το συγκεκριμένο πρόγραμμα; Κάτι σαν κάρτα ελευθέρας στα αμερικανικά χωρικά ύδατα. «Αναμφισβήτητα, οι ΗΠΑ αναγνωρίζουν στο σύνολο της ελληνικής πλοιοκτησίας έναν παραδοσιακά αξιόπιστο εμπορικό εταίρο με καθοριστική συμμετοχή στη διακίνηση του θαλάσσιου εμπορίου τους», σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι της Ακτής Μιαούλη.

Αέριο σε ευρωπαϊκά δίκτυα μέσω Ελλάδας

«Δίοδο» σε τερματικό σταθμό στην Ελλάδα, με σκοπό τη διοχέτευση, σε ευρωπαϊκά δίκτυα, υγροποιημένου φυσικού αέριου που θα προέρχεται από το Κατάρ, φέρεται να αναζητεί η Qatargas, η μεγαλύτερη παραγωγός LNG διεθνώς. Παράγοντες της ενεργειακής αγοράς θεωρούν ότι η αναζήτηση νέων αγορών από το εμιράτο –καθώς οι ΗΠΑ εισέρχονται στις εξαγωγικές δυνάμεις φυσικού αερίου– είναι έντονη και σημειώνουν ότι οι πρωτοβουλίες αυτές έχουν ξεκινήσει ήδη εδώ και ένα χρόνο. Κάποιες από αυτές, μάλιστα, έχουν γίνει από το κρατικό επενδυτικό ταμείο του Κατάρ. Η εγγύτητα του ελλαδικού χώρου στη Μέση Ανατολή εξηγεί το ενδιαφέρον, ενώ η διέλευση αγωγών από την Ελλάδα αναβαθμίζει τη σημασία της ως σημείο εισόδου φυσικού αερίου στα πανευρωπαϊκά δίκτυα. Στην Ελλάδα λειτουργούν αυτή τη στιγμή ένας τερματικός σταθμός αεριοποίησης LNG στη Ρεβυθούσα, ένας στην Καβάλα και ένας στην Αλεξανδρούπολη.

 

Μνήμες νομισματικής τρέλας

Με μια σύντομη αναδρομή στις κερδοσκοπικές επιθέσεις εναντίον νομισμάτων, οι Financial Times επιχειρούν να ερμηνεύσουν την περίπτωση της τουρκικής λίρας, αντλώντας διδάγματα από όσα συνέβησαν στη στερλίνα τη «Μαύρη Τετάρτη» του 1992. Οπως τονίζει η βρετανική εφημερίδα, ο αιφνιδιασμός που υπέστησαν οι διαπραγματευτές συναλλάγματος, μετά τη μεταμεσονύχτια θεαματική άνοδο των επιτοκίων της λίρας, επαναφέρουν μνήμες από «την εποχή της νομισματικής τρέλας τη δεκαετία του 1990». Τότε που η κυβέρνηση της Βρετανίας αύξησε το επιτόκιο της στερλίνας από το 10% στο 15%, σε μία ημέρα, εκείνη τη «Μαύρη Τετάρτη» του 1992, όταν προσπαθούσε απεγνωσμένα να υπεραμυνθεί της σύνδεσης της στερλίνας με τον μηχανισμό συναλλαγματικών ισοτιμιών. Ακολούθησε την επόμενη κιόλας ημέρα πτώση των επιτοκίων και πάλι στο 10% και βουτιά της στερλίνας κατά 15% έναντι του γερμανικού μάρκου, μέσα σε τρεις εβδομάδες, που προετοίμασε το έδαφος για την ανάκαμψη της Βρετανίας. Επιχειρώντας μια διεξοδική ανάλυση της τουρκικής περίπτωσης, οι FT υπογραμμίζουν πως παρά τις αναλογίες, η Τουρκία παρουσιάζει μια ειδοποιό διαφορά: δεν υπεραμύνεται μιας αδικαιολόγητης σύνδεσης του νομίσματος. Αντιθέτως η ελεύθερη διακύμανση της τουρκικής λίρας έχει οδηγήσει σε πτώση 8% έναντι του δολαρίου μόνον μέσα στο τρέχον έτος, ενώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 η υποχώρησή της φθάνει στο 25%. Επίσης, η κεντρική τράπεζα της Τουρκίας δεν έχει την πολιτική στήριξη της κυβέρνησης στη συγκεκριμένη επιλογή, ενώ συνήθως ακολουθεί ανορθόδοξη πολιτική.

 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT