Ανησυχία στις ιχθυοκαλλιέργειες από την ανάπτυξη του κλάδου στην Τουρκία

Ανησυχία στις ιχθυοκαλλιέργειες από την ανάπτυξη του κλάδου στην Τουρκία

2' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οταν τον Νοέμβριο του 2013 ο FAO, Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ, δημοσιοποιούσε στοιχεία βάσει των οποίων η Ελλάδα έχανε την πρωτιά από την Τουρκία σε ό,τι αφορά την τσιπούρα και το λαβράκι, οι ελληνικές εταιρείες του κλάδου, αλλά και ο σύνδεσμος εκπροσώπησής τους έσπευσαν να αμφισβητήσουν τα στοιχεία αυτά. Πριν από λίγες ημέρες οι επικεφαλής των εταιρειών του κλάδου που συμμετείχαν σε ευρεία σύσκεψη στο υπουργείο Ανάπτυξης παραδέχθηκαν, όπως χαρακτηριστικά είπαν, ότι «η Τουρκία έχει πάρει κεφάλι».

Η αυξημένη παραγωγή της γείτονος συμπαρασύρει τις τιμές προς τα κάτω και τα προϊόντα της κερδίζουν αγορές ακριβώς επειδή είναι πιο ανταγωνιστικά. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του FAO, το πρώτο εξάμηνο του 2013 οι εξαγωγές της Τουρκίας σε τσιπούρα και λαβράκι αυξήθηκαν κατά 73% σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2012. Το ανησυχητικό για την ελληνική παραγωγή είναι ότι τα προϊόντα της Τουρκίας δεν εξάγονται μόνο προς τις νέες αγορές της Μέσης Ανατολής, της Ρωσίας και των ΗΠΑ, αλλά διεισδύουν πλέον και στις παραδοσιακές αγορές «πελάτες» των ελληνικών ψαριών, όπως η Ιταλία. Το 2013 οι ελληνικές εξαγωγές ψαριών προς την Ιταλία υποχώρησαν κατά 12%, ενώ την ίδια ώρα αυξήθηκαν οι αντίστοιχες τουρκικές. Η Ελλάδα παραμένει κυρίαρχος προμηθευτής της βρετανικής αγοράς, η οποία όμως δέχεται πλέον πολλές εισαγωγές και από την Ολλανδία, από την οποία στην πραγματικότητα γίνονται επανεξαγωγές τουρκικών προϊόντων. Το 60% των ποσοτήτων σε τσιπούρα και λαβράκι που εισάγουν οι ΗΠΑ είναι ελληνικά, όμως αυξάνονται συνεχώς και οι εισαγωγές από την Τουρκία, φτάνοντας πλέον στο 10%. Στον Λίβανο, μία από τις σημαντικές νέες αγορές της Μέσης Ανατολής για προϊόντα ιχθυοκαλλιεργειών, οι εισαγωγές από την Τουρκία αυξήθηκαν πέρυσι κατά 110%.

Ζητούν ρευστότητα

Οι τιμές προβλέπεται ότι θα συνεχίζουν να υποχωρούν, γεγονός που θα επιδεινώσει την ήδη άσχημη οικονομική κατάσταση αρκετών ελληνικών εταιρειών του κλάδου. Για τον λόγο αυτό στη σύσκεψη που έγινε πριν από μερικές ημέρες στο ΥΠΑΝ, οι εκπρόσωποι των εταιρειών ζήτησαν από τις τράπεζες άμεση «ένεση ρευστότητας» 20 εκατ. ευρώ. Επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εταιρείες ζητούν από τις τράπεζες να αξιοποιήσουν ουσιαστικά τον θεσμό του CRO (Chief Restructuring Officer) με στελέχη επιλογής τους, οι οποίοι θα ελέγχουν την υλοποίηση των επιχειρηματικών σχεδίων και την αναδιάρθρωση των δανείων. Παράγοντες της αγοράς, τέλος, πρότειναν να ορισθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης ένας ειδικός συντονιστής, επιφορτισμένος με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ των εταιρειών και των πιστωτών τους, κατά τα πρότυπα του ορισμού διαπραγματευτή (πρόκειται για τον κ. Ευ. Βιδάλη) εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης για την επίλυση του ζητήματος των αυτοκινητοδρόμων.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT