ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αίρονται τα εμπόδια με ΔΕΣΦΑ και αγωγό ΤΑΡ

airontai-ta-empodia-me-desfa-kai-agogo-tar-2029589

Η γραφειοκρατία των Βρυξελλών σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ στη Socar και τα προβλήματα διέλευσης σε ό,τι αφορά την πρόοδο κατασκευής του αγωγού TAP είναι οι βασικές εκκρεμότητες γύρω από τα δύο κομβικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης έργα. Στις συναντήσεις κορυφής που είχε χθες στην Αθήνα ο Αζέρος πρόεδρος Ιλχάμ Αλίγεφ, έγινε εκτενής παρουσίαση της πορείας των δύο έργων με έμφαση στην ολοκλήρωση της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ, λόγω της δωδεκάμηνης καθυστέρησης που έχει προκύψει από τη στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η ελληνική πλευρά μετέφερε στον πρόεδρο Αλίγεφ τις διαβεβαιώσεις των Βρυξελλών για ολοκλήρωση της διαδικασίας μέσα στο φθινόπωρο. Η άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων οφείλεται τόσο στο γεγονός ότι η ΡΑΕ έστειλε στις Βρυξέλλες την απαιτούμενη εκ της ευρωπαϊκής νομοθεσίας πιστοποίηση του ΔΕΣΦΑ με το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς (66% ΔΕΣΦΑ και 34% Δημόσιο) όσο και στις απευθείας επαφές της αζέρικης πλευράς με την Ε.Ε. όπου διαπιστώθηκε η πρόθεση του Αζερμπαϊτζάν να σεβαστεί και να αποδεχθεί πλήρως την ευρωπαϊκή ενεργειακή νομοθεσία. Κυβερνητικές πηγές μεταφέρουν ότι για το κλείσιμο της μεταβίβασης δεν θα χρειασθεί διακρατική συμφωνία, όπως αρχικά είχε απαιτήσει η Ε.Ε., αλλά ένα σύμφωνο κατανόησης ή μια επίσημη επιστολή του Αζερμπαϊτζάν.

Με την είσοδό της στον ΔΕΣΦΑ, η Socar, που συμμετέχει τόσο στον αγωγό ΤΑΡ όσο και στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ, θα αποκτήσει πρόσβαση στα διευρωπαϊκά δίκτυα και εξετάζει ήδη την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου από τη Θεσσαλονίκη στην Αλβανία κατά μήκος των παραλιών των Δυτικών Βαλκανίων, που μέσω Σερβίας και Ρουμανίας θα καταλήγει στην καρδιά της Κεντρικής Ευρώπης, στην Αυστρία.

Σε ό,τι αφορά τον αγωγό TAP, ο πρόεδρος Αλίγεφ ενημερώθηκε πλήρως για τα προβλήματα διέλευσης στις Σέρρες και στην Καβάλα και ζήτησε να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα ώστε η υλοποίηση του έργου να προχωρεί παράλληλα με τον αγωγό ΤANAP που θα μεταφέρει το αέριο του Σαχ Ντενίζ στην Τουρκία για να φτάσει στη συνέχεια μέσω του TAP στην Ευρώπη. Οι μεγαλύτερες αντιδράσεις προέρχονται από τον Δήμο Καβάλας, ο οποίος έχει διατυπώσει αίτημα για αλλαγή όδευσης μιας διαδρομής 15 χλμ. περίπου του αγωγού στην πεδιάδα των Τεναγών. Τα θέματα, όπως αποφασίστηκε χθες, θα επιλυθούν μέσω της τριμερούς επιτροπής που έχει συσταθεί και στην οποία συμμετέχει το ΥΠΕΚΑ, η κοινοπραξία του ΤAP και οι τοπικές κοινωνίες.