ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η επόμενη μέρα στο λιμάνι του Πειραιά μετά την έγκριση της Κομισιόν

i-epomeni-mera-sto-limani-toy-peiraia-meta-tin-egkrisi-tis-komision-2037017

Σε κίνηση ετέθησαν αυτήν την εβδομάδα οι τροχοί που θα καταστήσουν τον Πειραιά τον μεγαλύτερο λιμενικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων της Μεσογείου και έναν από τους μεγαλύτερους της Ευρώπης. Το Δ.Σ. της ΟΛΠ Α.Ε. μετά το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στέλνει στο ελεγκτικό συνέδριο και στη γενική συνέλευση των μετόχων τη συμφωνία με τη θυγατρική της Cosco στον Πειραιά.

Τι αναλαμβάνουν οι Κινέζοι

Με βάση τη συμφωνία αυτή, η κινεζική πλευρά αναλαμβάνει: α) να κατασκευάσει το δυτικό τμήμα του Προβλήτα ΙΙΙ, που θα ανεβάσει τη δυναμικότητα του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά στα 6,2 εκατ. teu, β) να κατασκευάσει για λογαριασμό της ΟΛΠ Α.Ε. τον νέο τερματικό σταθμό Προβλητών Πετρελαιοειδών και τα δίκτυά του, γ) να αναβαθμίσει τον Προβλήτα ΙΙ με 12 γερανοφόρα οχήματα, ώστε να αυξηθεί η δυναμικότητά του, δ) να αναβαθμίσει τον ανατολικό και δυτικό προβλήτα ΙΙΙ, με σύγχρονο εξοπλισμό ώστε να δέχεται ταυτόχρονα περισσότερα νέας γενιάς μεγαλύτερα πλοία και ε) να χρηματοδοτήσει όλα τα πιο πάνω έργα με 230 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για μια επένδυση που συζητείται εδώ και ενάμισι χρόνο, αλλά κόλλησε στα γρανάζια της ευρωπαϊκής γραφειοκρατίας και στον πόλεμο συμφερόντων που προκάλεσε, αφού ο Πειραιάς ερίζει πλέον για φορτία με τα μεγάλα λιμάνια της βόρειας Ευρώπης και αυξάνει τη δυναμικότητά του ως πύλη του ασιατικού εμπορίου για την Ευρώπη. Η απεμπλοκή της επένδυσης από τις Βρυξέλλες ανάβει πράσινο φως και στους περαιτέρω σχεδιασμούς του Πεκίνου για την Ελλάδα, που περιλαμβάνουν επενδύσεις και σε άλλες υποδομές, στην ενέργεια, τον τουρισμό και τα ακίνητα όπως βέβαια και τη συνεχώς ενισχυόμενη συνεργασία στη ναυτιλία.

Η συμφωνία

Η συμφωνία της ΣΕΠ Α.Ε. με τον ΟΛΠ και η επένδυση επιπλέον 230 εκατομμυρίων ευρώ που δρομολογεί αναμένεται να διπλασιάσει όχι μόνο το ύψος της επένδυσης, αλλά και τις θέσεις εργασίας, δημιουργώντας άμεσα 700 νέες και άλλες περίπου 1.500 έμμεσες, που θα αφορούν όλους εκείνους που θα απασχοληθούν γύρω από τη λειτουργία του λιμανιού. Πάνω απ’ όλα όμως προικοδοτεί τον Πειραιά με τις απαραίτητες υποδομές για να διεκδικήσει τον κομβικό ρόλο που του αρμόζει και να δημιουργήσει γύρω του μια νέα οικονομία.

To πράσινο φως από τις Βρυξέλλες δόθηκε ουσιαστικά στις 30 Ιουνίου από την DG Markt και στις 8 Ιουλίου από την DG Comp οπότε και οι δύο διευθύνσεις εξέδωσαν και απέστειλαν στις ελληνικές αρχές τα σχόλιά τους επί του σχεδίου συμφωνίας του φιλικού διακανονισμού με την Cosco. Στις 30 Ιουνίου επίσης η DG Markt απέστειλε προς την ένωση των Ελλήνων λιμενεργατών ένα «Rejection Letter» στις καταγγελίες της κατά της νέας συμφωνίας με την Cosco. Από τα κείμενα αυτά ο ίδιος ο ΟΛΠ συνάγει πως η υπόθεση του Φιλικού Διακανονισμού έκλεισε οριστικά από την DG Markt, χαρακτηρίζοντάς τη συμβατή με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Στο δε Rejection Letter προς την ΟΜΥΛΕ, η DG Markt δίδει περιθώριο 4 εβδομάδων για τυχόν υποβολή νέων στοιχείων. «Από τις πιο πάνω επιστολές συνδυαστικά ερμηνευόμενες προκύπτει νομική ασφάλεια και βεβαιότητα για τη συμβατότητα της Συμφωνίας με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και την πρακτική της Ε.Ε. Εάν εξάλλου είχε διαπιστωθεί παραβίαση του Ευρωπαϊκού Δικαίου, θα είχε ανοίξει φάκελος έρευνας, τέτοιο πράγμα όμως δεν συνέβη» αναφέρει ο πρόεδρος της εισηγμένης, Γιώργος Ανωμερίτης. Σημειώνει επίσης πως το «Πρακτικό Διαδικασίας Φιλικής Διευθέτησης» μεταξύ ΟΛΠ και Cosco προβλέπει να συνεχίσει η θυγατρική της Cosco να καταβάλει στην ΟΛΠ Α.Ε. τα προβλεπόμενα από τη βασική μεταξύ τους σύμβαση παραχώρησης ετήσια οικονομικά ανταλλάγματα και να μην καταργηθεί το ελάχιστο εγγυημένο αντάλλαγμα.