Άποψη: Ενα ελληνικό προϊόν πολυτελείας

Άποψη: Ενα ελληνικό προϊόν πολυτελείας

3' 8" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

​​Ένα από τα περισσότερο αναφερόμενα θέματα στη διεθνή βιβλιογραφία των οικονομικών είναι ο συνδυασμός των δυνατών σημείων ενός προμηθευτή με τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στην αγορά. Οταν κανείς μπορεί να συνδυάσει «φυσικά» πλεονεκτήματα με υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, τότε μπορεί ακόμη και να δημιουργήσει μια ευκαιρία ή μια αγορά.

Σ’ αυτόν τον «μικρό» κόσμο, όπου οι αποστάσεις υπάρχουν μόνο στον χάρτη, η τεχνολογία και ο διαθέσιμος χρόνος μπορούν να κάνουν το αδύνατο δυνατό. Οπως σημειώνει ο φίλος και συνάδελφος Γ. Κουφόπουλος, στο σημερινό επιχειρηματικό περιβάλλον υπάρχουν τρεις τύποι συμμετεχόντων: αυτοί που πουλούν χρόνο για να ζήσουν (υπάλληλοι), εκείνοι που αγοράζουν κίνδυνο (επιχειρηματίες) και όσοι προσφέρουν κεφάλαια (εισοδηματίες – wealthy). Κατά τη γνώμη μου, αυτοί που ανήκουν στην πρώτη κατηγορία ενδιαφέρονται πάντα για την «καλή ζωή», αλλά ενδεχομένως δεν διαθέτουν αρκετά για να ξοδέψουν και σίγουρα δεν έχουν το χρόνο. Είναι αρκετά ενδιαφέρον ότι οι επιχειρηματίες έχουν τον χρόνο και σε αρκετές περιπτώσεις τα απαραίτητα χρήματα, αλλά έχουν ταυτόχρονα στην κατοχή τους ένα πολύ απαιτητικό περιουσιακό στοιχείο, τον κίνδυνο. Τελικά, μόνο εκείνοι που ανήκουν στην τρίτη κατηγορία έχουν και τον χρόνο αλλά και την ηρεμία να απολαύσουν τις υπηρεσίες «καλής ζωής».

Η περιοχή μεταξύ των 39 00 Ν και 22 00 E γεωγραφικών συντεταγμένων που ονομάζεται Ελλάδα για περισσότερα από 2.500 χρόνια έχει μερικά εξαιρετικά πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη της βιομηχανίας «καλής ζωής», που, πέρα από τον τουρισμό, περιλαμβάνει την αγορά των παγκόσμιων συνεδρίων, τις εξερευνήσεις, τα θεματικά πάρκα κ.ά. Το μεσογειακό κλίμα και η διατροφή, η ποικιλία του περιβάλλοντος, ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο νησιωτικά συμπλέγματα και εύκολη-γρήγορη πρόσβαση και ανατολικά και δυτικά. Η χώρα είναι επίσης γνωστή για την Ιστορία της (αν και όχι τόσο ηρωική τα τελευταία χρόνια) και τα απίστευτα μνημεία της, τη φιλοξενία των κατοίκων και το ανοιχτό τους πνεύμα, που είναι μερικοί ακόμη ουσιαστικοί παράγοντες που βοηθούν στον διεθνή ανταγωνισμό. Μια ευχάριστη έκπληξη για τους επισκέπτες της είναι και το υψηλό ποσοστό ολοκλήρωσης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (85%) αλλά και ανώτατης (40% στις ηλικίες 25-34), που κατατάσσουν τη χώρα μεταξύ των πρώτων στην Ευρώπη, και το υψηλό ποσοστό (60%) ικανοποιητικής γνώσης και χρήσης της Αγγλικής γλώσσας.

Στον τομέα βέβαια της διαχείρισης περιουσίας (wealth management), υπάρχουν πλεονεκτήματα που ίσως δεν είναι τόσο προφανή, αλλά σίγουρα χρειαζόμαστε ακόμα σκληρή δουλειά. Παρόλο που η χώρα βασίζεται στον τριτογενή τομέα και αναπτύχθηκε «τραπεζο-κεντρικά», η έλλειψη κεντρικού οράματος στον χώρο δεν έχει μέχρι σήμερα επιτρέψει τη διεθνή μας καταξίωση. Οι Ελληνες, βέβαια, υπήρξαμε ανέκαθεν αρκετά διεθνοποιημένοι. Μετανάστες από τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά, κορυφαίοι εισαγωγείς προϊόντων και υπηρεσιών, φοιτητές στα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, και ναυτικοί από την κούνια μας, καταλαβαίνουμε την παγκοσμιοποίηση αρκετά καλά. Οι Ελληνες τραπεζικοί, ως υπο-ομάδα, διαδραμάτισαν σπουδαίο ρόλο στην ευρύτερη περιοχή και ενσωμάτωσαν στη δράση τους όλους τους διεθνείς κανονισμούς γρήγορα και αποτελεσματικά. Οι διαχειριστές περιουσίας είναι εξαιρετικά καλά εκπαιδευμένοι, έχουν εργαστεί στο εξωτερικό ή στην Ελλάδα για μεγάλους και έμπειρους ξένους οργανισμούς και έχουν επιτύχει αξιοζήλευτα αποτελέσματα στις αναδυόμενες αγορές. Αυτό σημαίνει ότι τα υλικά για να χτιστούν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα υπάρχουν και είναι καλά.

Ομως η χώρα μόλις που έχει αρχίσει να ανακάμπτει από τη χειρότερη κρίση μετά τη «Μεγάλη Υφεση», η φήμη της έχει πληγεί σοβαρά και η πολιτική κατάσταση απέχει αρκετά από το να θεωρηθεί σταθερή, σύμφωνα με τα δυτικά πρότυπα. Τα καλά νέα είναι ότι στην αγορά της διαχείρισης περιουσίας ο χρόνος ήταν και παραμένει αγαθό σε μεγάλη διαθεσιμότητα. Κανείς στον χώρο μας δεν σκέφτεται για λιγότερο από τα επόμενα 10-15 χρόνια! Και ακριβώς αυτό είναι που χρειαζόμαστε. Χρόνο για να ξεπεράσουμε τις αδυναμίες μας και ένα δίκαιο και σταθερό φορολογικό σύστημα, ώστε να προσφέρουμε το παγκόσμιο προϊόν κατηγορίας πολυτελείας σε συνδυασμό: «Διαχείριση περιουσίας και Καλή Ζωή».

* Ο κ. Θεόδωρος Ν. Κρίντας, PhD, CIIA, είναι διευθύνων σύμβουλος της Attica Wealth Management και αντιπρόεδρος της Ενωσης Θεσμικών Επενδυτών

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή