ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπαίνει στην… πρίζα το σχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης

0308s7oikcar1

Μια συνολικότερη πρωτοβουλία που στόχο έχει να καλύψει το χαμένο έδαφος για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας ανέλαβε το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Παράλληλα με την κατάθεση της τροπολογίας που ρυθμίζει θέματα προδιαγραφών για τη λειτουργία των υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ο υπουργός Γ. Μανιάτης επιχειρεί να μεγιστοποιήσει τα οφέλη για την ελληνική οικονομία από την ηλεκτροκίνηση, γύρω από την οποία αναμένεται να αναπτυχθεί μια νέα αγορά.

Με βασικό άξονα την έκθεση επιτροπής που ο ίδιος είχε συστήσει τον Σεπτέμβριο του 2011 ως υφυπουργός Ενέργειας, με επικεφαλής τον καθηγητή του ΕΜΠ Ευάγγελο Διαλυνά, για την προώθηση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, ο κ. Μανιάτης θέτει σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο «Δίκτυο Ηλεκτρικής Κινητικότητας» με πρώτο βήμα τη σύσταση αρμόδιας επιτροπής στη Γενική Γραμματεία Ενέργειας του υπουργείου.

Πιλοτικό δίκτυο

Στο πλαίσιο αυτό, ετοιμάζεται επίσης η λήψη αποφάσεων που αφορούν τη χρηματοδότηση ενός πιλοτικού δικτύου ηλεκτρικής κινητικότητας στην Ελλάδα όπως έχει ήδη αποφασιστεί σε άλλες χώρες της Ε.Ε. Βασική αρμοδιότητα αυτής της επιτροπής θα είναι η προώθηση όλων των δράσεων που είναι απαραίτητες για την ίδρυση και ομαλή λειτουργία του δικτύου σε συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (δημόσιες υπηρεσίες, οργανισμοί, Τοπική Αυτοδιοίκηση, φορείς, επιχειρήσεις). Η επιτροπή θα φροντίζει επίσης για την πληροφόρηση και την ευαισθησία της κοινής γνώμης για όλα τα σχετικά θέματα, ενώ θα συντονίζει την εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος προωθώντας τη σύνδεση του ΥΠΕΚΑ με τους δήμους.

Αναλαμβάνεται, τέλος, πρωτοβουλία για την ανάπτυξη μιας εθνικής στρατηγικής για την ηλεκτρική κινητικότητα με τις απαραίτητες πρωτοβουλίες που θα επιταχύνουν την κυκλοφορία των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Ελλάδα.

Η πρωτοβουλία του ΥΠΕΚΑ είναι αρκετά φιλόδοξη και στοχεύει στο να καλύψει την απόσταση που χωρίζει την Ελλάδα από άλλες χώρες της Ε.Ε. σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση και τους στόχους που έχει θέσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν από ένα χρόνο.

Οι στόχοι συνδέονται με τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050, οι οποίοι δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς τη συνδρομή του τομέα των μεταφορών.

Οι ηλεκτροκινητήρες είναι σήμερα από τις πιο αποδοτικές ενεργειακά μηχανές, με συντελεστές απόδοσης μεγαλύτερους από 90%. Ακόμη και το πλέον οικονομικό αυτοκίνητο καύσης διανύει τα 100 χιλιόμετρα μέσα στην πόλη με κόστος 3-3,5 ευρώ, όταν για ένα ηλεκτρικό το αντίστοιχο κόστος είναι 90 λεπτά. Είναι ωστόσο πολύ ακριβά στην αγορά, γι’ αυτό και οι αυτοκινητοβιομηχανίες τα προωθούν μαζί με «πακέτα» υπηρεσιών ενώ τα κράτη-μέλη θεσπίζουν κίνητρα. Στην Ελλάδα κυκλοφορεί σήμερα ένας αριθμός 20-25 αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

13.000 σημεία φόρτισης

Βασική αιτία μη προώθησής τους είναι η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου, ενώ μέχρι και τον Νοέμβριο του 2013 την τιμή τους επιβάρυνε φόρος πολυτελείας αυξάνοντας σημαντικά το κόστος. Η νομοθετική ρύθμιση για την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων θεσπίστηκε μόλις τον περασμένο Ιανουάριο. Με καθυστέρηση, την περασμένη εβδομάδα κατατέθηκε από τον υπουργό Γιάννη Μανιάτη νομοθετική ρύθμιση που απαλλάσσει Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης από την έκδοση άδειας προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και τους κατατάσσει στην κατηγορία των τελικών καταναλωτών με δικαίωμα μεταπώλησης ρεύματος ως υπηρεσία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η τροπολογία αναμένεται να δώσει δυναμική εκκίνηση στη νέα αυτή αγορά. Σύμφωνα με τους στόχους που έχει θέσει η Ε.Ε., στην Ελλάδα θα πρέπει, μέχρι τέλος του 2020, να λειτουργούν 13.000 σημεία φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Στη νέα εποχή της αυτοκίνησης

«Με τη νομοθετική μας πρωτοβουλία για τη ρύθμιση θεμάτων για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα (Η.Ο.) που εντάχθηκε στον νόμο για το ρυθμιστικό σχέδιο Αθήνας, στέλνουμε ένα μήνυμα προς την ελληνική και διεθνή αγορά αλλά και προς τα ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα της χώρας, ότι φιλοδοξούμε να ενεργοποιήσουμε το σύνολο των εθνικών δυνάμεων για τη μετάβαση στη νέα εποχή αυτοκίνησης», δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός Γ. Μανιάτης. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «τα ηλεκτροκίνητα οχήματα αποτελούν ένα ευρύτατο πεδίο δραστηριοτήτων σε αρκετές χώρες, με την Ελλάδα όμως να απουσιάζει. Πολιτική μας επιλογή είναι η διαμόρφωση και στήριξη μιας εθνικής στρατηγικής για την ηλεκτρική κινητικότητα με την ενεργοποίηση όλων των επιστημονικών και παραγωγικών δυνάμεων του τόπου».