ΕΣΠΑ: 5,2 δισ. για οδικά, σιδηροδρομικά και περιβαλλοντικά έργα

ΕΣΠΑ: 5,2 δισ. για οδικά, σιδηροδρομικά και περιβαλλοντικά έργα

2' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ποσό 5,2 δισ. ευρώ θα διατεθεί την περίοδο 2014-2020 για την ολοκλήρωση οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, αλλά και για έργα περιβάλλοντος στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ. Από αυτά, τα 4,3 δισ. ευρώ είναι κοινοτικά χρήματα, ενώ στα 900 εκατ. ευρώ υπολογίζεται η εθνική συμμετοχή, δηλαδή τα χρήματα που θα προέλθουν από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πρόκειται για το μεγαλύτερο τομεακό πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ, το οποίο εκτιμάται ότι θα κινητοποιήσει πρόσθετους πόρους μέσω ιδιωτικής συμμετοχής, κυρίως για τα έργα ΣΔΙΤ, δηλαδή αυτά που θα κατασκευαστούν και με τη συμμετοχή δημόσιων και ιδιωτικών κεφαλαίων. Στα κονδύλια του προγράμματος «Υποδομές, Μεταφορές, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» του νέου ΕΣΠΑ, έχει προβλεφθεί ποσό 783,4 εκατ. ευρώ που εκχωρείται στις Περιφέρειες, οι οποίες θα αναλάβουν οι ίδιες τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας σειράς έργων περιβάλλοντος, αλλά και υποδομές. Οι στόχοι του Προγράμματος, όπως περιγράφονται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, που έχει αποσταλεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι η προώθηση της ολοκλήρωσης βασικών υποδομών (οδικών, σιδηροδρομικών, λιμένων και αεροδρομίων), η προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών και ο εκσυγχρονισμός του συστήματος μεταφορών, η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, καθώς και η ανάπτυξη βιώσιμων και οικολογικών αστικών μεταφορών, κυρίως αστικών μέσων σταθερής τροχιάς. Αντίστοιχα, στον τομέα του περιβάλλοντος, οι στόχοι είναι η προστασία και η αξιοποίηση του περιβάλλοντος, η διευκόλυνση της προσέλκυσης επενδύσεων και η παροχή ευκαιριών άσκησης επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στον τομέα του περιβάλλοντος. Ενδεικτικά θα διατεθούν:

• 281 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου

• 430 εκατ. ευρώ για οδικούς άξονες

• 1,2 δισ. ευρώ για έργα μετρό στην Αθήνα (συνέχιση επέκτασης προς Πειραιά νέα γραμμή 4) και στη Θεσσαλονίκη και έργα τραμ στην Αθήνα (σύνδεση Φαληρικού όρμου με ΦΙΞ)

• 1,7 δισ. για απορρίμματα, λύματα και αναπλάσεις και συμμετοχή Δημοσίου στις νέες εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων, αποκατάσταση χωματερών, διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων, κατασκευή βιολογικών καθαρισμών και αποχετευτικών δικτύων, παρακολούθηση της ποιότητας υδάτων κ.ά.

Οπως σημειώνεται στο Πρόγραμμα, παρά τις βελτιώσεις των προηγούμενων περιόδων από το Α΄ ΚΠΣ έως και το ΕΣΠΑ 2007-2013, το σιδηροδρομικό δίκτυο υπολείπεται προς ολοκλήρωση 20% του ΠΑΘΕ/Π, που παρουσιάζει ελλείποντες συνδέσμους και θα παραμένει σε επιμέρους τμήματα εκτός λειτουργίας (Κιάτο – Πάτρα) ή με χαμηλά γεωμετρικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά (Πολύκαστρο – Ειδομένη, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας). Αντίστοιχα στις οδικές μεταφορές διαπιστώνεται ανάγκη για κατά προτεραιότητα ολοκλήρωση συγκεκριμένων τμημάτων του Οδικού Δικτύου, καθώς και συμπλήρωση του δικτύου νησιωτικών περιφερειών. Την περίοδο 2014 – 2020 προγραμματίζεται να υλοποιηθούν 275 χλμ. του δικτύου, οπότε εκτιμάται ότι στο τέλος της περιόδου αυτής θα έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή συνολικά 2.791 χλμ. αξόνων του και θα μένουν προς ολοκλήρωση 1.659 χλμ. από το συνολικό μήκος 4.450 χλμ. του οδικού δικτύου της χώρας. Στις αστικές μεταφορές, το σύστημα θα ενισχυθεί με την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό (τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς), την κατασκευή τμήματος της Γραμμής 4 του Μετρό (Αλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός), που διέρχονται από πυκνοκατοικημένες περιοχές των δυτικών προαστίων και των Δήμων Γαλατσίου και Αθήνας, την ολοκλήρωση της κατασκευής της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης και την επέκτασή του προς Καλαμαριά. Στις συνδυασμένες μεταφορές τέλος θα επιδιωχθεί, μεταξύ άλλων, η υλοποίηση κυρίως σιδηροδρομικών συνδέσεων με επιλεγμένους κύριους λιμένες που αποτελούν βασικές πύλες μεταφορών της χώρας και αξιοποίηση των συνδέσεων των θαλάσσιων διαδρομών κατά μήκος της Μεσογείου με την Αδριατική.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή