ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η κατανάλωση καυσίμων «δείχνει» κίνηση στους δρόμους

i-katanalosi-kaysimon-deichnei-kinisi-stoys-dromoys-2045503

Μετά μια 5ετία (2009-2013) πραγματικής καθίζησης, η αγορά καυσίμων πέρασε τον Ιούνιο σε θετικό πρόσημο, πιστοποιώντας τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Οδηγός σε αυτή την πορεία αναστροφής της ζήτησης είναι το πετρέλαιο κίνησης, η ανοδική τάση του οποίου αποδίδεται από την αγορά στη στροφή των καταναλωτών στα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα και στην επανεκκίνηση των δημοσίων έργων. Παράγοντες της αγοράς συνδέουν την ανοδική αυτή πορεία με τις γενικότερες πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις στη χώρα.

«Εάν διατηρηθεί η σταθερότητα στη χώρα, θα έχουμε μπροστά μας μέρες που θα αρχίσουμε να βλέπουμε θετικά νούμερα», τονίζει χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του εμπορικού βραχίονα των ΕΛΠΕ (ΕΚΟ – Ελληνικά Καύσιμα), Γιάννης Ψυχογιός.

Η συνολική ζήτηση των καυσίμων τον Ιούνιο του 2014 εμφανίζει οριακή αύξηση της τάξεως του 0,3% και σε επίπεδο 6μήνου (Ιαν.-Ιούνιος) μείωση της τάξεως του 3,5%. Η ζήτηση στις βενζίνες εμφανίζει σημάδια σταθεροποίησης και κυμάνθηκε τον Ιούνιο στο -5,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2013 και σε επίπεδο εξαμήνου στο -6,5%. Το πετρέλαιο κίνησης αυξήθηκε σε ποσοστό 6,9% τον Ιούνιο και σε ποσοστό 4,8% σε επίπεδο εξαμήνου. Σημαντικά μειωμένη (-13,6%) είναι η ζήτηση στο πετρέλαιο θέρμανσης το εξάμηνο του έτους αφού τους δύο τελευταίους μήνες (Μάιο και Ιούνιο) σταματάει η διάθεσή του. Η ταχεία ανάπτυξη που είχε το υγραέριο τα δύο τελευταία χρόνια λόγω της χρήσης autogas ως εναλλακτικού καυσίμου για την κίνηση οχημάτων, δείχνει να ανακόπτεται. Τα στοιχεία εμφανίζουν μείωση υγραερίων κατά 76,3% τον Ιούνιο και κατά 79,1% σε επίπεδο εξαμήνου, το ποσοστό ωστόσο δεν αντιστοιχεί στο autogas αλλά κυρίως στη χρήση των υγραερίων στον βιομηχανικό τομέα. Η αγορά εκτιμά πως το υγραέριο στην αυτοκίνηση έχει ένα μερίδιο της τάξεως του 8%, το οποίο «έκλεψε» από τη βενζίνη.

Η αναστροφή της πτωτικής πορείας βρίσκει την αγορά σε μια συνολικότερη φάση αναδιάρθρωσης, που ξεκίνησε βίαια με την έναρξη της κρίσης και συνεχίζεται, ως αποτέλεσμα της εφαρμογής μιας σειράς μέτρων που στοχεύουν στο να βάλουν τέλος στο λαθρεμπόριο, στη νοθεία και σε κάθε τύπου παραβατικότητας. Η κρίση άφησε εκτός λειτουργίας 2.500 πρατήρια, περιορίζοντάς τα από τα 8.200 σε περίπου κάτω από 6.000. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η ολοκλήρωση του συστήματος εισροών – εκροών θα θέσει εκτός λειτουργίας περίπου 500 ακόμη πρατήρια στην περιφέρεια της χώρας που διακινούν μικρούς όγκους καυσίμου.

Καταλυτικά στην εξυγίανσή της πάντως θα λειτουργήσει η ολοκλήρωση του συστήματος εισρών – εκροών. Οι υγιείς επιχειρήσεις του κλάδου αναμένουν με ψυχραιμία την πλήρη εφαρμογή του μέτρου. «Ανεξάρτητα από τις καθυστερήσεις εγκαθίσταται ένα σύστημα που θα είναι πολύ χρήσιμο για την αγορά, τον καταναλωτή και το ελληνικό Δημόσιο όταν δουλέψει πλήρως», τονίζει ο κ. Ψυχογιός. Ενα μεγάλος μέρος των καθυστερήσεων το αποδίδει στο γεγονός ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα που αποφασίστηκε να εγκατασταθεί δεν περιλαμβάνει μόνο δεδομένα για τις εισροές – εκροές των καυσίμων, αλλά συνολικά για την ταυτότητα των πρατηρίων (άδειες, αριθμό δεξαμενών, αλλαγές στη δομή τους κ.λπ.) για την πιστοποίηση των οποίων εμπλέκονται πολλά υπουργεία, καθώς επίσης και στον περιορισμένο αριθμό εγκαταστατών (15 εταιρείες περίπου για όλη τη χώρα).

Σε ό,τι αφορά την ΕΚΟ και τα Ελληνικά Καύσιμα (πρώην BP), o κ. Ψυχογιός τονίζει ότι έχει ήδη εγκαταστήσει το σύστημα σε όλα τα ιδιολειτουργούντα και ελεγχόμενα πρατήρια. Η εταιρεία πραγματοποιεί επίσης ελέγχους στο δίκτυο των πρατηρίων της, στα στοιχεία που στέλνουν στη ΓΓΠΣ, οι οποίοι δείχνουν ότι οι αποκλίσεις εισροών – εκροών είναι κάτω από τα επιτρεπτά επίπεδα του 1,5%.