Αποψη: Μάρκετινγκ στην εποχή των κοινωνικών δικτύων

Αποψη: Μάρκετινγκ στην εποχή των κοινωνικών δικτύων

2' 12" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στην ιδανική περίπτωση, οι σωστοί πελάτες είναι οι λάτρεις της μάρκας του προϊόντος σας. Στην πορεία τής όλο και εξελισσόμενης καινοτομικής εποχής του Διαδικτύου, εμφανίζονται εργαλεία με χαμηλότερο κόστος από εκείνο της κλασικής διαφήμισης (social media). Γι’ αυτό τον λόγο είναι σήμερα εντελώς απαραίτητο το μάρκετινγκ με ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση με πελάτες, ενδιαφερόμενους και συνεργάτες. Ετσι συνδέονται κλασική διαφήμιση, δημόσιες σχέσεις και πωλήσεις μεταξύ τους. Καμία επιχείρηση δεν μπορεί σήμερα να αποφύγει το μάρκετινγκ με τη χρήση των κοινωνικών δικτύων και να αποσυνδεθεί από τις πλατφόρμες όπως Google+, Facebook, Twitter κ.λπ. Στην Ελλάδα τα κοινωνικά δίκτυα παρουσιάζουν σήμερα -σύμφωνα με έρευνες- μια διείσδυση 53%, δηλαδή το ποσοστό του πληθυσμού που δηλώνει ότι χρησιμοποιεί τα κοινωνικά δίκτυα. Ποιος είναι, όμως, ο σχεδιασμός ενός μάρκετινγκ με τη χρήση των κοινωνικών δικτύων;

Προτού χαραχθεί μια στρατηγική, είναι αυτονόητο να καταγράψουμε την κατάσταση εκκίνησης και τον στρατηγικό προσανατολισμό της επιχείρησης. Η τρέχουσα κατάσταση της επιχείρησης και ο προσανατολισμός στους ανταγωνιστές στο Διαδίκτυο μας παρέχει τη δυνατότητα της παρακολούθησης και του ελέγχου της ηλεκτρονικής κοινωνικής δικτύωσης. Βασικά, η επιχείρηση πρέπει να συνειδητοποιήσει τον ρόλο της στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής κοινωνικής δικτύωσης και να απαντά στο ερώτημα του μηνύματος που θέλει να μεταφέρει, προκειμένου να πείσει με επιχειρήματα γιατί πρέπει οι πελάτες να προτιμήσουν τα προϊόντα της. Σε ποια ομάδα-στόχο θέλει να απευθυνθεί; Πώς κινούνται οι πελάτες στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής κοινωνικής δικτύωσης και ποιες υπηρεσίες χρησιμοποιούν; Τι επιθυμούν και τι προσδοκούν οι πελάτες; Από διεθνείς εμπειρικές έρευνες προκύπτουν οι κάτωθι επτά ομάδες χρηστών του Διαδικτύου: 1) Οι δημιουργοί (8%): αυτή η ομάδα συμμετέχει στην ηλεκτρονική κοινωνική δικτύωση πολύ ενεργητικά και πρόκειται για τους συγγραφείς blogs, χρήστες που από μόνοι τους συγκροτούν Τwitter κ.λπ. 2) Οι συνομιλητές (14%): αυτοί διεξάγουν online συζητήσεις και συμμετέχουν στην κοινότητά τους. 3) Οι κριτικοί (12%): αυτοί κριτικάρουν μηνύματα και άρθρα άλλων, επικοινωνούν και τα αξιολογούν. 4) Οι συλλέκτες (7%): αυτοί συλλέγουν και μοιράζονται συνδέσμους (links) και ιστοσελίδες κοινωνικών δικτύων που τους ενδιαφέρουν. 5) Αυτοί που θέλουν να γίνουν μέλος παρέας (22%): αυτοί δημιουργούν και συντηρούν ένα προφίλ σ’ ένα κοινωνικό δίκτυο και επισκέπτονται τα προφίλ των άλλων. 6) Οι θεατές (26%): αυτοί που παρακολουθούν τα περιεχόμενα των άλλων χρηστών των κοινωνικών δικτύων. 7) Οι αδρανείς (11%): αυτοί δεν συμμετέχουν στα κοινωνικά δίκτυα. Αυτές οι διαφορετικές ομάδες έχουν ιδιαίτερες ανάγκες. Η ίδια μεταχείριση των ομάδων οδηγεί στην αποτυχία της στρατηγικής.

Το ερώτημα που προκύπτει τώρα είναι ποιοι είναι οι στόχοι της χρήσης των κοινωνικών δικτύων από την επιχείρηση. Ο καθορισμός των στόχων αποτελεί εξίσου σημαντικό συστατικό μέρος στη χάραξη της στρατηγικής μάρκετινγκ με τη χρήση κοινωνικών δικτύων. Οι στόχοι πρέπει να είναι συγκεκριμένοι, μετρήσιμοι και ρεαλιστικοί.

* Ομότιμος καθηγητής Μάρκετινγκ, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή