ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η συμφωνία θα «ξεπαγώσει» τις αποκρατικοποιήσεις

i-symfonia-tha-xepagosei-tis-apokratikopoiiseis-2082266

Αμεσα συνδεδεμένη με την επίτευξη συμφωνίας με τους Ευρωπαίους εταίρους παραμένει η πρόοδος στη διαδικασία αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Εφόσον μια συμφωνία επιτευχθεί, τότε όλοι οι διαγωνισμοί θα προχωρήσουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο και χωρίς ριζικές ανατροπές. Αυτοί οι διαγωνισμοί αξιοποίησης περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ),τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, τις μαρίνες, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τον Αστέρα Βουλιαγμένης, τα ακίνητα, συμπεριλαμβανομένων αυτών που απαρτίζουν το παραλιακό μέτωπο της Αττικής, αλλά, προοπτικά, και τα περισσότερα από τα υπόλοιπα στοιχεία του ενεργητικού του ΤΑΙΠΕΔ. Αυτά αναφέρουν στην «Κ» κορυφαίες πηγές της νέας διοίκησής του, υπογραμμίζοντας πως ήδη έχει γίνει σημαντική δουλειά στο μέτωπο της προεργασίας. Προσθέτουν, μάλιστα, πως έχουν γίνει και οι σχετικές επαφές και ενημερώσεις με τους Ευρωπαίους εταίρους της χώρας. Οπως προκύπτει πλέον σαφώς, η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της συμφωνίας μεταξύ Αθήνας και εταίρων. Πεδίο συμφωνίας, δηλαδή, που συμπεριλαμβάνεται στον επιδιωκόμενο «έντιμο συμβιβασμό». Είναι, άλλωστε, όπως προκύπτει από το ΤΑΙΠΕΔ, η εκκρεμότητα της επίτευξης της συνολικής συμφωνίας που καθυστερεί και την επανεκκίνηση των διαγωνισμών που έχουν προκηρυχθεί.

Πέραν όμως των ευρωπαϊκών δεσμεύσεων της Αθήνας, τη συνέχιση των διαγωνισμών που έχουν ήδη προκηρυχθεί ή ολοκληρωθεί, αλλά εκκρεμούν δράσεις του Δημοσίου για να κλείσουν οι συναλλαγές, την επιβάλλει και το ελληνικό και διεθνές νομικό πλαίσιο. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται αρμοδίως, κάθε αλλαγή όρων που μπορεί να αποτελέσει θέμα για βάσιμη ένσταση υποψηφίων επενδυτών που δεν προκρίθηκαν στην τελική φάση (για τους εν εξελίξει διαγωνισμούς που έχουν ήδη προκηρυχθεί, όπως π.χ. για τον ΟΛΠ) ή που δεν ανακηρύχθηκαν προτιμητέοι (για εκείνους του διαγωνισμούς που έχουν μεν ολοκληρωθεί, αλλά εκκρεμούν ενέργειες για να κλείσει η συναλλαγή, όπως π.χ. για τα περιφερειακά αεροδρόμια ο Αστέρας και ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, ΔΕΣΦΑ) αποκλείεται. Οπως βέβαια και κάθε αλλαγή που μπορεί να εγείρει θέμα νομιμότητας με βάση το ευρωπαϊκό δίκαιο, τόσο από πλευράς Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς όσο και από πλευράς Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Αυτό, συνοπτικά, είναι το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθεί η νέα διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία φέρεται να βρίσκεται σε απευθείας και διαρκή συνεννόηση με το Μαξίμου. Γίνεται ξεκάθαρο, μάλιστα, πως κάθε άλλο σενάριο που κατά καιρούς μπορεί να ακούγεται δεν αποτελεί απόφαση της κυβέρνησης. Αυτά όλα, πάντοτε υπό την αίρεση της επίτευξης συμφωνίας με την Ευρώπη, διότι σε διαφορετική περίπτωση κανείς δεν μπορεί να προδικάσει τις εξελίξεις. Ούτε, βέβαια, το ενδιαφέρον των επενδυτών.

ΟΛΠ
Πωλητήριο αρχικά του 51% και σε βάθος χρόνου του 67%

Ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% της παραχωρησιούχου λειτουργού του λιμένα Πειραιά, ΟΛΠ Α.Ε., έχει de facto επανεκκινηθεί και αναμένεται πλέον άμεσα η κοινοποίηση «μικρής έκτασης τροποποίησης των όρων» σε όλους τους επενδυτές που βρίσκονται στη β΄ φάση του διαγωνισμού. Οι τροποποιήσεις αυτές αφορούν, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, τον τρόπο που θα διατεθεί το παραπάνω ποσοστό. Με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα έχει προκριθεί η διάθεση αρχικά του 51% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης ΟΛΠ Α.Ε. (το Δημόσιο ελέγχει συνολικά το 74,14%) και σταδιακά του υπολοίπου έως το 67% ποσοστού (16,7%) πιθανότατα σε τέσσερις διαφορετικές προκαθορισμένες ημερομηνίες και τιμές που θα συνδεθούν με την πρόοδο στις επενδύσεις που θα δεσμευθεί να υλοποιήσει ο επενδυτής που θα ανακηρυχθεί προτιμητέος.

O εν λόγω διαγωνισμός βρίσκεται στη δεύτερη φάση του. Σε αυτήν έχουν προκριθεί, πέραν της Cosco, και η APM Terminals, θυγατρική της Maersk, η αμερικανική Ports America, η International Container Terminal Services και η Utilico. Εκ των πέντε αυτών υποψηφίων, δραστήριοι στη διαδικασία που έχει ξεκινήσει από πέρυσι το καλοκαίρι είναι η Cosco και η APM Terminals. Πάντως, ένας πρόσθετος λόγος που ο διαγωνισμός για τον ΟΛΠ επιταχύνθηκε είναι και η αδιάλειπτη πίεση που ασκεί όλο αυτό το διάστημα το Πεκίνο. Εκκρεμότητα που παραμένει ανοιχτή και προς συζήτηση με τους υποψηφίους επενδυτές αποτελεί και η νέα σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ με το ελληνικό Δημόσιο (master concession), στην οποία θα συμπεριληφθούν όλες οι επενδύσεις που θα συμφωνηθούν πέραν του τιμήματος και του ετήσιου μισθώματος. Ανοιχτή παραμένει επίσης και η σύβαση της συμφωνίας μετόχων (shareholders agreement) που θα υπογραφεί μεταξύ Δημοσίου και επενδυτή.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ
Ξανά στο τραπέζι με τον πλειοδότη

Οι πρώτες, έπειτα από πολύ καιρό, επαφές μεταξύ του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και του σχήματος της Lamda Development, το οποίο έχει αναδειχθεί πλειοδότης για την αξιοποίηση της έκτασης του Ελληνικού, είναι γεγονός, αναφέρουν πολύ καλά ενημερωμένες πηγές και των δύο πλευρών.

Η αξιοποίηση της έκτασης θα προχωρήσει, αναφέρουν αμφότερες, αλλά «θα χρειαστεί πολλή δουλειά και χρόνος τόσο γα να αποφευχθούν προβλήματα τύπου Αστέρα, όσο και για να θεραπευτούν οι πολλές ενστάσεις που διατυπώνονται από το εσωτερικό της κυβέρνησης, αλλά και από πλήθος φορέων».

Για το Ελληνικό, πλειοδότης έχει αναδειχθεί σχήμα υπό τη Lamda Development με προσφορά 915 εκατ. ευρώ. Με απόφαση της μείζονος σύνθεσης του Ελεγκτικού Συνεδρίου απερρίφθησαν νωρίτερα φέτος οι ενστάσεις της Περιφέρειας Αττικής, αλλά και πολιτών και διετάχθη η συνέχιση του διαγωνισμού. Ηδη από τον Νοέμβριο το ΤΑΙΠΕΔ υπέγραψε με τη Lamda Development σύμβαση παραχώρησης που συνοδεύθηκε από την καταβολή εγγυητικής επιστολής ύψους 30 εκατ. ευρώ και ξεκίνησε η διετής περίοδος εντός της οποίας θα πρέπει να πληρωθούν οι αναβλητικές αιρέσεις και το Δημόσιο να έχει ολοκληρώσει βήματα όπως η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος και υπουργικών αποφάσεων του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ), αλλά και η διενέργεια ανεξάρτητου δημόσιου διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας καζίνο.

Είναι σαφές πως το Ελληνικό αποτελεί ένα από τα πλέον ευαίσθητα πολιτικά θέματα, αλλά και ορόσημο για το επενδυτικό κλίμα, καθώς στο σχήμα του επενδυτή συμμετέχουν και η Global Investment Group, η οποία απαρτίζεται από την Al Maabar από το Abu Dhabi, τον κινεζικό όμιλο Fosun Group και άλλα ευρωπαϊκά funds, ενώ η Blackstone ελέγχει άνω του 10% της Lamda.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Η αρχή θα γίνει άμεσα από τα «μικρά» αεροδρόμια

Αμεσα, ενδεχομένως και αυτήν την εβδομάδα, ανάλογα πάντοτε και από την πρόοδο ή μη που θα προκύψει από το Eurogroup, αναμένονται οι εξελίξεις στην ολοκλήρωση της σύμβασης για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Με προσφορά 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, η κοινοπραξία Fraport AG – Slentel Ltd έχει ανακηρυχθεί προτιμητέα επενδύτρια για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.

Οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν την πρώτη 4ετία προσεγγίζουν τα 330 εκατ., ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης, περίπου 1,4 δισ. Τα ποσά αυτά είναι επιπλέον του εφάπαξ τιμήματος και του ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος.

Παρά τα σενάρια που έχουν κυκλοφορήσει για αλλαγές στη διάρκεια της σύμβασης, τα τέλη και το ποσοστό που θα αποκτήσει ο επενδυτής, φαίνεται πως τελικά οι όποιες αλλαγές θα είναι πολύ περιορισμένες, καθώς τα περιθώρια μεταβολών περιορίζονται αυστηρά από το νομικό πλαίσιο. Πολύ πιθανή είναι, πάντως, η συμμετοχή του Δημοσίου στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας που θα δημιουργήσει ο επενδυτής για τη διαχείρισή τους.

Με βάση τον αρχικό προγραμματισμό της Fraport AG η εταιρική αυτή οντότητα αναμένεται το 2016 να έχει κύκλο εργασιών υψηλότερο των 160 εκατ. και λειτουργικά κέρδη της τάξης των 90 εκατ. Κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου και του ΤΑΙΠΕΔ χαρακτηρίζουν τον εν λόγω διαγωνισμό από τους πλέον επιτυχημένους, τόσο λόγω τιμήματος και μισθώματος όσο και λόγω επενδύσεων.

Η εισηγμένη Fraport ανήκει σε ποσοστό 31,35% στο ομόσπονδο κρατίδιο της Εσσης, 20,02% κατέχει η Stadtwerke Frankfurt am Main Holding, 8,45% η Deutsche Lufthansa, 5,27% η RARE Infrastructure και το υπόλοιπο 34,91% βρίσκεται σε ελεύθερη διασπορά.

ΤΑ ΑΛΛΑ PROJECTS
Εντονη και η κινητικότητα για τα ακίνητα του Δημοσίου

Ρυθμούς ανεβάζει η διαδικασία αξιοποίησης των ακινήτων που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ. Για τον Αστέρα μετά την απόρριψη του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης του Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ) και αφού διαπιστώθηκε πως το ισχύον πολεοδομικό πλαίσιο επιτρέπει την ανάπτυξη ανάλογης και μεγαλύτερης έκτασης δόμησης, δίδεται προθεσμία στην πλειοδότρια Jermyn Street να αποδεχθεί την επιλογή της και να αποκτήσει το συγκρότημα με το ίδιο τίμημα των 400 εκατ. ευρώ. Σε διαφορετική περίπτωση, αφού δοθεί το ίδιο δικαίωμα και σε όλους τους άλλους επενδυτές που συμμετείχαν αλλά μειοδότησαν και εάν δεν ικανοποιηθούν οι όροι του Ταμείου και της Εθνικής, θα προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός.

Πλειοδότες έχουν και οι διαγωνισμοί των δύο εκτάσεων στην Αφάντου στη Ρόδο, που προσέκρουσαν όμως προ ημερών σε απορριπτική απόφαση του ΣτΕ για το ΕΣΧΑΔΑ. Η ανασύνταξή τους έχει προχωρήσει, αλλά για να προωθηθεί προς τους συναρμοδίους υπουργούς και από εκεί για το ΣτΕ πρέπει να συγκροτηθεί το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης, που περιλαμβάνει όλους του γενικούς γραμματείς της κυβέρνησης, κάποιοι εκ των οποίων δεν έχουν ακόμη διορισθεί. Πιο φιλόδοξο είναι το σχέδιο για τα ακίνητα της ΕΤΑΔ και της εταιρείας «Αττικό Μέτωπο», που απορροφήθηκαν από το ΤΑΙΠΕΔ. Και αυτό διότι σύμφωνα με κύκλους του Ταμείου, η συμπερίληψη όλων αυτών των ακινήτων υπό ενιαία διαχείριση δίνει την ευκαιρία για μια στρατηγικότερη προσέγγιση της αξιοποίησης μιας περιοχής που εκτείνεται από το ΣΕΦ στο Νέο Φάληρο έως και το Σούνιο. Σε αυτό το master plan αναζητείται μοντέλο ώστε να συμμετάσχει μάλιστα και η Εταιρεία Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Ακίνητης Περιουσίας Α.Ε., στην οποία μετέχουν με 50% η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών και 50% το ελληνικό Δημόσιο. Οσον αφορά στις μαρίνες Χίου, Πύλου και Αλίμου, η διαδικασία αναμένεται να ανακτήσει ρυθμό έως τα τέλη Ιουνίου.