Απότομο φρένο στην κατανάλωση λόγω της πολιτικής αβεβαιότητας

Απότομο φρένο στην κατανάλωση λόγω της πολιτικής αβεβαιότητας

2' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Βουτιά» έκαναν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ τον Μάρτιο του 2015, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ετήσια υποχώρηση από τον Σεπτέμβριο του 2014 και αποτυπώνοντας με τον πλέον χαρακτηριστικό τρόπο την αρνητική ψυχολογία που επικρατεί στους καταναλωτές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας έρευνας αγοράς IRI, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ υποχώρησαν τον Μάρτιο του 2015 κατά 5,2% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2014, μετά μία περίοδο επιβράδυνσης της μείωσης κι ενώ τον Φεβρουάριο οι πωλήσεις είχαν περάσει σε θετικό πρόσημο για πρώτη φορά από το καλοκαίρι του 2014.

Αν μη τι άλλο, η αισιοδοξία που προκάλεσε σε μεγάλο μέρος των πολιτών το αποτέλεσμα της κάλπης της 25ης Ιανουαρίου διήρκεσε μόλις ένα μήνα. Από τον Μάρτιο οι πολίτες, που φαίνεται ότι προσδοκούσαν γρήγορα μια συμφωνία με τους δανειστές η οποία θα μεταφραζόταν σε λιγότερα φορολογικά βάρη και σε μεγαλύτερους μισθούς, περνούν πλέον στο στάδιο της απογοήτευσης και αρχίζουν να συγκρατούν τις δαπάνες, ακόμη και για τα προϊόντα σούπερ μάρκετ.

Οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές έχουν αναδειχθεί σε βαρόμετρο για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Η τελευταία μεγάλη «βουτιά» είχε καταγραφεί τον Σεπτέμβριο του 2014, με τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ να υποχωρούν κατά 6,5% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2013. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο είχαν γίνει οι διαπραγματεύσεις της προηγούμενης κυβέρνησης με την τρόικα στο Παρίσι, διαπραγματεύσεις από τις οποίες είχε φανεί ότι η επίτευξη συμφωνίας θα ήταν πολύ δύσκολη. Τον Ιανουάριο η μεταβολή των πωλήσεων ήταν μηδενική, ενώ τον Φεβρουάριο του 2015 είχε καταγραφεί αύξηση κατά 2% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2014.

Συνολικά κατά το α΄ τρίμηνο του 2015 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ υποχώρησαν κατά 1,1% σε αξία και κατά 1% σε όγκο, με το γενικό επίπεδο τιμών στα προϊόντα που διατίθενται από τη συγκεκριμένη κατηγορία καταστημάτων να παραμένει σταθερό. Το α΄ τρίμηνο του 2014 η αξία των πωλήσεων είχε υποχωρήσει κατά 2,6% σε σύγκριση με το α΄ τρίμηνο του 2013. Η επιβράδυνση του ρυθμού μείωσης που παρατηρείται φέτος αποδίδεται στις θετικές επιδόσεις του Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου και δεν είναι βέβαιο ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί το επόμενο διάστημα.

Δύο ακόμη στοιχεία συνηγορούν στην άποψη ότι η απότομη υποχώρηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ τον φετινό Μάρτιο συνδέεται με την αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών. Πρώτον, οι τιμές των τροφίμων και των μη αλκοολούχων ποτών που αποτελούν μεγάλο μέρος του «καλαθιού» όχι μόνο δεν έχουν μειωθεί, στοιχείο που ίσως επηρέαζε και την πορεία των πωλήσεων, αλλά από τον Φεβρουάριο κι έπειτα εμφανίζουν οριακή αύξηση, από 0,7% έως 0,9%.

Δεύτερον, ο Μάρτιος εν γένει δεν χαρακτηρίζεται μήνας χαμηλής κατανάλωσης. Τον Μάρτιο του 2013 οι πωλήσεις είχαν υποχωρήσει κατά 0,4% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2012, με τη μείωση αυτή να αποτελεί τη μικρότερη μέσα στο 2013. Τον Μάρτιο του 2014 οι πωλήσεις είχαν υποχωρήσει κατά 1,8% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2013, μείωση η οποία δεν θεωρείται συγκριτικά μεγάλη. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι ο φετινός Μάρτιος κανονικά θα έπρεπε να συνοδεύεται από ακόμη μεγαλύτερη κατανάλωση, δεδομένου του πρώιμου Πάσχα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή