Το μετέωρο βήμα προς την ιδιωτικοποίηση για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς

Το μετέωρο βήμα προς την ιδιωτικοποίηση για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς

3' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε τροχιά εξορθολογισμού του μη μισθολογικού κόστους λειτουργίας αλλά και του συνόλου των δραστηριοτήτων του έθεσε τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) ο βασικός του μέτοχος, το ΤΑΙΠΕΔ. Στόχος του είναι η μεγιστοποίηση της αξίας της εισηγμένης και η ανάδειξη και εκμετάλλευση των προοπτικών ανάπτυξής της.

Πληροφορίες αναφέρουν πως ήδη με πρωτοβουλία του βασικού μετόχου έχουν δοθεί εντολές για την άμεση διακοπή συνεργασίας με κάποιους συμβούλους του προηγούμενου μάνατζμεντ αλλά και για επανεξέταση σειράς χορηγιών που εκτιμάται ότι δεν προσθέτουν αξία στην επιχείρηση. Επίσης φέρεται να έχουν ζητηθεί από όλες τις επιμέρους μονάδες δραστηριοτήτων της ΟΛΠ Α.Ε. αναλυτικές καταστάσεις εσόδων – εξόδων. Ανάλογες κινήσεις αναμένονται και στην κατεύθυνση αύξησης των πωλήσεων, όπως στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στον προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο Οργανισμός.

Δραστικές κινήσεις

Με το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού αξιοποίησης να πλησιάζει στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών από τους υποψηφίους επενδυτές στις 17 Σεπτεμβρίου, το τρίτο τρίμηνο που ξεκινά μεθαύριο, επιχειρείται να σημαδευτεί από δραστικές κινήσεις για την επίτευξη όλων των παραπάνω στόχων. Τους σχεδιασμούς του αυτούς το ΤΑΙΠΕΔ κατέστησε ξεκάθαρους στη νέα διοίκηση που προέκυψε από τη γενική συνέλευση. Οπως και τις αποφάσεις της κυβέρνησης για την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Αυτό, αν και είναι αυτονόητο, κρίθηκε απαραίτητο μετά τις αντιδράσεις της αγοράς σχετικά με τα νέα μέλη του Δ.Σ., καθώς κάποια εξ αυτών ήταν ή συνεχίζουν να είναι κατά της πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ Α.Ε.

Οι ανησυχίες αυτές εντοπίζονται κυρίως στο ενδεχόμενο να προκληθούν καθυστερήσεις στις ενέργειες που πρέπει να γίνουν για να προχωρήσει ο διαγωνισμός. Για να αποφύγει ένα τέτοιο ενδεχόμενο, το ΤΑΙΠΕΔ αναβάθμισε σε εκτελεστικό τον εκπρόσωπό του στο Δ.Σ., αποκτώντας έτσι άμεσο έλεγχο στις αποφάσεις του νέου management, εξηγούν πηγές σε γνώση των σχετικών διεργασιών. Οι ενέργειες αυτές του ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να καθησυχάσουν ώς ένα βαθμό εκείνες τις πλευρές της αγοράς που «διάβασαν» στα ονόματα του νέου Δ.Σ. υπαναχώρηση της κυβέρνησης σε σχέση με τη διαδικασία αξιοποίησης.

Παράλληλα η υπογραφή νέων συλλογικών συμβάσεων εργασίας, με διετή ορίζοντα, στην οποία προχώρησε, όπως είχε δεσμευτεί προς τους εργαζομένους, το ΤΑΙΠΕΔ, καθησύχασε επίσης ώς ένα βαθμό τη νευρικότητα των περίπου 1.100 απασχολουμένων στον ΟΛΠ.

Λεπτή ισορροπία

Η λεπτή αυτή ισορροπία μεταξύ των δύο κόσμων του λιμανιού, δηλαδή αφενός αυτών που τάσσονται υπέρ της διάθεσης του πλειοψηφικού ποσοστού και αφετέρου εκείνων που θέλουν να διατηρηθεί υπό δημόσιο έλεγχο, είναι που θα διαμορφώσει τις εξελίξεις βραχυπρόθεσμα, σημειώνουν κύκλοι του Πειραιά. Υπενθυμίζεται πως το ελληνικό Δημόσιο διά του ΤΑΙΠΕΔ έχει το 74,140% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ, ένα 8,41% ελέγχεται άμεσα ή έμμεσα από το βρετανικό hedge fund Lansdowne Partners International Limited και το υπόλοιπο 17,45% βρίσκεται στην ελεύθερη διασπορά, με σημαντικό τμήμα του να κατέχεται από χαρτοφυλάκια μεγάλων ελληνικών ΑΕΔΑΚ.

Από την πλευρά της Cosco τηρείται στάση αναμονής με έκδηλη όμως επιφυλακτικότητα τόσο λόγω της ευρύτερης πολιτικής και οικονομικής συγκυρίας όσο και λόγω των συνεχιζόμενων αντιδράσεων κατά του διαγωνισμού. Υπενθυμίζεται πως εκτός από την Cosco στον διαγωνισμό συμμετέχουν η θυγατρική της Maersk APM Terminals και η International Container Terminal Services.

Στον διαγωνισμό προβλέπεται να διατεθεί τελικά το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ Α.Ε. και το υπόλοιπο 16% (μέχρι του 67% που είχε αρχικά προσφερθεί) σε βάθος χρόνου και ανάλογα με την πορεία υλοποίησης των επενδύσεων. Οσον αφορά στην τρέχουσα αξία της εισηγμένης, χωρίς δηλαδή τις δυνητικές προοπτικές ανάπτυξης που υπάρχουν, σύμφωνα με την Alpha Finance, βρίσκεται σε επίπεδα ελαφρώς υψηλότερα των 500 εκατ. ευρώ έναντι τρέχουσας χρηματιστηριακής αποτίμησης στην περιοχή των 350 εκατ. Το μεγαλύτερο μέρος της αξίας αυτής προέρχεται από τη σύμβαση παραχώρησης με την Cosco με βάση τις εκτιμήσεις της χρηματιστηριακής.

Εάν όμως η εισηγμένη περιέκοπτε δραστικά τα έξοδά της στις υπόλοιπες δραστηριότητές της, τότε η αξία θα μπορούσε να φτάσει στα 700 εκατ. ευρώ, αναφέρουν οι αναλυτές της Alpha Finance. Ακόμα δε υψηλότερα μπορούν να οδηγήσουν νέες κερδοφόρες αναπτυξιακές δράσεις. «Ο ΟΛΠ δουλεύει σήμερα με περιθώριο κερδών, προ τόκων φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) 21% έναντι μέσου όρου για τα ευρωπαϊκά λιμάνια μεταξύ 35% και 40%», σημειώνουν. Το κλείσιμο αυτού του χάσματος μπορεί να ανεβάσει την αξία του ανεξαρτήτως αύξησης κύκλου εργασιών, εξηγούν.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή