Plan B για ναυτιλία με μετακίνηση εκτός της Ελλάδας

Plan B για ναυτιλία με μετακίνηση εκτός της Ελλάδας

2' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε ιστορικό σταυροδρόμι βρίσκεται μαζί με την Ελλάδα και η ελληνόκτητος ποντοπόρος ναυτιλία. Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για ναυτιλιακές εταιρείες, ελληνικών συμφερόντων, που ετοιμάζονται να μετεγκατασταθούν, ωστόσο πολλοί είναι κι εκείνοι οι επιχειρηματίες του κλάδου που προτιμούν να κρατούν στάση αναμονής. Στο σύνολό τους δε, αποστρέφονται τις κατηγορίες πως η επιζητούμενη από τους δανειστές αύξηση της φορολόγησης των ναυτιλιακών αποτελεί λόγο εξόδου.

«Μια παράμετρος που συχνά παραγνωρίζεται είναι ότι πολλές ελληνικές εταιρείες είναι εισηγμένες στη Wall Street και έχουν μετόχους που πιέζουν για τα χαμηλότερα δυνατά λειτουργικά κόστη», σημειώνει κορυφαίο στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής που κλήθηκε από την «Κ» να σχολιάσει τις πληροφορίες για επικείμενη αποχώρηση τουλάχιστον δύο μεγάλων ελληνικών ναυτιλιακών ομίλων. Πέραν αυτών «υπάρχουν πλέον και αρκετοί εφοπλιστές που έχουν συστήσει κοινοπραξίες με ξένα ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια που επίσης ζητούν εξηγήσεις και εναλλακτικά σχέδια σε περίπτωση που αυξηθούν τα λειτουργικά έξοδα των σχημάτων που στηρίζουν», συμπληρώνει. Σε ορισμένα από αυτά τα σχήματα είναι οι ξένοι που ελέγχουν την πλειοψηφία. Ομως από την άλλη πλευρά, η Ελλάδα παραμένει για τους περισσότερους χώρα πρώτης επιλογής τόσο λόγω καταγωγής όσο και λόγω του ευρύτερου ναυτιλιακού συμπλέγματος που έχει οικοδομηθεί εδώ επί δεκαετίες. «Πολλές ελληνικές ναυτιλιακές έχουν αντέξει σε παγκόσμιους πολέμους και περιόδους πολιτειακής εκτροπής, παραμένοντας αταλάντευτα στην Ελλάδα», θυμίζουν κύκλοι της αγοράς.

Αυτή την επιλογή ανταγωνίζονται, πάντως, εδώ και καιρό και τώρα εντονότερα άλλα ναυτιλιακά κέντρα, όπως το Ντουμπάι, η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ, η Πορτογαλία αλλά και η Κύπρος και το Λονδίνο, που διαθέτουν ευνοϊκότερα του ελληνικού θεσμικά πλαίσια λειτουργίας των ναυτιλιακών. Επιπροσθέτως, ευθέως ανταγωνιστικά εθνικά επιχειρηματικά συμφέροντα και κυρίως γερμανικά και ολλανδικά, επιθυμούν να αποδυναμώσουν την ελληνική ναυτιλία που μεγεθύνεται συνεχώς σε βάρος τους.

Είναι ατυχές, αλλά η κατάσταση στην Ελλάδα, όπως έχει διαμορφωθεί τουλάχιστον τούτη την περίοδο, δεν επιτρέπει στη χώρα να αυξήσει περισσότερο την ισχύ της και τα οικονομικά της οφέλη από την προσέλκυση εδώ Ελλήνων αλλά και άλλων εφοπλιστών που ιστορικά έχουν ως έδρα και τόπο κατοικίας το Λονδίνο.

Αυτό κάλλιστα θα μπορούσε να γίνει, διότι η βρετανική κυβέρνηση αποφάσισε αυτή την εβδομάδα να καταργήσει από τον Απρίλιο του 2017 το καθεστώς φορολόγησης των ξένων που διαμένουν εκεί, τους λεγόμενους non doms, και θα φορολογεί πλέον όσους ζουν εκεί επί 15 από τα 20 τελευταία χρόνια με τους συντελεστές που φορολογούνται όλοι οι Βρετανοί υπήκοοι.

Οπως εξηγούν κύκλοι με βαθιά γνώση του κλάδου, «η Αγγλία υιοθέτησε αυτό το καθεστώς από τον μεσοπόλεμο και μετά, επιδιώκοντας να προσελκύσει εταιρείες που φέρνουν ξένο συνάλλαγμα, ώστε να αποπληρώσει τις μεγάλες υποχρεώσεις που της δημιούργησαν οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι». Το πλαίσιο αυτό οδήγησε στο Λονδίνο όχι μόνον Ελληνες εφοπλιστές αλλά και πολλούς άλλους, ενώ τις τελευταίες δεκαετίες έγινε μεγάλη χρήση του από ευκατάστατος Ρώσους.

Ουσιαστικά όλοι πλήρωναν έναν κατ’ αποκοπήν ετήσιο φόρο και μια επιπλέον μικρή συγκριτικά επιβάρυνση για τα κεφάλαια που εισήγαγαν από τις διεθνείς δραστηριότητές τους για προσωπική χρήση. «Τώρα αυτό σταματά και πολλοί εφοπλιστές μας θα μπορούσαν να επαναπατριστούν στην Ελλάδα, φέρνοντας συνάλλαγμα, δουλειές και επενδύσεις. Ομως φευ. Η κατάσταση ως έχει αποτελεί de facto αντικίνητρο», σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή