ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο 73% του μέσου όρου της Ε.Ε. το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας

sto-73-toy-mesoy-oroy-tis-e-e-to-kata-kefalin-aep-tis-elladas-2114164

Χαμηλότερα κατά 27% από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης διαμορφώθηκε το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Ελλάδα το 2014, υποχωρώντας μάλιστα κατά μία ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το 2013. Την ίδια ώρα η πραγματική κατά κεφαλήν κατανάλωση διαμορφώθηκε χαμηλότερα κατά 17% από τον μέσο κοινοτικό όρο. Η Ελλάδα και η Πορτογαλία έχουν τη χαμηλότερη κατά κεφαλήν κατανάλωση και ΑΕΠ από τα παλαιά κράτη-μέλη της Ε.Ε. με τη διαφορά ότι στην Πορτογαλία η κατάσταση το 2014 βελτιώθηκε ελαφρά σε σύγκριση με το 2013.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, το κατά κεφαλήν ΑΕΠ στην Ελλάδα διαμορφώθηκε το 2014 στο 73% του κοινοτικού μέσου όρου ενώ το 2013 διαμορφώθηκε στο 74%. Η πραγματική κατά κεφαλήν κατανάλωση διαμορφώθηκε το 2014 στην Ελλάδα στο 83% του μέσου κοινοτικού όρου από 84% το 2013. Πολύ μεγαλύτερη είναι η απόσταση από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Από τα στοιχεία της Eurostat προκύπτει ότι το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της Ελλάδας βρίσκεται χαμηλότερα κατά 34% από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και η πραγματική κατά κεφαλήν κατανάλωση χαμηλότερα κατά 22% από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης.

Στην πρώτη θέση βρίσκεται φυσικά το Λουξεμβούργο με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ να διαμορφώνεται το 2014 υψηλότερα κατά 166% σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. ενώ η κατά κεφαλήν πραγματική κατανάλωση διαμορφώνεται υψηλότερα κατά 41% από τον μέσο κοινοτικό όρο. Στην τελευταία θέση, από την άλλη, βρίσκεται η Βουλγαρία, όπου το 2014 το κατά κεφαλήν ΑΕΠ διαμορφώθηκε στο 47% του μέσου όρου της Ε.Ε. και η κατά κεφαλήν πραγματική κατανάλωση στο 51% του μέσου όρου της Ε.Ε.

Ηλεκτρονικές αγορές

Σε καλύτερη θέση βρίσκεται η Ελλάδα σε ό,τι αφορά τις διαδικτυακές αγορές. Αν και αποτελεί ακόμη μία αναπτυσσόμενη αγορά σε αυτόν τον τομέα, καθώς η διείσδυση του Ιnternet στα ελληνικά νοικοκυριά έγινε τα τελευταία χρόνια, στις μικρές ηλικίες παρουσιάζει ικανοποιητικές επιδόσεις. Αλλωστε η συρρίκνωση του ΑΕΠ έκανε πιο δημοφιλείς τις αγορές μέσω Διαδικτύου, αφού σε αρκετές περιπτώσεις οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να προμηθεύονται αγαθά και υπηρεσίες σε χαμηλότερες τιμές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, ηλεκτρονικές αγορές πραγματοποίησε το 2015 στην Ελλάδα το 32% του πληθυσμού (ηλικίας από 16 έως 74 ετών), ενώ το μέσο ποσοστό στην Ε.Ε. είναι 53%. Οι καταναλωτές ηλικίας 25-34 ετών είναι αυτοί που κάνουν αγορές μέσω Διαδικτύου στην Ελλάδα (57%). Από όσους ψωνίζουν μέσω Διαδικτύου στην Ελλάδα, το 48% αγόρασε ρούχα και αθλητικά είδη, το 23% έκανε κρατήσεις για ταξίδια και διαμονή, το 17% αγόρασε παιχνίδια και προϊόντα οικιακού εξοπλισμού, το 12% εισιτήρια για θεάματα και βιβλία, περιοδικά και εφημερίδες αγόρασε επίσης το 12%. Η χώρα με το μεγαλύτερο ποσοστό καταναλωτών που ψωνίζουν μέσω Διαδικτύου είναι το Ηνωμένο Βασίλειο (81%).