Πώς χάνονται έσοδα 1 δισ. ετησίως στο λιμάνι του Πειραιά

Πώς χάνονται έσοδα 1 δισ. ετησίως στο λιμάνι του Πειραιά

1' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πολύπλοκες διαδικασίες και νόμοι που δεν εφαρμόζονται στην πλήρη έκτασή τους περιγράφουν την εικόνα μιας χώρας η οποία, ενώ αναζητεί πηγές εσόδων, δεν αξιοποιεί δυνατότητες της υφιστάμενης νομοθεσίας. Τυχόν αξιοποίηση κοινοτικών προβλέψεων, που έχουν ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία αλλά δεν χρησιμοποιούνται, θα μπορούσαν να εισφέρουν σημαντικά έσοδα στα κρατικά ταμεία. Η δημιουργία αντικινήτρων δεν επιτρέπει τη μετατροπή της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο οδηγώντας σε απώλεια εσόδων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για το ελληνικό Δημόσιο. Η σιδηροδρομική διασύνδεση του λιμανιού του Πειραιά δημιούργησε ευνοϊκές συνθήκες για την προσέλκυση φορτίων που ταξιδεύουν προς την κεντρική Ευρώπη. Με δεδομένο ότι το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί τον πιο σύντομο δρόμο μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, είναι απορίας άξιο γιατί η χώρα δεν έχει καταφέρει να κερδίσει ισχυρό μερίδιο από τα άλλα δύο ανταγωνιστικά λιμάνια της Ευρώπης (Ρότερνταμ και Αμβούργο). Σε περίπτωση που η χώρα καταφέρει να εξασφαλίσει την εξυπηρέτηση του 30% του φορτίου, που εκτελωνίζεται σήμερα στην Ολλανδία, το όφελος από δασμούς θα ανέλθει στο 1 δισ. δολάρια, χωρίς να υπολογίζεται το δημοσιονομικό όφελος που απορρέει από την αύξηση του ΑΕΠ. Το 2014 πραγματοποιήθηκαν εισαγωγές αξίας 589 δισ. δολαρίων στην Ολλανδία, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία. Από αυτά η χώρα κατανάλωσε τα 100 δισ. δολάρια, ενώ τα υπόλοιπα προωθήθηκαν σε άλλες χώρες. Την ίδια περίοδο, η Ελλάδα εισήγαγε μόλις 62,7 δισ. δολάρια, προωθώντας σε άλλες χώρες της Ε.Ε. 52,7 δισ. δολάρια. «Υπολογίζοντας τον μέσο δασμό εισαγωγής στο 2,6% και με δεδομένο ότι από αυτά η Ολλανδία παρακρατεί για τα ταμεία της το 25%, υπολογίζεται ότι εισέπραξε 3,1 δισ. δολάρια», εξηγεί ο Γιάννης Δεσποτίδης, οικονομικός διευθυντής της Cosco Greece. «Εάν ως χώρα κατευθύνουμε το 30% του φορτίου της Ολλανδίας στον Πειραιά, το όφελος σε επίπεδο κρατικών εσόδων ανέρχεται σε 1 δισ. ευρώ», συμπληρώνει.

Τι καθιστά το λιμάνι του Ρότερνταμ πιο ελκυστικό από αυτό του Πειραιά; Η κοινοτική νομοθεσία προβλέπει τη δυνατότητα απαλλαγής από ΦΠΑ εμπορευμάτων που εκτελωνίζονται σε μια χώρα αλλά κατευθύνονται (προς κατανάλωση) σε άλλον ευρωπαϊκό προορισμό.

Η εθνική νομοθεσία έχει ενσωματώσει την οδηγία παρέχοντας τη δυνατότητα μη καταβολής ΦΠΑ, αλλά μόνο του δασμού κατά την εισαγωγή εμπορευμάτων στη χώρα. Ωστόσο, αυτή η πρόβλεψη δεν αξιοποιείται λόγω πολυπλοκότητας διαδικασιών, με αποτέλεσμα το γεωγραφικό πλεονέκτημα της χώρας να ακυρώνεται στα μάτια των εμπλεκομένων στο διαμετακομιστικό εμπόριο. Ετσι, η χώρα χάνει έσοδα εκατομμυρίων, τα οποία θα μπορούσε να εξασφαλίσει χωρίς κανένα απολύτως κόστος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή