ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην κοινοπραξία Fraport-Slentel τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια

stin-koinopraxia-fraport-slentel-ta-14-perifereiaka-aerodromia-2114502

Το δεύτερο, και το πλέον αποφασιστικό βήμα για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων ολοκληρώθηκε χθες. Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) και η κοινοπραξία Fraport-Slentel υπέγραψαν τις σχετικές συμβάσεις παραχώρησης των αεροδρομίων. Οι συμβάσεις υπογράφηκαν από τον κ. Στέργιο Πιτσιόρλα, πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ από την πλευρά του προτιμητέου επενδυτή, υπέγραψαν στελέχη της κοινοπραξίας Fraport-Slentel. Πριν από αυτούς, μέσα στο Σαββατοκύριακο, είχαν υπογράψει τη σύμβαση οι αρμόδιοι υπουργοί Οικονομικών (Ευκλ. Τσακαλώτος), Υποδομών (Χρ. Σπίρζης) και Αμυνας (Π. Καμμένος).

Σε ανακοίνωσή του, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στ. Πιτσιόρλας χαρακτήρισε την υπογραφή των συμβάσεων ένα περαιτέρω βήμα ενίσχυσης της θέσης της ελληνικής οικονομίας στις διεθνείς αγορές. Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Fraport, δρ Στέφαν Σούλτε, αφού ευχαρίστησε το ΤΑΙΠΕΔ και την ελληνική κυβέρνηση, χαρακτήρισε την υπογραφή των συμβάσεων ορόσημο. «Είμαστε περήφανοι που η ελληνική κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ εμπιστεύτηκαν στην κοινοπραξία Fraport-Κοπελούζου το έργο της ενδυνάμωσης της ανταγωνιστικής θέσης αυτών των αεροδρομίων στις επόμενες δεκαετίες», είπε χαρακτηριστικά. Tέλος, ο επικεφαλής πρόεδρος του ομίλου Κοπελούζου, Δημήτρης Κοπελούζος, χαρακτήρισε τη συμφωνία βάση για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. «Η σύμπραξη των δύο εταιρειών», πρόσθεσε, «αποτελεί εγγύηση για την επιτυχή υποστήριξη του τουρισμού, που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, την ενίσχυση της εθνικής ανταγωνιστικότητας και οικονομίας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».

Σημειώνεται ότι η χθεσινή συμφωνία αφορά την υπογραφή δύο συμβάσεων παραχώρησης, μία για κάθε ομάδα αεροδρομίων (Α και Β), όπως αυτές ορίσθηκαν κατά την προκήρυξη του διαγωνισμού. Και ενώ οι σχετικές συμβάσεις παραχώρησης υπογράφηκαν από τα δύο αντισυμβαλλόμενα μέρη, δεν ενεργοποιήθηκαν, καθώς για να συμβεί κάτι τέτοιο απαιτείται η ικανοποίηση συγκεκριμένων προαιρέσεων. Eιδικότερα, απαιτείται: 1. Εγκριση της κάθε σύμβασης παραχώρησης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. 2. Κύρωση της κάθε σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή των Ελλήνων. 3. Εκδοση Π.Δ. που θα επικυρώνουν τα ΕΣΧΑΔΑ ανάπτυξης των αεροδρομίων. 4. Παράδοση αεροδρομίων από την ΥΠΑ στον προτιμητέο επενδυτή και ταυτόχρονα, ικανοποίηση σειράς προϋποθέσεων από τον παραχωρησιούχο, όπως ενδεικτικά η παράδοση διαφόρων εγγυητικών επιστολών σε Δημόσιο/ΤΑΙΠΕΔ. 5. Πληρωμή του εφάπαξ τιμήματος (1,23 δισ. ευρώ). 6. Εναρξη ισχύος της Σύμβασης Παραχώρησης. Τα δύο τελευταία βήματα αναμένεται να υλοποιηθούν μεταξύ Οκτωβρίου-Νοεμβρίου του επόμενου έτους και αφού έχει παρέλθει η περίοδος υψηλής τουριστικής κίνησης στη χώρα μας.

Χθες πάντως, ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, για άλλη μια φορά, επανέλαβε τις διαφωνίες του, παρόλο που υπέγραψε τις συμβάσεις παραχώρησης. «Συνεχίζω και διαφωνώ με τον τρόπο που έγινε η παραχώρηση των 14 αεροδρομίων. Είναι όμως μέσα στις δεσμεύσεις που έχει η χώρα…» είπε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι η υπογραφή της σύμβασης έγινε «με πολύ πόνο». Αντίθετα, αναφανδόν υπέρ των συμβάσεων τάχθηκε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), σημειώνοντας ότι θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση των εν λόγω αεροδρομίων τα οποία χρήζουν σημαντικών επενδύσεων. «Η αναβάθμισή τους», ανέφερε ο Σύνδεσμος, «θα επιφέρει σημαντικά οφέλη για τον ελληνικό τουρισμό και την ανάπτυξη των νησιών και των λοιπών προορισμών που καλύπτουν τα περιφερειακά αεροδρόμια καθώς και για τις τοπικές κοινωνίες».

Από το ξεπούλημα… στην υπογραφή

08/10/2012 Αλ. Τσίπρας: Δυστυχώς, η κυβέρνηση έχει σχέδιο την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Χωρίς, όμως, να έχει γίνει ένας έστω πρόχειρος απολογισμός για το ποιο ήταν το δημόσιο όφελος από τη δημιουργία ενός ιδιωτικού αεροδρομίου, της Hochtief στα Σπάτα.

25/11/2014 Γ. Σταθάκης: Η ενέργεια αυτή (ανακήρυξη της Fraport-Slentel ως προτιμητέου αναδόχου), η οποία κινείται στα όρια της νομιμότητας, πραγματοποιείται την ίδια στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματικών ενώσεων και των τοπικών κοινωνιών που πλήττονται, αντιτίθεται στην εκποίησή τους.

15/1/2015 Aλ. Τσίπρας (προεκλογική ομιλία Ρόδος): Στην ίδια λογική θα υπερασπισθούμε τον δημόσιο χαρακτήρα των αεροδρομίων. Γιατί το ξεπούλημα κάθε υποδομής δεν είναι ούτε πρόοδος ούτε ανάπτυξη. Το ξεπούλημα κάθε υποδομής είναι επιστροφή στη φεουδαρχία.

20/2/2015 Αλ. Τσίπρας (συνέντευξη στο Stern): Η τιμή του ενός δισ. ήταν δίκαιη. Αλλά τα αεροδρόμια είναι μέρος του τουριστικού τομέα μας. Ετσι κερδίζει η Ελλάδα τα προς το ζην. Είναι και αυτό κάτι που πρέπει να επανεξετάσουμε.

15/9/2015 Αλ. Τσίπρας (συνέντευξη στο Euronews): Aν είχαμε προλάβει και δεν είχαμε κληρονομήσει το ΤΑΙΠΕΔ που είναι ένα κακό Ταμείο, θα μπορούσαμε να σώσουμε περιουσιακά στοιχεία, για παράδειγμα τα αεροδρόμια.