ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τη Δευτέρα η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για ΟΛΠ

ti-deytera-i-katathesi-desmeytikon-prosforon-gia-olp-2115233

Κορυφώνεται η αγωνία για την ερχόμενη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου, ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ. Το ζητούμενο είναι τόσο ο αριθμός των προσφορών, όσο και το ύψος του τιμήματος που θα προσφέρει ο πλειοδότης.

Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, την περασμένη άνοιξη το ΤΑΙΠΕΔ και η κυβέρνηση είχαν προϋπολογίσει έσοδα 350 εκατ. ευρώ από την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ. Προχθές, η Wall Street Journal, επικαλούμενη δικές της πηγές, ανέφερε ότι το τίμημα μπορεί να ανέλθει ακόμη και στα 400 εκατ. ευρώ. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, ο προτιμητέος επενδυτής θα έχει προσφέρει υπερτίμημα της τάξης του 70% επί της τρέχουσας αξίας της προς πώληση συμμετοχής. Σήμερα η αξία του ΟΛΠ στο Χρηματιστήριο Αθηνών ανέρχεται σε περίπου 360 εκατ. ευρώ και η αξία των πωλούμενων μετοχών ΟΛΠ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ ανέρχεται σε 240 εκατ. ευρώ. Η καταβολή πάντως του υπερτιμήματος θεωρείται δεδομένη σε μια τέτοια αγοραπωλησία μετοχών, δεδομένου ότι ο προτιμητέος επενδυτής αναλαμβάνει και το μάνατζμεντ της επιχείρησης. Ο τελευταίος βάσει της συμφωνίας μετόχων, θα υποχρεωθεί στη διενέργεια επενδύσεων εκσυγχρονισμού του λιμένα, ύψους 300 εκατ. ευρώ.

Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ αναμένεται να αποτελέσει καταλύτη τόσο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που τώρα φαίνεται να έχει πάρει ανοδική πορεία, όσο και για την ανάκαμψη των επενδυτικών κεφαλαίων στην Ελλάδα. Η αρχή έγινε με την υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Μια όμως αντίστοιχα καλή προσφορά και για τον ΟΛΠ, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, μπορεί να ανατρέψει το αρνητικό κλίμα και τη δυσπιστία που έχει προκληθεί στους διεθνείς επενδυτικούς κύκλους για την πορεία της χώρας και τους επικίνδυνους κύκλους της οικονομίας της. Με δεδομένο μάλιστα ότι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές (Fraport, Maersk, COSCO κ.ά.) συνιστούν πρώτης κλάσης και όχι χαμηλής αξιοπιστίας επενδυτικά κεφάλαια, δημιουργούν μια επιπλέον δυναμική, την οποία το ΤΑΙΠΕΔ και η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να αφήσουν να χαθεί.

Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι τόσο η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων όσο κι εκείνη του ΟΛΠ θα επιφέρουν μεγάλη αλλαγή στην αντίληψη της κοινωνίας για τις αποκρατικοποιήσεις. «Αν προχωρήσει ο ΟΛΠ, οι αποκρατικοποιήσεις των ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ.ά. θα μοιάζουν με σχολική εκδρομή», παρατηρούσε στέλεχος του ΤΑΙΠΕΔ. Ηδη ο υπουργός Ναυτιλίας Θόδωρος Δρίτσας φέρεται να το έχει συνειδητοποιήσει ότι η αποκρατικοποίηση δεν μπορεί να αναστραφεί. Αυτό το μήνυμα μετέφερε και στους λιμενεργάτες που σκέφτονται δυναμικές κινητοποιήσεις για μεθαύριο Δευτέρα. Η επόμενη μεγάλη συμφωνία που θα κλείσει αναμένεται να είναι η αξιοποίηση του ΔΕΣΦΑ. Ολα δείχνουν ότι τίποτε δεν θα σταματήσει την αποκρατικοποίηση, καθώς όλες οι πλευρές έχουν συμφωνήσει μεταξύ τους, με τις ευλογίες της Ε.Ε. Η ολοκλήρωση αυτή αναμένεται να φέρει περί τα 400 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα εκ των οποίων 187 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ. Η συναλλαγή δεν αποκλείεται να ολοκληρωθεί ακόμη και μέσα στο α’ εξάμηνο του 2016. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η αποκρατικοποίηση του Αστέρα Βουλιαγμένης.

Από εκεί κι έπειτα το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να δρομολογήσει την ολοκλήρωση των διαγωνισμών αποκρατικοποίησης των ΤΡΑΙΝΟΣΕ/ ΕΕΣΣΤΥ και του ΟΛΘ. Για τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ/ΕΕΣΣΤΥ, η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών προγραμματίζεται για τα μέσα Φεβρουαρίου και για τον ΟΛΘ στις αρχές Απριλίου. Απ’ όλες τις προαναφερόμενες αποκρατικοποιήσεις, η πιο δύσκολη φέρεται εκείνη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία και κουβαλά το πιο βαρύ φορτίο κρατικών ενισχύσεων, ύψους 700 εκατ. ευρώ. Τις δυσκολίες έχει παραδεχθεί και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας, ο οποίος δεν απέκλεισε πρόσφατα το ενδεχόμενο ακύρωσης του διαγωνισμού. Αν όμως συμβεί κάτι τέτοιο, τότε ο διαγωνισμός θα επαναπροκηρυχθεί και με δεδομένο το ενδιαφέρον ορισμένων επενδυτών, δεν αποκλείεται κι εκεί να υπάρξει αίσια έκβαση.

Αντιδρά η DT στη μεταβίβαση μετοχών του ΟΤΕ

Αιτιάσεις για τη μεταβίβαση του 10% των μετοχών ΟΤΕ, κυριότητας ελληνικού Δημοσίου, στο ΤΑΙΠΕΔ εξέφρασε η πλευρά της Deutsche Telekom. H γερμανική εταιρεία, με το επιχείρημα ότι μια τέτοια διαδικασία δεν προβλέπεται από τη συμφωνία μετόχων του 2008, επιχειρεί να σταματήσει τη μεταβίβαση, η οποία συνιστά ένα ακόμη προαπαιτούμενο της υπο (δόσης) του 1 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, για το ξεπέρασμα του σκοπέλου, επελέγη η σολομώντεια λύση που πρότεινε ο ΟΤΕ, με την ανάθεση του θέματος σε επιτροπή νομικών. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι η μεταβίβαση του 10% του ΟΤΕ στο ΤΑΙΠΕΔ πλέον δεν συνιστά απαραιτήτως προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της καταβολής του 1 δισ. ευρώ. Η όλη υπόθεση δείχνει ότι η γερμανική πλευρά δεν θέλει να προχωρήσει η μεταβίβαση του 10% στο ΤΑΙΠΕΔ, τουλάχιστον στην παρούσα φάση. Πολλοί εικάζουν ότι σ’ αυτή τη δύσκολη περίοδο, η ηγεσία της DT επιθυμεί τη συμμετοχή της ελληνικής κυβέρνησης στο Δ.Σ. του ΟΤΕ. Αλλωστε, η διοίκηση του τελευταίου, εμμέσως πλην σαφώς, έχει στηρίξει τις προσπάθειες της κυβέρνησης για επαναφορά της ανάπτυξης στην Ελλάδα. O πρόεδρος του ομίλου ΟΤΕ Μιχ. Τσαμάζ στις αρχές του περασμένου Ιουνίου, κι ενώ το Grexit έμοιαζε να βρίσκεται ante portas, εμφανίσθηκε πεπεισμένος ότι η χώρα δεν θα το υποστεί. Eπίσης, ο επικεφαλής του ομίλου ΟΤΕ, αμέσως μετά τα capital controls, σημείωνε με έμφαση ότι το επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου στην Ελλάδα συνεχίζεται αδιαλείπτως. Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι στελέχη της DT και του ΟΤΕ ήταν από τους πρώτους επιχειρηματικούς κύκλους που είχαν επαφές με τη νεοεκλεγείσα κυβέρνηση, πέρυσι την άνοιξη.