ΤΑΙΠΕΔ-Καναδοί συζητούν την επέκταση παραχώρησης του ΔΑΑ

ΤΑΙΠΕΔ-Καναδοί συζητούν την επέκταση παραχώρησης του ΔΑΑ

2' 59" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τη διαδικασία αξιοποίησης της συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), ο οποίος διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ξεκίνησε το ΤΑΙΠΕΔ. Διά επιστολής του στη διοίκηση της εταιρείας και στους βασικούς μετόχους της, δηλαδή το καναδικό κρατικό ασφαλιστικό ταμείο PSP Investments, το management του ΤΑΙΠΕΔ επανεκκίνησε και επίσημα τη διαδικασία παράτασης της σύμβασης παραχώρησης, με βάση την οποία ο ΔΑΑ εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο στα Σπάτα κατά 20 επιπλέον έτη. Αυτό αναφέρουν στην «Κ» πηγές της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ. Η κίνηση αυτή, εφόσον όπως αναμένεται καρποφορήσει, ανοίγει τον δρόμο και για τη διαπραγμάτευση της πώλησης του 30% του μετοχικού κεφαλαίου στον ΔΑΑ, που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται πως το ελληνικό Δημόσιο κατέχει επιπλέον 25%, ενώ ελεγχόμενες από το καναδικό Ταμείο οντότητες είναι το 40%. Το υπόλοιπο 5% ελέγχεται από τον όμιλο Κοπελούζου. Σύμφωνα με την αρχική σύμβαση, το ΤΑΙΠΕΔ κάλεσε εκ νέου τον ΔΑΑ να διαπραγματευθεί για την πιθανή επέκταση της περιόδου παραχώρησης για ακόμα 20 έτη, ως μέρος του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και ενόψει της αξιοποίησης της συμμετοχής του στην εταιρεία. Η τρέχουσα σύμβαση λήγει το 2026 και επέκτασή της σημαίνει πως ο ΔΑΑ θα ελέγχει το αεροδρόμιο έως το 2046. Με αυτή την επέκταση ανεβαίνει εύλογα η αξία της σύμβασης και μαζί της και η αξία των συμμετοχών του ελληνικού Δημοσίου στην παραχωρησιούχο εταιρεία του ΔΑΑ. Για το 30% που πρόκειται να πουλήσει το ΤΑΙΠΕΔ έχουν δικαίωμα πρώτης άρνησης οι Καναδοί. Ομως για τη συμμετοχή αυτή έχουν ενδιαφερθεί κατά το πρόσφατο παρελθόν και εταιρείες κινεζικών συμφερόντων, ενώ εικάζεται αυτονόητα και ενδιαφέρον για τη διαδικασία από τον κάτοχο του 5%.

Σύμφωνα με το άρθρο 4.2 της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου, το ΤΑΙΠΕΔ καλεί επισήμως τον ΔΑΑ να διαπραγματευθεί για την πιθανή επέκταση της περιόδου παραχώρησης για ακόμα 20 έτη, ως μέρος του ελληνικού προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και ενόψει της αξιοποίησης της συμμετοχής του στην εταιρεία. Η επέκταση αποτελεί ουσιαστικά προαπαιτούμενο για την επιτυχή πώληση των προσφερόμενων μετοχών του ΔΑΑ, που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.

Οι ιδιαίτερα θετικές επιδόσεις του διεθνούς αεροδρομίου, όπου η επιβατική κίνηση σημειώνει αλλεπάλληλα ρεκόρ, το καθιστούν ιδιαίτερα ελκυστικό επενδυτικά. Επιπλέον, ήδη από τον προηγούμενο, «παγωμένο» μέχρι τώρα γύρο, ο ΔΑΑ είχε διατυπώσει ιδιαίτερα θετικά σχόλια. Ειδικότερα στα τέλη του 2014 δήλωνε πως «πιθανή επέκταση της περιόδου παραχώρησης ενέχει σημαντικά πλεονεκτήματα για όλες τις πλευρές: η εταιρεία θα κερδίσει πολύτιμη διάρκεια ζωής και θα βρεθεί σε θέση να προχωρήσει σε μακρόπνοο σχεδιασμό και ανάπτυξη, σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία σε παρόμοια περιουσιακά στοιχεία, το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο θα αυξήσει την αξία και τη δυνητική ελκυστικότητα του μεριδίου του στην εταιρεία, θα αποκτήσει άμεσα κέρδη από τη συναλλαγή και θα μεταφέρει ένα μήνυμα στους διεθνείς επενδυτές. Τέλος θα επωφεληθούν οι αεροπορικές εταιρείες και κατά συνέπεια οι επιβάτες, καθώς θα εναρμονιστεί η οικονομική ανάκτηση των περιουσιακών στοιχείων του αεροδρομίου σύμφωνα με την ωφέλιμη ζωή τους».

Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε. είναι μία ιδιωτικά διοικούμενη εταιρεία που έχει ως κυρίους μετόχους το ελληνικό Δημόσιο και τον όμιλο AviAlliance. Η AviAlliance Group έγινε ο κύριος ιδιώτης μέτοχος το 2013, μετά την πώληση των μετοχών που διέθετε η Hochtief AG στη Hochtief Airport GmbH (μέτοχος της εταιρείας με ποσοστό 26,67%) στην εταιρεία World Airport Partners GmbH & Co. KG, που είναι εξ ολοκλήρου θυγατρική της Public Sector Pension Investment Board (PSP Investments). H PSP Investments είναι μια καναδική εταιρεία, η οποία έχει ιδρυθεί και λειτουργεί με βάση τους νόμους του κράτους του Καναδά. Συνεπακόλουθα, η Hochtief Airport GmbH μετονομάστηκε σε AviAlliance GmbH, και ο άλλος μέτοχος της εταιρείας, η Hochtief Airport Capital Co. KGaA (η οποία κατείχε το 13,33% των μετοχών της εταιρείας), μετονομάστηκε σε AviAlliance Capital Co. KGaA.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή