ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κρίσιμη εβδομάδα για τις αποκρατικοποιήσεις ΟΛΠ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ

09s1olp

Δύο σημαντικές αποκρατικοποιήσεις αναμένεται να προωθηθούν την ερχόμενη εβδομάδα από το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Συγκεκριμένα, κατά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου, που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη 12 Ιανουαρίου, πρόκειται να συζητηθούν και να προωθηθούν οι αξιοποιήσεις του ΟΛΠ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δύο αποκρατικοποιήσεις στενά συνυφασμένες μεταξύ τους. Ωστόσο σημαντικά αγκάθια παρατηρούνται στην αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, παρουσία των ξένων εμπειρογνωμόνων του, θα ανοίξει τη μοναδική προσφορά που έχει λάβει στον σχετικό διαγωνισμό. Αν και το Ταμείο κρατά κλειστά χαρτιά σχετικά με τον αριθμό των προσφορών που έχει λάβει στον σχετικό διαγωνισμό, όλα δείχνουν για άλλη μια φορά ότι μοναδικός υποψήφιος θα είναι η COSCO. H κινεζική εταιρεία, πιστή στις δεσμεύσεις της, υπέβαλε την προσφορά της αρκετές ώρες πριν από τη λήξη του ορίου υποβολής των προσφορών την 21η Δεκεμβρίου 2015.

Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ δεν θα δυσκολευθεί να κατακυρώσει την πώληση του 51% (συν 16%) των μετοχών του ΟΛΠ στον μοναδικό ενδιαφερόμενο επενδυτή. Αρκεί η οικονομική προσφορά του να είναι αρκούντως ικανοποιητική σε σχέση με τα προσδοκώμενα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ και του ελληνικού Δημοσίου. Η προσφορά της εταιρείας σε τεχνικό επίπεδο δεν αμφισβητείται, καθώς η COSCO ήδη έχει αποδείξει την αποτελεσματικότητά της με τη διαχείριση του προβλήτα ΙΙ και ΙΙΙ που ανέδειξε τον Πειραιά σε κυρίαρχη δύναμη τόσο στη Μεσόγειο όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το βασικό ζητούμενο επομένως είναι το ύψος της προσφοράς, παρόλο που η κυβέρνηση και το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ανεξαρτήτως του ύψους της, θα ζητήσουν τη βελτίωσή της. Επομένως η κατακύρωση του διαγωνισμού της πώλησης του 61% (συν 16%) των μετοχών του ΟΛΠ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ, δεν θα κλείσει την ερχόμενη Τρίτη, αλλά θα απαιτήσει ορισμένες (7 έως 10) ημέρες επιπλέον.

Οι πολέμιοι πάντως της αποκρατικοποίησης εντείνουν τις αντιδράσεις τους. Ηδη οι κινήσεις του ΤΑΙΠΕΔ επικρίνονται ιδιαίτερα, κυρίως από ακραίους αριστερούς παράγοντες της πολιτικής ζωής, αλλά και από εργαζομένους που βλέπουν σε αυτή την απώλεια πολλών προνομίων. Σημειώνεται ότι οι περίπου 1.150 εργαζόμενοι του ΟΛΠ, το 2014 είχαν κόστος μισθοδοσίας 53 εκατ. ευρώ, ήτοι 3.250 ευρώ τον μήνα ο καθένας. Οι περισσότεροι από τους «αρνητές» της αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ, παρόλο που αναγνωρίζουν ότι είναι δύσκολο «το ποτάμι να γυρίσει πίσω», ποντάρουν σε ένα πιθανό χαμηλό αντίτιμο της COSCO, κάτι που θα έφερνε σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ.

Η δεύτερη αποκρατικοποίηση που θα συζητηθεί στην επικείμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, είναι εκείνη των ΤΡΑΙΝΟΣΕ/ΕΕΣΣΤΥ. Αυτό που θα απασχολήσει τα μέλη του δ.σ. είναι οι διεταιρικές συμβάσεις που πρόκειται να υπογραφούν τις αμέσως επόμενες ημέρες. Η πιο κρίσιμη από αυτές είναι η σύμβαση συντήρησης του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ).

Για τη συγκεκριμένη σύμβαση έχουν αναπτυχθεί τριβές, καθώς το σχετικό τίμημα καθορίζει και την αξία των δύο επιχειρήσεων. Mάλιστα χθες, για άλλη μια φορά οι εργαζόμενοι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αντιδρώντας δυναμικά, ματαίωσαν τη συνεδρίαση του δ.σ. της εταιρείας που συγκλήθηκε για να συζητήσει τις διεταιρικές συμβάσεις της με τις ΕΕΣΣΤΥ και ΓΑΙΑΟΣΕ. Οι συνδικαλιστές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θεωρούν το σχεδιαζόμενο καταβαλλόμενο ετήσιο τίμημα ιδιαίτερα υψηλό και ότι αφαιρεί αξία από την εταιρεία προσδίδοντας αξία στην ΕΕΣΣΤΥ. Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ ωστόσο εκτιμά σε χαμηλότερα επίπεδα το σχετικό τίμημα και ότι θα βρεθεί η χρυσή τομή και η συμφωνία θα υπογραφεί την ερχόμενη εβδομάδα. Πάντως, ο εκτελών χρέη προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Νικόλαος Τσαμπαρλής, χθες, μετά τη ματαίωση της συνεδρίασης του δ.σ. της εταιρείας, ανέφερε ότι θα αναπέμψει το θέμα στον μέτοχο, δηλαδή στο ΤΑΙΠΕΔ.

Τέλος, στην επικείμενη συνεδρίαση του δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ θα συζητηθεί και η σύμβαση παροχής υπηρεσιών άγονων γραμμών (Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος ή ΥΓΟΣ), ύψους περίπου 50 εκατ. ευρώ που θα υπογράψουν το ελληνικό Δημόσιο και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η σύμβαση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και πλέον αποτελεί μια σημαντική «προίκα» για την προς αποκρατικοποίηση εταιρεία, η οποία θα ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ τα επόμενα πέντε χρόνια.