ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Θετικά έκλεισε το 2015 για την Cosco

thetika-ekleise-to-2015-gia-tin-cosco-2117975

Με οριακή αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, κόντρα όμως στην ευρύτερη πτώση της Μεσογείου και στη συρρίκνωση των ελληνικών εισαγωγών, έκλεισε τη χρήση του 2015 η θυγατρική της Cosco Pacific στον Πειραιά. Σύμφωνα με αποκλειστικά στοιχεία της «Κ», o Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε. (ΣΕΠ), που διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ, διακίνησε το περασμένο έτος 3.030.000 TEUs (twenty-foot equivalent unit ή ισοδύναμα εμπορευματοκιβώτιων των 20 ποδών) έναντι 2.984.000 TEUs κατά το 2014. Η μικρή αυτή αύξηση της τάξης του 1,54% προέρχεται εξ ολοκλήρου από την αύξηση του διαμετακομιστικού φορτίου (transit). Αντιθέτως οι εισαγωγές στην Ελλάδα υποχώρησαν σημαντικά εξαιτίας των capital controls αλλά και των σημαντικότατων προβλημάτων που δημιούργησαν το δεύτερο εξάμηνο οι απεργίες των πλοηγών και, κυρίως, η διακοπή της σιδηροδρομικής διασύνδεσης με την Ευρώπη στα ελληνοσκοπιανά σύνορα από τα γεγονότα με τους μετανάστες στην Ειδομένη. Ομως η αύξηση έρχεται την ώρα που το σύνολο της λιμενικής δραστηριότητας στη Μεσόγειο υποχώρησε σημαντικά, ένδειξη των ισχυρών ερεισμάτων που έχει αποκτήσει ο Πειραιάς στο διεθνές εμπόριο. Είναι χαρακτηριστικό πως στο λιμάνι του Πορτ Σάιντ στην Αίγυπτο, επίσης κομβικής σημασίας για τα εκ της Ασίας προερχόμενα φορτία, η διακίνηση υποχώρησε, αναφέρουν πηγές της Cosco, η οποία διαθέτει συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο του αιγυπτιακού λιμένα, όπως και η AP Moller-Maersk. Ομως τα συνολικά μεγέθη του εμπορικού λιμένα του Πειραιά, αν δηλαδή συμπεριληφθεί και ο προβλήτας Ι που διαχειρίζεται μόνος του ο ΟΛΠ, είναι μειωμένα. Αιτία η πολύ μεγάλη πτώση των φορτίων στον προβλήτα Ι, εξαιτίας τόσο της αποκλιμάκωσης της δραστηριότητας της MSC, βασικού μέχρι τώρα πελάτη του ΟΛΠ, αλλά και μεγάλων τεχνικών προβλημάτων που ανέκυψαν στη συγκεκριμένη υποδομή.

Οι τρεις προβλήτες του Πειραιά είχαν διαχειριστεί το 2014 3.585.155 TEUs, δηλαδή 13,3% περισσότερα εμπορευματοκιβώτια από το 2013. Το αντίστοιχο συνολικό αποτέλεσμα του 2015 θα γίνει γνωστό όταν ανακοινώσει τα μεγέθη του και ο ΟΛΠ, αλλά αναμένεται να είναι κατά πολύ χαμηλότερο. Ο Πειραιάς διακόπτει έτσι το ανοδικό σερί της τελευταίας πενταετίας, εξαιτίας εγχώριων προβλημάτων και παρά τη συνεχή αύξηση των διεθνών φορτίων από τη θυγατρική της Cosco στην Ελλάδα. Οι προοπτικές του Πειραιά παραμένουν πάντως ελπιδοφόρες. Σε αυτό αναμένεται να συνδράμουν και οι συνέργειες που εκτιμάται πως φέρνει στην κινεζική μητρική της ΣΕΦ Α.Ε. η συγχώνευση της μητρικής Cosco με την China Shipping Group Company, που την προικοδοτεί με επιπλέον τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβώτιων ανά την υδρόγειο. Η συγχώνευση των δύο κινεζικών ναυτιλιακών ομίλων, της China Ocean Shipping Group Company (COSCO) με την China Shipping Group Company (CSGC), εγκρίθηκε πριν από λίγες μέρες από το Πεκίνο και αναμένεται να εγκριθεί και από τις έκτακτες γενικές συνελεύσεις των δύο εταιρειών στις αρχές Φεβρουαρίου.