ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η κόντρα Σπίρτζη-ΤΑΙΠΕΔ βάζει νέα εμπόδια στις αποκρατικοποιήσεις

taiped1

Διαστάσεις λαμβάνει η σύγκρουση του υπουργείου Υποδομών και του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, με αφορμή τις αποκρατικοποιήσεις. Αυτή τη φορά η κόντρα φουντώνει εξαιτίας της τοποθέτησης νέας διοίκησης στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ με πρωτοβουλία του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΥΠΟΜΕΔΙ) Χρ. Σπίρτζη, η οποία σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, εξυπηρετεί κυρίως πολιτικές παρά επιχειρησιακές σκοπιμότητες. Η ένταση μάλιστα στις σχέσεις των δύο πλευρών φαίνεται να ανεβαίνει κατακόρυφα, με ευθύνη κυρίως του ΥΠΟΜΕΔΙ, καθώς καθυστερεί η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος».

Στο μεταξύ, για άλλη μια φορά χθες ο υπουργός Υποδομών δεν έχασε την ευκαιρία να αποδώσει ευθύνες στο ΤΑΙΠΕΔ για την ακύρωση του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ειδικότερα, ο κ. Σπίρτζης έριξε τις ευθύνες για την ακύρωση αυτή τόσο στις κυβερνήσεις της Ν.Δ., όσο και σ’ αυτούς που χειρίστηκαν τον σχετικό διαγωνισμό.

Η κόντρα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεταξύ υπουργείου και ΤΑΙΠΕΔ πήρε διαστάσεις την περασμένη εβδομάδα, όταν με πρωτοβουλία του υπουργού Υποδομών, και χωρίς να ενημερωθούν οι άμεσα εμπλεκόμενοι, επιχειρήθηκε η αλλαγή διοίκησης στην εταιρεία. Η κίνηση αυτή θεωρείται άσκοπη και μόνο εμπόδια στην αποκρατικοποίηση μπορεί να προκαλέσει, αφού λαμβάνει χώρα λίγους μήνες πριν από την ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης. Μέχρι να ενημερωθούν τα νέα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η εταιρεία θα έχει αλλάξει χέρια.

Το γεγονός δε ότι ο υπουργός Υποδομών προκρίνει την επαναφορά της δυαρχίας με την τοποθέτηση ξεχωριστών προσώπων στις θέσεις του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου της επιχείρησης, δείχνει να εξυπηρετεί κυρίως πολιτικές σκοπιμότητες, παρά επιχειρησιακές. Επίσης, όλα δείχνουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ απέφυγε να γνωστοποιήσει αμέσως την προκήρυξη νέου διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θεωρώντας ότι η κίνηση αυτή θα πυροδοτούσε τη «δίψα» του υπουργού για νέους διορισμούς, όπερ και εγένετο τελικά.

Από την πρωτοβουλία διορισμού νέας διοίκησης στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενοχλήθηκαν ιδιαίτερα οι ξένοι εμπειρογνώμονες του ΤΑΙΠΕΔ. Επίσης, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας παρενέβη στο Μέγαρο Μαξίμου και τελικά πέτυχε την αναβολή της ακρόασης των κ. Παναγιώτη Θεοχάρη στη θέση του προέδρου του Δ.Σ. και Φίλιππου Τσαλίδη στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που είχε προγραμματιστεί για την περασμένη Πέμπτη 29 Ιανουαρίου. Ο κ. Σπίρτζης ωστόσο επανέφερε την ακρόαση των δύο προτεινόμενων επικεφαλής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου. Πολλοί όμως είναι εκείνοι που αμφιβάλλουν αν και η νέα προγραμματισμένη ακρόαση τελικά θα λάβει χώρα αύριο και δεν θα αναβληθεί εκ νέου.

Σημειώνεται ότι εξαιτίας του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη, παραιτήθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου ο πρώην πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθαν. Ζηλιασκόπουλος. Ο τελευταίος, αν και θεωρούνταν επιτυχημένος στο έργο του, παραιτήθηκε καθώς καλούνταν να λάβει μεγάλες αποφάσεις, όπως π.χ. οι διεταιρικές συμβάσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, χωρίς πολιτική κάλυψη. Αντίθετα, όπως συνέβη με πολλούς επικεφαλής ΔΕΚΟ, ο κ. Ζηλιασκόπουλος δεν είχε καμία επαφή με τον αρμόδιο υπουργό για περίπου δέκα μήνες. Ετσι προτίμησε να παραιτηθεί από τη θέση που κατείχε από το 2010.

Η κόντρα όμως Πιτσιόρλα – Σπίρτζη τις τελευταίες εβδομάδες εντείνεται και από τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος». Ο κ. Πιτσιόρλας έχει αποστείλει επιστολή από τον περασμένο Δεκέμβριο στη διοίκηση του ΔΑΑ προκειμένου να ξεκινήσει ο διάλογος για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια. Ωστόσο ο πρόεδρος του ΔΑΑ, Παναγιώτης Ρουμελιώτης, παρακωλύει τη διαδικασία, απλά μη φέρνοντας το θέμα στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.

Σημειώνεται ότι υπέρ της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης έχουν ταχθεί και οι Καναδοί που ελέγχουν το μάνατζμεντ της επιχείρησης. Οι τελευταίοι θέλουν την επέκταση αυτή, δεδομένου ότι η σύμβαση λήγει το 2026, ενώ έτσι όπως εξελίσσεται ο ΔΑΑ καθίσταται σε ένα χρυσοφόρο περιουσιακό στοιχείο. Ετσι οι Καναδοί μέτοχοι φέρεται να έχουν κατ’ αρχήν συμφωνήσει στο προτεινόμενο μοντέλο της περαιτέρω αποκρατικοποίησης, με πρώτο βήμα την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και δεύτερο την πώληση μετοχών ΔΑΑ, κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ.