ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εξακολουθεί να διχάζει την κυβέρνηση το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων

s4_0702apokratikop

Μαίνεται στο εσωτερικό της κυβέρνησης ο πόλεμος με αφορμή τις αποκρατικοποιήσεις. Η κυβέρνηση εμφανίζεται τουλάχιστον διχασμένη, με τα περισσότερα μέλη της να τηρούν σιγήν ιχθύος. Ακολουθούν έτσι την τακτική του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα. Ο τελευταίος, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Νταβός της Ελβετίας με στόχο να προσκαλέσει ξένους επενδυτές στη χώρα μας, απέφυγε να κάνει έστω και την παραμικρή νύξη για τις αποκρατικοποιήσεις που είχαν δρομολογηθεί εκείνες τις ημέρες. Αναφερόμαστε στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της εκμετάλλευσης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων αλλά και την αποδοχή της δεσμευτικής προσφοράς για ΟΛΠ από την Cosco. Πρόκειται για δύο από τις μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις των τελευταίων ετών, για τις οποίες η χώρα κατάφερε να προσελκύσει παγκόσμιας κλάσης παίκτες στις συγκεκριμένες αγορές, όπως είναι η γερμανική Fraport και η κινεζική Cosco.

Ιδιότυπο αντάρτικο

H στάση αυτή του πρωθυπουργού αναμφίβολα δίνει περιθώρια ανάφλεξης του ιδιότυπου «αντάρτικου» κατά των αποκρατικοποιήσεων που έχουν στήσει κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, με αιχμή τους υπουργούς Ναυτιλίας, Θεόδωρο Δρίτσα, και Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη. Οι τελευταίοι κάνουν τον «βίο αβίωτο» στη διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) που επιχειρεί να ολοκληρώσει τις συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις. Είναι δε σίγουρο ότι, χωρίς τη συνδρομή των δύο συγκεκριμένων υπουργείων, θα καθυστερήσει η ολοκλήρωση των συναλλαγών στις αποκρατικοποιήσεις των περιφερειακών αεροδρομίων και του ΟΛΠ. Η ολοκλήρωση των συναλλαγών θα γίνει μετά την ικανοποίηση συγκεκριμένων προαιρέσεων που περικλείουν οι δύο συμβάσεις που έχουν υπογραφεί μεταξύ των συμβαλλομένων.

Για παράδειγμα, η ολοκλήρωση της συναλλαγής για τον ΟΛΠ προϋποθέτει τη δημιουργία της Αρχής Λιμένος (ή Λιμένων) που θα διαχειρίζεται τις δημόσιες υπηρεσίες του λιμένα (ή των λιμένων). Η πολιτική ηγεσία του ΥΕΝ όχι μόνον δεν έχει υλοποιήσει τη νέα Αρχή, αλλά επιπλέον δεν έχει αποφασίσει ακόμη ποια μορφή θα πάρει. Η πλευρά του υπουργού Θεόδωρου Δρίτσα συγκλίνει προς την πλευρά δημιουργίας μιας

Αρχής για κάθε έναν λιμένα. Με το μοντέλο αυτό ωστόσο, ελλοχεύει το ρίσκο της πολυαρχίας στη λιμενική πολιτική, ενώ επιπλέον παρέχονται διευρυμένα περιθώρια… διορισμών.

Αντίθετα, η μία Αρχή που θα διαχειρίζεται όλα τα λιμάνια της χώρας, και την οποία προκρίνουν στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, θα συμβάλει σε μια συνεκτική πολιτική διαχείρισης των λιμένων, πέραν των οικονομιών κλίμακας που θα επιτευχθούν. Στο ΤΑΙΠΕΔ ωστόσο δεν θα ήταν δυσαρεστημένοι ακόμη και αν προχωρούσε το μοντέλο Δρίτσα, που προβλέπει τη δημιουργία Δημόσιας Αρχής Λιμένος Πειραιώς.

Ωστόσο και αυτή η διαδικασία δεν προχωράει.

Αξίζει να αναφερθεί ότι οι δημόσιες υπηρεσίες του λιμένα θα έπρεπε να είχαν μεταβιβαστεί σε ΝΠΔΔ από το 1999, όταν δηλαδή ο ΟΛΠ μετασχηματίστηκε σε ΝΠΙΔ και συγκεκριμένα σε ανώνυμη εταιρεία. Η συγκεκριμένη αναγκαιότητα κατέστη ακόμη πιο πιεστική όταν η εταιρεία απέκτησε και ιδιώτες μετόχους το 2001, με την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ωστόσο, καταχρηστικά οι υπηρεσίες δημόσιου χαρακτήρα του λιμένα παραμένουν μέχρι και σήμερα στην ΟΛΠ Α.Ε.

Πολέμιος

Η τακτική του «κατενάτσιο» διακρίνεται και στην τοποθέτηση του νέου γενικού γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Χρήστου Λαμπρίδη, δημοτικού συμβούλου του Δήμου Κερατσινίου. Ο κ. Λαμπρίδης, πρώην συντονιστής του Τμήματος Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ και συνδικαλιστικό στέλεχος στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, υπήρξε σφοδρός πολέμιος της αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ. Με άρθρα του μάλιστα είχε ταχθεί κατά της απόκτησης του λιμένα από την Cosco. Ο κ. Λαμπρίδης ωστόσο έχει κληθεί να υλοποιήσει τα προαπαιτούμενα θεσμικά βήματα για την υλοποίηση της συμφωνίας της 20ής Ιανουαρίου που αποφασίσθηκε μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Cosco.