ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το… κατενάτσιο Σπίρτζη, η κόντρα με το ΤΑΙΠΕΔ και ο ρόλος της ΥΠΑ

spirtzis

Την τακτική του κατενάτσιο, με απώτερο στόχο το «βάλτωμα» των αποκρατικοποιήσεων, ακολουθεί και ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων (ΥΠΟΜΕΔΙ) Χρήστος Σπίρτζης. Ο τελευταίος, σύμφωνα με όσα δήλωσε πριν από λίγες ημέρες, προετοιμάζει την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) να καταστεί ο λειτουργός (operator) των αεροδρομίων εκείνων που δεν έχουν παραχωρηθεί σε τρίτους.

Με βάση όμως το σχέδιο αποκρατικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, η ΥΠΑ έχει προγραμματιστεί να μετασχηματιστεί σε ανεξάρτητη αρχή ρύθμισης της λειτουργίας των αεροδρομίων της χώρας, αποβάλλοντας τις εμπορικές δραστηριότητες που είχε μέχρι σήμερα. Τις τελευταίες, σύμφωνα με το σχέδιο που έχει εκπονηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, θα τις αναλάβει μια νέα εταιρεία που θα συστήσει το ελληνικό Δημόσιο.

Η εταιρεία αυτή θα εκμεταλλευθεί όλα τα μικρά αεροδρόμια της χώρας για τα οποία δεν υπήρξε επενδυτικό ενδιαφέρον.

Ο κ. Σπίρτζης, ακολουθώντας την τακτική Δρίτσα στον ΟΛΠ, όχι μόνον δεν προωθεί τον μετασχηματισμό της ΥΠΑ σε ανεξάρτητη αρχή, αλλά επιπλέον, όπως δήλωσε ο ίδιος, η ΥΠΑ θα ενισχυθεί ώστε να αναλάβει ενεργό ρόλο στην εκμετάλλευση των 23 μικρών αεροδρομίων της χώρας. Με άλλα λόγια, ο κ. Σπίρτζης προωθεί τη δημιουργίας μιας ΥΠΑ που θα έχει δύο «καπέλα»: ένα του ρυθμιστή της λειτουργίας των 14 αεροδρομίων που παραχωρούνται στη Fraport και ένα δεύτερο του λειτουργού (operator) για άλλα 23 αεροδρόμια της χώρας.

Αντίστοιχα εμπόδια τίθενται και στη προσπάθεια αποκρατικοποίησης του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος». Το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί να ξεκινήσει τη διαδικασία διαπραγμάτευσης της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα, αλλά η διορισμένη από τον υπουργό Υποδομών διοίκηση του ΔΑΑ δεν φέρνει το θέμα για συζήτηση στο Δ.Σ. της επιχείρησης. Οι Καναδοί επενδυτές της PSP φέρονται ιδιαίτερα ενοχλημένοι με τη στάση αυτή του προέδρου του ΔΑΑ, Παναγιώτη Ρουμελιώτη. Ο τελευταίος, εκφράζοντας μια σειρά κυβερνητικών στελεχών, εμφανίζεται ως υποστηρικτής της άποψης να μην προχωρήσει η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και αυτή να αφεθεί να λήξει. Ετσι, όπως ισχυρίζονται, το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας θα περιέλθει το 2026 σε ελληνικά χέρια.

Τις απόψεις αυτές είχαν και πολλά άλλα στελέχη προηγούμενων κυβερνήσεων που είχαν ταχθεί υπέρ της… απραξίας στον ΔΑΑ. Ωστόσο η εμπειρία της διαχείρισης κρίσιμων υποδομών από το ελληνικό Δημόσιο (π.χ. ΟΛΠ) έδειξε ότι κάτι τέτοιο δεν δημιουργεί τις υπεραξίες εκείνες που είναι απαραίτητες για την ανάκαμψη της οικονομίας. Αντίθετα, προκαλεί εστίες πελατειακών σχέσεων και διαφθοράς. Παράγοντες της αγοράς ανέφεραν ότι αν δεν προχωρήσει έγκαιρα η παράταση της σύμβασης παραχώρησης, το Δημόσιο θα διαπραγματευθεί με δυσμενέστερους όρους μετά τη λήξη της. Εκτός και αν καταφέρει μέχρι τότε να δημιουργήσει το τεχνοκρατικό προφίλ εκείνο που απαιτείται για τη λειτουργία του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας.

Τέλος, ο κ. Ρουμελιώτης έχει δημιουργήσει μια σειρά άλλων δυσλειτουργιών στο ΔΑΑ, επιβάλλοντας οι συνεδριάσεις των μελών του Δ.Σ. να γίνονται αποκλειστικά στην ελληνική γλώσσα και στη συνέχεια να μεταφράζονται τα πρακτικά στα αγγλικά ώστε να διαβάζονται από τα 4 ή 5 ξενόγλωσσα μέλη του Δ.Σ. Η διαδικασία αυτή έχει προκαλέσει σοβαρές δυσλειτουργίες στο Δ.Σ. οι οποίες βγάζουν ουσιαστικά εκτός της συνεδρίασης τα 4 ή 5 μέλη του Δ.Σ. που έχουν οριστεί από τους ιδιώτες μετόχους και οι οποίοι δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα.