ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπλόκο σε εισαγωγές και εξαγωγές

exagwges1--2

Σε «πάγο» έχουν βάλει το διεθνές εμπόριο της Ελλάδος οι κινητοποιήσεις των αγροτών και, πλέον, των λιμενεργατών. Στη διακοπή τού διά ξηράς εξαγωγικού και εισαγωγικού εμπορίου προστέθηκε πλέον και η διακοπή του διά θαλάσσης εμπορίου. Οι εργαζόμενοι των λιμανιών απέκλεισαν χθες τις πύλες του ΣΕΠ, της θυγατρικής εταιρείας της Cosco που διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του εμπορικού τμήματος του λιμανιού, αλλά και του ΟΛΠ που διαχειρίζεται τον προβλήτα Ι.

Αποτέλεσμα είναι να προστεθούν στα χιλιάδες φορτηγά που παραμένουν σταματημένα στα ελληνικά σύνορα και στα κατά τόπους μπλόκα των αγροτών στο εθνικό οδικό δίκτυο και περί τα 800 φορτηγά στον Πειραιά. Αλλα τόσα αναμένεται να μην μπορέσουν να εισέλθουν ή να εξέλθουν από τους τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού σήμερα Τετάρτη, δεύτερη μέρα της απεργίας που πραγματοποιεί η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) μαζί με την Ενωση Μόνιμων και Δόκιμων Λιμενεργατών. «Καταγγέλλουμε τις μεθοδεύσεις και τα πολιτικά και νομικά πραξικοπήματα που συντελούνται στη διαδικασία πώλησης του ΟΛΠ και σηματοδοτούν την ίδια διαδικασία και για τον ΟΛΘ», αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωσή τους ως αιτία των κινητοποιήσεών τους.

Στην απεργία των εργαζομένων στα λιμάνια συμμετέχει η Ομοσπονδία Φορτοεκφορτωτών Ελλάδας (ΟΦΕ) αλλά και το Εργατικό Κέντρο Πειραιά. Αλλά δεν απεργούν όλοι οι εργαζόμενοι. Η ΟΜΥΛΕ επέλεξε όμως να πραγματοποιήσει «συμβολικό», όπως τον χαρακτήρισε σε σχετική ανακοίνωσή της, αποκλεισμό στις πύλες των Σ.ΕΜΠΟ, ο οποίος όμως κάθε άλλο παρά «συμβολικός» αποδεικνύεται, αφού χθες Τρίτη διήρκεσε καθ’ όλη τη διάρκεια της πρωινής βάρδιας, δηλαδή από τις 7 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι. Χρήστες του λιμανιού που απευθύνθηκαν, όπως πληροφορείται η «Κ», στο Λιμεναρχείο Κερατσινίου, όπου υπάγεται η περιοχή των Σ.ΕΜΠΟ για να διασφαλίσει την ομαλή κυκλοφορία των εμπορικών οχημάτων, αναφέρουν πως οι εκκλήσεις τους δεν είχαν αποτέλεσμα, παρά μόνον αργά το μεσημέρι.

Διακίνηση

Σύμφωνα με κύκλους του λιμανιού, 850 φορτηγά διακινούνται καθημερινά από και προς τον ΣΕΠ, μεταφέροντας τοπικά εμπορεύματα. Φορτία δηλαδή από ή για την εγχώρια αγορά. Πολύ μικρότερα αλλά όχι ανύπαρκτα είναι και τα μεγέθη της διακίνησης στον προβλήτα Ι του ΟΛΠ. Ετσι, ενώ το διεθνές εμπόριο, μεταφορτώσεις δηλαδή εισερχόμενων από την Ασία εμπορευματοκιβωτίων σε μικρότερα πλοία για άλλους προορισμός στην ευρύτερη περιφέρεια, διεξάγεται κανονικά, η Ελλάδα παραμένει αποκομμένη.

Αντίστοιχα προβλήματα έχουν, βέβαια, και τα φορτηγά που πρέπει να διέλθουν τα βόρεια χερσαία σύνορα της χώρας. Οι χρήστες του λιμανιού έρχονται έτσι να προστεθούν σε φορείς όπως ο ΣΕΒΕ και ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Αττικής και Πειραιά αλλά και το σύνολο σχεδόν των εξαγωγέων και των εισαγωγέων της χώρας που μιλούν για τεράστιες οικονομικές συνέπειες και απειλή για την ομαλή τροφοδοσία της αγοράς.

Οπως σημειώνει ο ΣΕΒΕ, οι παρατεταμένες απεργιακές κινητοποιήσεις των αγροτών αρχίζουν πλέον να δημιουργούν σημαντικά προβλήματα στην προμήθεια πρώτων υλών και στη διακίνηση προϊόντων στο εσωτερικό και προς το εξωτερικό, κι ενώ οι επιχειρήσεις έχουν δεχτεί αλλεπάλληλα πλήγματα τα τελευταία χρόνια, με πιο πρόσφατο την επιβολή των capital controls. Για ορισμένα μάλιστα προϊόντα, και κυρίως τα αγροτικά, οι επιπτώσεις είναι ακόμη χειρότερες, λόγω του ευπαθούς χαρακτήρα τους – κινδυνεύουν να φθαρούν και να καταστραφούν.

«Πρέπει, επιτέλους, να γίνει από όλους κατανοητό ότι το κλείσιμο των εθνικών οδών και των συνοριακών σταθμών είναι αυτοκαταστροφικό, καθώς προκαλούνται σημαντικές ζημιές σε άλλες κοινωνικές ομάδες, στην οικονομία, στις εξαγωγές, στην απασχόληση, στην αξιοπιστία της χώρας και, τελικά, στους ίδιους τους διαμαρτυρόμενους, που θα πρέπει να αγωνιστούν για να ξανακατακτήσουν τη θέση τους στις αγορές που χάνουν, λόγω των προβλημάτων που δημιουργούνται. Και όλα αυτά, παρά τη δικαιολογημένη, γενικευμένη διαμαρτυρία για την προώθηση ασφαλιστικών και φορολογικών μέτρων που είναι σε λάθος κατεύθυνση, καθώς είναι αντιαναπτυξιακά, άδικα και κυρίως αναποτελεσματικά, διότι δεν θα επιτύχουν τον εισπρακτικό στόχο που έχουν, καθώς θα αυξήσουν τη φοροδιαφυγή και θα μας αναγκάσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα να ψάχνουμε για επιπλέον μέτρα που σήμερα προσπαθούμε να αποφύγουμε. Κάθε διαμαρτυρία όμως είναι αδιέξοδη, αν δεν συνοδεύεται από συγκεκριμένες ρεαλιστικές θέσεις για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν, προκειμένου να εξοικονομηθεί 1,8 δισ. ευρώ και να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση. Στην αντίθετη περίπτωση, δυστυχώς, η χώρα οδεύει προς μέρες του καλοκαιριού του 2015», τονίζει ο ΣΕΒΕ.

Ο ΣΕΒΕ καλεί κυβέρνηση και αγρότες να αναζητήσουν με σύνεση και ψυχραιμία μέσα από έναν ουσιαστικό διάλογο την καλύτερη δυνατή λύση, με ανοιχτούς όμως δρόμους ώστε να αποκατασταθεί άμεσα η απρόσκοπτη διακίνηση αγαθών και προσώπων.