ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ισχυρό πλήγμα σε εισαγωγές και εξαγωγές

autonomous_20098015

Οι μεγάλες καθυστερήσεις στη μεταφορά εμπορευμάτων που παρατηρούνται στους οδικούς άξονες της χώρας εξαιτίας των αγροτικών κινητοποιήσεων, αλλά και ο αποκλεισμός των πυλών του ΣΕΠ λόγω της απεργίας των εργαζομένων στα λιμάνια, που έληξε χθες το βράδυ, έχουν ήδη δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα τόσο στην εξαγωγική όσο και στην εισαγωγική δραστηριότητα της χώρας. Στις εκκλήσεις του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος για άνοιγμα των δρόμων από τους αγρότες, προστέθηκε χθες και η έκκληση του προέδρου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλη Κορκίδη, ο οποίος απευθυνόμενος στον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος, Γεώργιο Γεωργακόπουλο, ζήτησε να μην αποφασιστεί παράταση στις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων στα λιμάνια.

Η αξία των εξαγωγών που διακινούνται κάθε μέρα από το οδικό δίκτυο ανέρχεται σε 30 εκατ. ευρώ, ενώ στα 37 εκατ. ευρώ είναι η αξία των εξαγωγών που διακινούνται από τη θαλάσσια οδό, και όπως επισημαίνουν φορείς του εξαγωγικού εμπορίου, το πρώτο πλήγμα στη φερεγγυότητα των εξαγωγικών επιχειρήσεων έχει ήδη συντελεστεί. Ο κίνδυνος που καραδοκεί δεν είναι μόνο η αλλοίωση προϊόντων. Είναι επίσης οι ακυρώσεις μεγάλων παραγγελιών λόγω αδυναμίας για έγκαιρη παράδοση. Με δεδομένο μάλιστα ότι το 66% των εξαγωγών κατευθύνεται σε ευρωπαϊκές χώρες, είναι προφανές ότι το κλείσιμο των δρόμων για μεγάλα χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας καθιστά εξαιρετικά δύσκολες τις εξαγωγές προς τους βασικότερους οικονομικούς εταίρους, δηλαδή τις χώρες της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης, ενώ το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και στη διακίνηση προϊόντων προς τη Ρωσία και την Τουρκία, που αποτελούν επίσης βασικούς εξαγωγικούς προορισμούς. Αμεσα επηρεάζονται τα ευπαθή αγροτικά προϊόντα, ενώ αν προς το παρόν δεν έχουμε περιπτώσεις καταστροφών σε μεγάλες παρτίδες διακινούμενων αγαθών, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να αποκλειστεί σε περίπτωση συνέχισης του αποκλεισμού των δρόμων.

Σε δήλωσή του χθες ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Β. Κορκίδης κάλεσε τους εργαζόμενους στο λιμάνι να μην παρατείνουν την απεργία τους, ζητώντας τους να σεβαστούν το γεγονός ότι οι πειραϊκές επιχειρήσεις και γενικά η ελληνική αγορά βρίσκεται στα όρια της αντοχής της. Στην ίδια λογική ήταν και η ανακοίνωση του ΣΕΒΕ, που σημειώνει ότι «οι παρατεταμένες αγροτικές κινητοποιήσεις αρχίζουν να δημιουργούν σημαντικά προβλήματα στην προμήθεια πρώτων υλών και στη διακίνηση προϊόντων στο εσωτερικό και προς το εξωτερικό. Και αυτό συμβαίνει ενώ οι επιχειρήσεις έχουν δεχτεί αλλεπάλληλα πλήγματα τα τελευταία χρόνια, με πιο πρόσφατο την επιβολή των capital controls. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το κλείσιμο των εθνικών οδών και των συνοριακών σταθμών είναι αυτοκαταστροφικό, καθώς προκαλούνται σημαντικές ζημίες σε άλλες κοινωνικές ομάδες, στην οικονομία, στις εξαγωγές, στην απασχόληση, στην αξιοπιστία της χώρας και τελικά στους ίδιους τους διαμαρτυρόμενους που θα πρέπει να αγωνιστούν για να ξανακατακτήσουν τη θέση τους στις αγορές που χάνουν λόγω των προβλημάτων που δημιουργούνται», καταλήγει ο ΣΕΒΕ.