Νέα εμπόδια «κουρεύουν» τον στόχο εσόδων για αποκρατικοποιήσεις

Νέα εμπόδια «κουρεύουν» τον στόχο εσόδων για αποκρατικοποιήσεις

3' 6" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για άλλη μια φορά το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων βρίσκεται ενώπιον καθυστερήσεων, καθώς νέα εμπόδια προκαλούνται είτε από τις πολιτικές εξελίξεις είτε εξαιτίας του «κατενάτσιου» που επιδίδονται κυβερνητικά στελέχη, ιδεολογικοί αντίπαλοι του προγράμματος. Ετσι, ο στόχος των εσόδων ολισθαίνει διαρκώς προς τα πίσω. Πλέον, ακόμη και ο στόχος των 2 δισ. ευρώ βρίσκεται σε κλοιό αμφισβητήσεων, δεδομένου ότι αποκρατικοποιήσεις-κλειδιά, που θα μπορούσαν να αποφέρουν σημαντικά έσοδα, υποχωρούν χρονικά. Ο αρχικός, δε, στόχος των 3,5 δισ. ευρώ θεωρείται οριστικά ανέφικτος, και πλέον το στοίχημα που τίθεται είναι αν τα έσοδα ξεπεράσουν τα 2 δισ. ευρώ.

Μέχρι σήμερα, διασφαλισμένο έσοδο θεωρείται το 1,5 δισ. ευρώ που θα αποφέρουν οι συμβάσεις του ΤΑΙΠΕΔ με τη Fraport για τα περιφερειακά αεροδρόμια (1,23 δισ. ευρώ) και Cosco για τον ΟΛΠ (280 εκατ. ευρώ). Από εκεί κι έπειτα, όλες οι άλλες αποκρατικοποιήσεις βρίσκονται υπό αμφισβήτηση, τουλάχιστον εκείνες που θα μπορούσαν να αποφέρουν σημαντικά έσοδα. Το Ελληνικό για παράδειγμα, παρά την αισιοδοξία του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου, θεωρείται απίθανο να αφήσει έσοδα μέσα στη χρονιά. Ο υπουργός Οικονομικών, μιλώντας την περασμένη εβδομάδα στη Βουλή, είπε ότι είναι πιθανή η κύρωση της σύμβασης στη Βουλή τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Ωστόσο μια τέτοια εκτίμηση θεωρείται υπεραισιόδοξη, με δεδομένο ότι ακόμη δεν έχει νομοθετηθεί η δημιουργία καζίνο στην περιοχή, δεν έχει καταρτιστεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και το κυριότερο, δεν υπάρχει η νέα συμφωνία που επιδιώκει η κυβέρνηση με τον ενδιαφερόμενο επενδυτή. Το ενθαρρυντικό με την απάντηση που έδωσε ο κ. Τσακαλώτος στη Βουλή και στην ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Οδ. Κωνσταντινόπουλου, είναι ότι η κυβέρνηση έχει αποδεχτεί την αποκρατικοποίηση του Ελληνικού, έτσι όπως έχει συμφωνηθεί. Ο ΥΠΟΙΚ έκανε λόγο για τροποποιημένη σύμβαση, αλλά εξέφρασε τη βεβαιότητά του για τη μετεγκατάσταση των λίγων χρηστών που απομένουν στην έκταση, την αναγκαιότητα δημιουργίας καζίνο, ακόμη και τον ορισμό παρατηρητή στο Δ.Σ. της εταιρείας Ελληνικόν Α.Ε. από την πλευρά του στρατηγικού επενδυτή (Lamda Development).

Οι μόνες αποκρατικοποιήσεις που θα μπορούσαν να αφήσουν έσοδα φέτος είναι εκείνες του ΔΑΑ «Ελ. Βενιζέλος» και ίσως και του ΟΤΕ. Για την πρώτη εναντιώνεται συστηματικά η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, όπως και ο διορισμένος από την ίδια πρόεδρος της εταιρείας, Παναγιώτης Ρουμελιώτης. Οι δύο τελευταίοι χρειάστηκαν πάνω από τρεις μήνες προκειμένου να απαντήσουν σε μια επιστολή που τους απέστειλε στα μέσα Δεκεμβρίου ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας. Ο τελευταίος επανήλθε αργότερα (τέλος Ιανουαρίου) με νέα επιστολή για το ίδιο θέμα, και μέχρι την περασμένη Πέμπτη, οι δύο επιστολές του δεν είχαν απαντηθεί.

Πάντως, καθώς προχωρά η αξιολόγηση και η διαπραγμάτευση με τους πιστωτές, η κυβέρνηση πιέζεται να ολοκληρώσει αποκρατικοποιήσεις-κλειδιά. Ετσι, αναμένεται εντός των επόμενων ημερών να ξεκινήσει η διαπραγμάτευση για τον ΔΑΑ, και με δεδομένη την πρόθεση και των δύο πλευρών (ΤΑΙΠΕΔ και καναδικής PSP) η συμφωνία να προχωρήσει, είναι εφικτή μια συμφωνία στο επόμενο τετράμηνο. Το έσοδο, εφόσον υπάρξει συμφωνία, εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ.

Για τον ΟΤΕ η κυβέρνηση φέρεται να το εξετάζει, αλλά όλα δείχνουν ότι θα αποτελέσει τον «μπαλαντέρ» στην περίπτωση που το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων υστερήσει στους στόχους του. Το Δημόσιο θα έχει έσοδα 300 εκατ. ευρώ και άλλα περίπου 200 εκατ. ευρώ θα έχει το ΙΚΑ. Από τεχνικής άποψης μάλιστα, η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση θεωρείται εύκολη, δεδομένου ότι πρόκειται για πώληση μετοχών εισηγμένης στο Χ.Α. εταιρείας.

Από τις υπόλοιπες αποκρατικοποιήσεις, μεταξύ αυτών η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ΕΕΣΣΤΥ, η Eγνατία Οδός, ο ΟΛΘ κ.ά., θεωρείται απίθανο να φέρουν έσοδα μέσα στο 2016. Αν και η κυβέρνηση θέλει να απεμπλακεί όσο το δυνατόν γρηγορότερα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ, εντούτοις η συγκυρία (προσφυγικό, Ειδομένη, ατελές σιδηροδρομικό δίκτυο κ.ά.) δεν επιτρέπει μια γρήγορη απεμπλοκή. Υπενθυμίζεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βαρύνεται με κρατικές ενισχύσεις άνω των 700 εκατ. ευρώ, και η συμφωνία κυβέρνησης και Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπει είτε την ιδιωτικοποίησή της είτε την επιβολή λουκέτου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή