Στα Ι.Χ. ετοιμάζεται παράταση στην ευνοϊκή φορολόγηση εισαγόμενων μεταχειρισμένων

Στα Ι.Χ. ετοιμάζεται παράταση στην ευνοϊκή φορολόγηση εισαγόμενων μεταχειρισμένων

3' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Νομοθετική ρύθμιση, η οποία αναμένεται να «τινάξει στον αέρα» την ήδη πολύπαθη αγορά αυτοκινήτων, προωθεί η κυβέρνηση. Oπως αποκαλύπτει, μιλώντας στην «Κ», ο κ. Γιώργος Βασιλάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), το υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζεται να δώσει νέα παράταση στην ευνοϊκή φορολόγηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων προηγούμενης αντιρυπαντικής τεχνολογίας Euro 5 και Euro 4, με συντελεστές χαμηλότερους από αυτούς που κανονικά θα έπρεπε να ισχύουν.

Εάν ευοδωθούν τα σχέδια της κυβέρνησης, οι αρνητικές επιπτώσεις για τα δημόσια ταμεία, την αγορά καινούργιων επιβατηγών, την αγορά εγχώριων μεταχειρισμένων, για τους καταναλωτές αλλά και για το περιβάλλον θα είναι πολλές. Υπάρχει κάποιος που θα κερδίσει από αυτή την εξέλιξη; Μερικοί εισαγωγείς και κανείς άλλος, επισημαίνει ο κ. Βασιλάκης.

Euro 6

Υπενθυμίζεται ότι από 1/9/2015 τέθηκε σε υποχρεωτική εφαρμογή το πρότυπο εκπομπών Euro 6 για την ταξινόμηση των αυτοκινήτων, κάτι που συνεπάγεται μετακύλιση συντελεστών. Κάθε φορά που εφαρμόζεται ένα νέο πρότυπο, τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα προηγούμενης τεχνολογίας –εν προκειμένω τα αυτοκίνητα με πρότυπο Euro 5 και προγενέστερο– φορολογούνται με μεγαλύτερους συντελεστές σε ό,τι αφορά το τέλος ταξινόμησης. Ενώ δηλαδή έως τις 31/8/2015 οι χαμηλότεροι συντελεστές αφορούσαν τα αυτοκίνητα Euro 5, από 1/9/2015 οι χαμηλότεροι συντελεστές αφορούν τα αυτοκίνητα με τεχνολογία Euro 6.

Τον περασμένο Νοέμβριο η κυβέρνηση με τροπολογία ανέστειλε τη μετακύλιση των συντελεστών, δηλαδή τα αυτοκίνητα με Euro 5 και Euro 6 φορολογούνταν με τους ίδιους συντελεστές, και τα Euro 4 με τους συντελεστές που ισχύουν για τα Euro 5, κ.λπ. (στο γράφημα αναφέρονται οι συντελεστές που κανονικά θα έπρεπε να ισχύουν από 1/9/2015 και όχι αυτοί που ίσχυσαν με τη ρύθμιση της κυβέρνησης). Η αναστολή αυτή ίσχυε έως 31/3/2016. Ασφαλείς πηγές, ωστόσο, αναφέρουν ότι ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης εξετάζει την παράταση της αναστολής στη μετακύλιση των συντελεστών τέλους ταξινόμησης. Η διάρκεια, μάλιστα, της αναστολής μελετάται να είναι από εννέα μήνες έως και δύο χρόνια!

«Η Ελλάδα απειλείται να μετατραπεί σε σκουπιδότοπο παλαιών και ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων», τονίζει χαρακτηριστικά στην «Κ» ο κ. Βασιλάκης, και προσθέτει: «Τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα όχι μόνο “κανιβαλίζουν” τα καινούργια αυτοκίνητα, αλλά και τα εγχώρια μεταχειρισμένα, καθώς ακόμη και αυτοκίνητα 3-5 ετών παύουν να είναι εμπορεύσιμα».

Σύμφωνα, μάλιστα, με τους υπολογισμούς του ΣΕΑΑ, εάν περάσει η επίμαχη ρύθμιση, το Δημόσιο θα χάσει μόνο μέσα στο 2016 περίπου 52 εκατ. ευρώ. Κι αυτό διότι τα έσοδα για το κράτος από την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου ανέρχονται κατά μέσον όρο σε 5.000 ευρώ (ΦΠΑ και τέλος ταξινόμησης), ενώ από την αγορά ενός εισαγόμενου μεταχειρισμένου σε 1.500 ευρώ. Στις περισσότερες περιπτώσεις το ελληνικό Δημόσιο δεν εισπράττει ΦΠΑ, καθώς ο φόρος μπορεί να έχει καταβληθεί ήδη σε άλλο κράτος-μέλος.

Τα μεταχειρισμένα

Την αγορά εισαγόμενων μεταχειρισμένων πριμοδότησε και η ρύθμιση στην οποία είχε προχωρήσει το 2013 ο τότε υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάνης, με την περίφημη απομείωση φορολογητέας αξίας, βάσει διανυθέντων χιλιομέτρων. Το κόλπο είναι το ακόλουθο: έστω ότι ένα εισαγόμενο μεταχειρισμένο έχει 150.000 χιλιόμετρα. Ακόμη και χωρίς να «πειραχτεί» το κοντέρ, το αυτοκίνητο παρουσιάζεται σαν να έχει 250.000 χιλιόμετρα και, επομένως, απομειώνεται η φορολογητέα αξία του. Στον καταναλωτή, όμως, θα το πουλήσουν σαν να έχει 60.000 χιλιόμετρα, προφανώς για να το πουλήσουν ακριβά. Με αυτό τον τρόπο χάνει φορολογικά έσοδα το κράτος, ενώ ο καταναλωτής πληρώνει ακριβότερα για κάτι που αξίζει λιγότερο.

Δεν είναι τυχαίο ότι μετά το 2013 άρχισε να αυξάνεται σημαντικά το ποσοστό μεταχειρισμένων εξωτερικού στο σύνολο των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ενώ έως το 2013 το ποσοστό τους ήταν κάτω από 10%, το 2014 ανήλθε σε 16,14% και το 2015 σε 21,48%. Το πρώτο δίμηνο του 2016 έχει εκτοξευθεί στο 36,06%.

Το χειρότερο; Η αναλογία καινούργιων/μεταχειρισμένων σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε ιδιώτες είναι πλέον 1 προς 1. Στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2016 πωλήθηκαν 5.173 καινούργια επιβατηγά σε ιδιώτες και 5.073 μεταχειρισμένα εξωτερικού, σε βάρος φυσικά και των εγχώριων μεταχειρισμένων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή