Στα 23 δισ. ευρώ, τέσσερις φορές το ύψος του συνολικού προϋπολογισμού των προτάσεων της χώρας για το πακέτο Γιούνκερ, ανέρχονται τα έργα που πρότεινε το υπουργείο Υποδομών. Χαρακτηριστικό της… έλλειψης στοιχειώδους ρεαλισμού από πλευράς του υπουργείου είναι ότι στα 26 έργα της λίστας του περιλαμβάνονται η σιδηροδρομική Εγνατία, πέντε επεκτάσεις του μετρό της Αθήνας και τρεις του μετρό της Θεσσαλονίκης. Ποια είναι, τελικά, τα πέντε έργα υποδομών και μεταφορών που εντάχθηκαν στην πρόταση της χώρας για το πακέτο Γιούνκερ; Η επέκταση της περιφερειακής Υμηττού έως τη λεωφόρο Βουλιαγμένης (450 εκατ. ευρώ), η υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας (350 εκατ. ευρώ), ο λιμένας Λαυρίου με την επέκταση του προαστιακού (300 εκατ. ευρώ), ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα (300 εκατ. ευρώ) και το δίκτυο υδατοδρομίων (16,5 εκατ. ευρώ).
Οι προτάσεις του υπουργείου Υποδομών κατατέθηκαν στο υπουργείο Οικονομίας πριν από ένα μήνα. Η λίστα του ΥΠΟΜΕΔΙ περιλαμβάνει 26 προτάσεις έργων, με τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη να έχει εξαγγείλει επανειλημμένως αρκετά από τα έργα αυτά σε εκδηλώσεις και συνεντεύξεις του, χωρίς βέβαια να υπάρχουν ρεαλιστικές προϋποθέσεις για την υλοποίηση των περισσότερων από αυτά.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, στη λίστα που το υπουργείο πρότεινε για ένταξη στο πακέτο Γιούνκερ περιλαμβάνονται:
• Η «σιδηροδρομική Εγνατία», με εκτιμώμενο προϋπολογισμό 7 δισ. ευρώ.
• Λιμένας Κατάκολου με κατασκευή προαστιακού Πάτρας- Πύργου- Καλαμάτας (800 εκατ. ευρώ).
• Πέντε φάσεις επεκτάσεων του μετρό της Αθήνας, στην πιο «διευρυμένη» εκδοχή του έργου, που εμφανίζεται μόνο… σε προεκλογικές περιόδους (και βέβαια δεν έχει μελετηθεί επαρκώς). Πιο συγκεκριμένα, το υπουργείο πρότεινε το τμήμα Αλσος Βεΐκου-Γουδί (1,4 δισ. ευρώ), το τμήμα Γουδί-Κατεχάκη-Μαρούσι (900 εκατ. ευρώ), το τμήμα Ευαγγελισμός-Παγκράτι-Βύρωνας-Ηλιούπολη (350 εκατ. ευρώ), το τμήμα Αλσος Βεΐκου-Περισσός (250 εκατ. ευρώ), το τμήμα Μαρούσι-Πεύκη-Λυκόβρυση-Εθνική Οδός (350 εκατ. ευρώ). Επιπλέον, πρότεινε και την υπογειοποίηση της γραμμής του Ηλεκτρικού (γραμμή 1) για 1,4 χλμ. ανάμεσα στο Νέο Φάληρο και στον Πειραιά με τη δημιουργία ενός σταθμού, προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ.
• Τρεις φάσεις επεκτάσεων του μετρό της Θεσσαλονίκης. Την επέκταση προς Σταυρούπολη (5 σταθμοί, 500 εκατ. ευρώ), την επέκταση προς Εύοσμο-Κορδελιό (4 σταθμοί, 440 εκατ. ευρώ) και την επέκταση από Καλαμαριά προς αεροδρόμιο (7 σταθμοί, 500 εκατ. ευρώ). Ολα αυτά, βέβαια, όταν η ολοκλήρωση της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά το 2020-2021 είναι απολύτως οριακή χρονικά και χρηματοδοτικά.
Ιδίως για το μετρό της Αθήνας, πάντως, η πρόσφατη απάντηση του υπουργού Υποδομών Χρ. Σπίρτζη στη Βουλή είναι χαρακτηριστική της «πολιτικής» διαχείρισης του έργου. Απαντώντας σε επερώτηση 8 βουλευτών, κατηγορεί τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη για επικοινωνιακή διαχείριση του έργου, καθώς στα τέλη του 2014 προσέθεσε στην υπό δημοπράτηση γραμμή 4 το τμήμα Ευαγγελισμός-Γουδί το οποίο δεν ήταν ώριμο μελετητικά. Μάλιστα, υποστήριξε πως η προσθήκη του τμήματος αυτού στο έργο (που κατά παραδοχή του υπουργού σήμερα βρίσκεται μελετητικά από 10% έως 30%) ευθύνεται για την καθυστέρηση στην προώθηση του συνόλου του έργου. «Η γραμμή 4 έχει ενταχθεί στις προτάσεις του πακέτου Γιούνκερ με την πρόβλεψη για συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων και τη δανειοδότηση από την ΕΤΕπ, η οποία έχει ήδη εκφράσει σχετικό ενδιαφέρον», καταλήγει η απάντηση, η οποία έχει ως ημερομηνία την 31η Μαρτίου, δηλαδή την ημέρα που ο κ. Σταθάκης ανακοίνωσε στη Βουλή ότι το έργο δεν έχει ενταχθεί στο πακέτο Γιούνκερ…