ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Υποπτες» αξιώσεις Ε.Ε. για υπερφορολόγηση της ελληνικής ναυτιλίας

«Υποπτες» αξιώσεις Ε.Ε. για υπερφορολόγηση της ελληνικής ναυτιλίας

Μέσω της συζητούμενης συμφωνίας για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιχείρησε να περάσει επιβαρυντικές για την ελληνόκτητη ναυτιλία προβλέψεις με αδόκιμο τρόπο. Και αυτό γιατί βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη κανονική διαδικασία μεταξύ Αθήνας – Βρυξελλών για το θέμα του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ποντοπόρου και τις αλλαγές που αξιώνει η Ε.Ε.

Ετσι, ενώ αυτή την εβδομάδα ήταν προγραμματισμένη, σύμφωνα με την διαδικασία, να σταλεί, όπως και έγινε, η απάντηση του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών στην επιστολή της αρμόδιας επιτρόπου για τον Ανταγωνισμό Μαργκρέτε Βεστάγκερ, που ζητούσε 24 τροποποιήσεις εφαρμοστέες από τον Ιανουάριο του 2019, το πρώτο προσχέδιο συμφωνίας Αθήνας – δανειστών προέβλεπε, μεταξύ άλλων, πως η Ελλάδα θα πρέπει να αρχίσει να τις εφαρμόζει έως τον Ιούνιο. Μάλιστα, ορισμένοι εκ των δανειστών, σε μια κυριολεκτικά οξύμωρη αξίωση, ζήτησαν από την κυβέρνηση να παρατείνει την εθελοντική συνεισφορά της ναυτιλίας μονομερώς!

Υπενθυμίζεται πως η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα καταβάλλει στα δημόσια ταμεία 420 εκατ. ευρώ που κατανέμονται μεταξύ 2013-2016 μέσω της συμφωνίας προαιρετικής εισφοράς, που υπέγραψε με την κυβέρνηση προ τριετίας, σύμφωνα με την Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ). Επιπροσθέτως, από το 2013 επιβάλλεται ο ελληνικός φόρος χωρητικότητας επί πλοίων ξένης σημαίας που λειτουργούν ή και διαχειρίζονται γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα. Τα μέτρα αυτά, σύμφωνα με την Ε.Ε., ισοδυναμούν με οκταπλάσια και πλέον αύξηση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας από τη ναυτιλία, πέραν των ουσιαστικών και αναντικατάστατων συνεισφορών στην ελληνική οικονομία, που υπολογίζονται πλέον άνω του 7% του ΑΕΠ.

Ομως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει σκληρύνει τη στάση της στο θέμα του ελληνικού φορολογικού πλαισίου για τη ναυτιλία και απορρίπτει τα ελληνικά επιχειρήματα ότι το φορολογικό καθεστώς πρέπει να παραμείνει ανέπαφο, επειδή οι εταιρείες ήδη φορολογούνται περισσότερο από τους ανταγωνιστές της, σύμφωνα και με έρευνα της Deloitte.

Υποψίες

Πολλοί εκτιμούν πως η κινητοποίηση της Επιτροπής δεν είναι γνήσια, αλλά έχει ως επισπεύδοντες ανταγωνιστικά ναυτιλιακά συμφέροντα –που δείχνουν τη Γερμανία– ενώ άλλοι προσθέτουν ως κίνητρο και τον ανταγωνισμό για την προσέλκυση ελληνόκτητων ναυτιλιακών στην εθνική τους δικαιοδοσία – δείχνοντας μεταξύ άλλων και το Λουξεμβούργο.

Σε κάθε περίπτωση η Επιτροπή πιέζει να δεσμευτεί η Αθήνα με τον ένα ή τον άλλο τρόπο πως θα γίνουν οι τροποποιήσεις που προτείνει άμεσα, ειδάλλως απειλεί να παραπέμψει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) έχει δημοσίως υποστηρίξει πως δεν υπάρχει καμιά στρέβλωση του ανταγωνισμού στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών και έχει προειδοποιήσει ότι ενδεχόμενες θεμελιώδεις αλλαγές θα μπορούσαν να έχουν απρόβλεπτες συνέπειες για την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ενωση. Επιπλέον η Τράπεζα της Ελλάδος έχει υπογραμμίσει πως αλλαγή του πλαισίου προς το χειρότερο θα οδηγούσε στη μετεγκατάσταση των ελληνικών ναυτιλιακών σε χώρες όπως η Κύπρος, η Σιγκαπούρη και η Μάλτα, με αρνητικό αντίκτυπο στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, στην απασχόληση και στο ΑΕΠ της χώρας.

Τόσο η ΕΕΕ όσο και η κυβέρνηση έχουν μιλήσει για στοχοποίηση της ελληνόκτητης ναυτιλίας από ξένα ανταγωνιστικά συμφέροντα και «χώρες που κουνούν το δάχτυλο και ταυτόχρονα έχουν ειδικές διατάξεις με ευνοϊκότερες ρυθμίσεις από την Ελλάδα». Η Μαργκρέτε Βεστάγκερ, πάντως, δεν δέχεται την ελληνική επιχειρηματολογία.