ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χτύπημα στους εξαγωγείς μέσω τελωνείων

chtypima-stoys-exagogeis-meso-teloneion-2133229

Με σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι των εμποδίων στις ελληνικές εξαγωγές παρομοιάζουν οι επιχειρηματίες και οι μεταφορείς την αιφνιδιαστική απόφαση του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου να περιορίσει το ωράριο λειτουργίας των τελωνείων έως και κατά τέσσερις ώρες. Μετά τα προβλήματα των τελευταίων τριών μηνών στη σιδηροδρομική σύνδεση της χώρας με την Ευρώπη, λόγω του αποκλεισμού της γραμμής στην Ειδομένη, τώρα δυσχεραίνονται οι εξαγωγές και από τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Ενώ τα συγκεκριμένα τελωνεία έκλειναν την τελευταία τριετία στις 21:00, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να περάσουν τα προς φόρτωση σε πλοία εμπορευματοκιβώτια καθ’ όλη σχεδόν τη διάρκεια της ημέρας, τώρα θα κλείνουν στις 17:00. Αν και παραμένει άγνωστο το σκεπτικό της απόφασης, πολλοί μιλούν για «ύποπτη εξέλιξη», αδυνατώντας να πιστέψουν πως μπορεί να υπάρχει λογική για μια τέτοια κίνηση. Το θέμα αποκτά κρίσιμες διαστάσεις, καθώς η απόφαση, που δημοσιεύθηκε ήδη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αφορά και το μεγαλύτερο τελωνείο της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου, το Ε΄ Πειραιά. Από αυτό περνούν όλα τα εμπορευματοκιβώτια που εξάγονται διά θαλάσσης από τους προβλήτες Ι, ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ.

Πρακτικά, το πρόβλημα για τους εξαγωγείς είναι η απώλεια τουλάχιστον μιας ημέρας, που στο εμπόριο σημαίνει χρήμα, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στο λιμάνι. Και αυτό διότι αγαθά που προέρχονται από την επαρχία αλλά και από την Αττική συχνά περνούν τελωνείο το απόγευμα, αφού δεν προλαβαίνουν να φορτωθούν και να φτάσουν νωρίτερα στον Πειραιά, ειδικά στις περιπτώσεις των μεγάλων εξαγωγέων που έχουν πάνω από τρία ή τέσσερα εμπορευματοκιβώτια να αποστείλουν. Η διευρυμένη λειτουργία των τελωνείων την τελευταία τριετία έγινε πιλοτικά και αφορά κυρίως τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη. Υπήρξε πρόταση της Παγκόσμιας Τράπεζας που ζητήθηκε από την ελληνική πλευρά, με στόχο να ενισχυθεί το διεθνές εμπόριο. Η διευρυμένη λειτουργία πρακτικά εισήγαγε βέλτιστες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές. Διευκόλυνε σημαντικά, όπως σημειώνουν κύκλοι της αγοράς, τις εξαγωγές της χώρας, με ό,τι αυτό σημαίνει για την εθνική οικονομία, την απασχόληση, την ανταγωνιστικότητα και την παραγωγικότητα.

Από 1ης Ιουνίου, πάντως, τα τελωνεία θα κλείνουν στον Πειραιά στις 17:00. Το παράδοξο είναι πως ο υπουργός, με βάση το ΦΕΚ, στην απόφασή του επικαλείται, μεταξύ άλλων, και «προτάσεις και αιτήματα των οικονομικών φορέων Αθηνών, Πειραιώς και Θεσσαλονίκης αναφορικά με το επιθυμητό ωράριο λειτουργίας των τελωνείων Αερολιμένα “Ελ. Βενιζέλος”, Ε΄, ΣΤ΄ Πειραιά και Α΄ Θεσσαλονίκης».

Το τελωνείο Ε΄ Πειραιά θα λειτουργεί για τη διεκπεραίωση τελωνειακών διαδικασιών και διατυπώσεων από Δευτέρα έως και Παρασκευή 07:30-17:00 και Σάββατο 07:30-13:00. Κυριακή θα λειτουργεί «κατόπιν σχετικής αίτησης, με δαπάνες και έξοδα του αιτούντος». Το ΣΤ΄ Πειραιά θα λειτουργεί τις καθημερινές τις ίδιες ώρες, αλλά Σάββατο και Κυριακή μόνον «κατόπιν σχετικής αίτησης, με δαπάνες και έξοδα του αιτούντος». Το Α΄ τελωνείο Θεσσαλονίκης θα λειτουργεί επίσης με νέο ωράριο, από Δευτέρα έως και Παρασκευή από τις 07:30 έως τις 19:00, αλλά Σάββατο και Κυριακή μόνον «κατόπιν σχετικής αίτησης, με δαπάνες και έξοδα του αιτούντος». Τα νέα ωράρια προβλέπεται πως θα αξιολογούνται και θα ανακαθορίζονται αναλόγως όποτε χρειάζεται, «με βάση τις δυνατότητες της τελωνειακής υπηρεσίας και τις ανάγκες της εμπορευματικής κοινότητας».

Στο λιμάνι, μεταφορείς και εξαγωγείς σχολιάζουν, ωστόσο, ήδη με δηκτικό τρόπο και εξαντλημένη υπομονή πως «το μόνον σίγουρο είναι πως οι ανάγκες της εμπορευματικής κοινότητας δεν καλύπτονται με το νέο ωράριο».

Πάντως, από το υπουργείο Οικονομικών, και συγκεκριμένα από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, υποστηρίζουν ότι δεν υπήρχε η ανάλογη κίνηση που να δικαιολογεί τη διατήρηση του ωραρίου στα τελωνεία μέχρι τις 9 το βράδυ. Επίσης αναφέρουν ότι οι αλλαγές στο ωράριο έγιναν κατόπιν συνεννόησης με τον εμπορευματικό κόσμο και τους εκτελωνιστές.