ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σφιχτά χρονοδιαγράμματα για 19 ιδιωτικοποιήσεις

sfichta-chronodiagrammata-gia-19-idiotikopoiiseis-2133799

Πλήρη εφαρμογή του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), άμεση έγκρισή του από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής και δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως προβλέπει το προσχέδιο συμφωνίας (Supplemental Memorandum of Understanding) μεταξύ κυβέρνησης και θεσμών. Επιπλέον, η κυβέρνηση πρέπει να ολοκληρώσει άμεσα όλες τις εκκρεμότητες που όφειλε να έχει τακτοποιήσει για να προχωρήσουν γρήγορα οι ιδιωτικοποιήσεις.

Επίσης, τίθενται σφιχτά χρονοδιαγράμματα, προβλέπεται υποχρέωση της κυβέρνησης να συνεννοείται με το ΤΑΙΠΕΔ και μάλιστα υπό την εποπτεία των θεσμών, σε τριμηνιαία βάση, για το ποιες ενέργειες οφείλει να προχωρήσει για να διευκολύνει τις ιδιωτικοποιήσεις, ενώ κάθε περίπτωση καθυστέρησης θα πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα ως θέμα επείγουσας σημασίας. Το νέο Ταμείο των 50 δισ. –το όνομα του οποίου προσδιορίζεται πλέον ως Privatisation and Investment Fund (Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και Επενδύσεων)– θα ιδρυθεί έως τα τέλη Ιουνίου.

Ανεξάρτητα από το εάν το ΤΑΙΠΕΔ υπαχθεί υπό την ομπρέλα του νέου Ταμείου, όπως κατά πάσα βεβαιότητα θα γίνει, γεγονός αποτελεί ότι θα συνεχιστεί η λειτουργία του για την αξιοποίηση όλων των περιουσιακών του στοιχείων, όπως αυτά είχαν στα τέλη του 2014. Ο στόχος για τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ στο προσχέδιο της συμφωνίας τοποθετείται στα 5,8 δισ. ευρώ έως το 2018. Ειδικότερα, προϋπολογίζονται 2,5 δισ. για το 2016, 2,2 δισ. για το 2017 και 1,1 δισ. για το 2018, ενώ δεν συνυπολογίζονται τα 400 εκατ. που εισέπραξε το 2015.

Με βάση το γεγονός ότι οι θεσμοί πιέζουν για άμεση ολοκλήρωση και ψήφιση από τη Βουλή των συμφωνιών για Ελληνικό, ΟΛΠ και περιφερειακά αεροδρόμια, προκύπτει και το μεγαλύτερο μέρος των 2,5 δισ. που πρέπει να εισπραχθούν φέτος. Αξίζει να σημειωθεί πως αναφέρονται 19 ιδιωτικοποιήσεις ως υποχρέωση υλοποίησης με βάση το αναθεωρημένο στις 26 Απριλίου Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ και όχι 23 όπως προέβλεπε το προηγούμενο.

Ομως, σύμφωνα με άριστα ενημερωμένες πηγές, δεν έχει κατ’ ουσίαν καμία διαφορά, καθώς η απουσία 4 ενοτήτων προκύπτει από την ομαδοποίηση υπό τη μία κατηγορία με τον τίτλο «Ακίνητα των ηλεκτρονικών δημοπρασιών ακινήτων, του ιππικού κέντρου Μαρκοπούλου, της ιδιωτικοποίησης της έκτασης Ποσείδι στη Χαλκιδική» και της ενότητας «Αλλα ακίνητα και την απαλοιφή της ενότητας τιτλοποίησης ακινήτων» η οποία, ως γνωστό, έχει «σκοντάψει» τόσο σε νομικά όσο και σε αγοραία ζητήματα. Ετσι οι ιδιωτικοποιήσεις έγιναν 19 και μάλιστα τώρα οι θεσμοί ζητούν ως προαπαιτούμενο για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης την έγκρισή τους από το ΚΟΙΣΥΠ και τη δημοσίευσή τους σε ΦΕΚ.

«Προφανώς, για να αποφευχθούν “συγχύσεις”, όπως αυτές με τις περιβόητες “εννέα και μόνον αποκρατικοποιήσεις” που έλεγαν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ», σχολιάζουν κύκλοι της αγοράς. Αξίζει να σημειωθεί πως το αναθεωρημένο Asset Development Plan της 26ης Απριλίου δεν έχει αναρτηθεί ακόμα στον ιστότοπο του ΤΑΙΠΕΔ.

Ελληνικό – Αστέρας
«Κλειδί» στον επενδυτή έως τα τέλη Ιουνίου

Ψήφιση από τη Βουλή της συμφωνίας πώλησης των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. στο επενδυτικό σχήμα στο οποίο έχει κατακυρωθεί ο διαγωνισμός, το αργότερο έως τα τέλη Ιουνίου και αφού η κυβέρνηση ολοκληρώσει νωρίτερα τις τρέχουσες διαπραγματεύσεις με τον επενδυτή για ενδεχόμενες αναθεωρήσεις, προβλέπει ως «παραδοτέο-κλειδί» το προσχέδιο συμφωνίας κυβέρνησης – δανειστών. Μάλιστα, πληροφορίες της «Κ» θέλουν τον αρμόδιο συντονιστή της κυβέρνησης να επιχείρησε να λάβει περισσότερο χρόνο, αλλά προσέκρουσε στην άρνηση των δανειστών. Υπενθυμίζεται πως ο στόχος για την αναθεώρηση της συμφωνίας που είχε τεθεί παρήλθε στα τέλη Απριλίου. Επιπλέον, μεταξύ των παραδοτέων περιλαμβάνονται και όλες οι εκκρεμότητες, όπως η εκκένωση της έκτασης, θέμα που περιπλέκεται από την παρουσία χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών σε χώρους τής υπό παραχώρηση έκτασης.

Η πώληση του Αστέρα Βουλιαγμένης περιλαμβάνεται βέβαια μέσα στις υποχρεώσεις του ΤΑΙΠΕΔ και της κυβέρνησης και κατά πληροφορίες έχει ήδη επιτευχθεί πρόοδος. Το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται μάλιστα να έχει ενημερωθεί αρμοδίως από το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης πως το σχέδιο ανάπτυξης (ΕΣΧΑΔΑ) εγκρίθηκε και έτσι προωθείται αυτές τις μέρες το προεδρικό διάταγμα στα αρμόδια υπουργεία προς υπογραφή, προκειμένου να σταλεί κατόπιν στο Συμβούλιο της Επικρατείας και να ολοκληρωθεί η πώληση.

Η πρόνοια του προσχεδίου συμφωνίας, να ολοκληρωθούν όλες οι εκκρεμότητες του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων και να προωθήσει η κυβέρνηση εκείνες τις ενέργειες για να είναι επιτυχές, αφορά και την έκταση της Αφάντου στη Ρόδο. Μετά την επιχειρούμενη αναδίπλωση του υπουργείου Πολιτισμού, σχετικά με την αιφνιδιαστική απόφασή του να χαρακτηρίσει με νόμο «αρχαιολογικού ενδιαφέροντος» όλη την περιοχή, αναζητείται τρόπος προώθησης της ανάπτυξης της έκτασης που έχει κατοχυρωθεί στον προτιμητέο επενδυτή εδώ και χρόνια. Να σημειωθεί επίσης πως και ο διαγωνισμός για το Ποσείδι Χαλκιδικής παραμένει στις υποχρεώσεις του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά εμφανίζεται πλέον όχι αυτόνομα, αλλά κάτω από την ομαδοποίηση των ακινήτων, όπως και το Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου.

Περιφερειακά αεροδρόμια – ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Προαπαιτούμενο η επικύρωση της σύμβασης παραχώρησης

Την επικύρωση της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από το ελληνικό Κοινοβούλιο προβλέπει ως προαπαιτούμενη δράση η κυοφορούμενη συμφωνία κυβέρνησης – θεσμών. Μάλιστα, προβλέπει τη δημιουργία ομάδας εργασίας στην οποία θα συμμετέχει η κυβέρνηση, το ΤΑΙΠΕΔ και οι θεσμοί και η οποία θα προσδιορίσει επακριβές χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των αεροδρομίων εντός του 2016.

Κάθε καθυστέρηση, αναφέρεται χαρακτηριστικά, στην εφαρμογή αυτού του χρονοδιαγράμματος θα αντιμετωπίζεται άμεσα με τη διαδικασία του επείγοντος ώστε να μην καθυστερήσει άλλο το πρότζεκτ. Ως προαπαιτούμενη αντιμετωπίζεται επίσης από τη συμφωνία η προώθηση όλων των ενεργειών για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Τίθεται μάλιστα προθεσμία η σχετική νομοθεσία να ψηφιστεί μέχρι τον Σεπτέμβριο. Η κοινοπραξία της Fraport και του ομίλου Κοπελούζου που αποκτά τα 14 αεροδρόμια εκτιμά πως είναι εφικτό μέχρι τα τέλη του 2016 να έχει κλείσει η όλη διαδικασία. Επί του θέματος ο πρόεδρος του εκτελεστικού συμβουλίου της Fraport AG, δρ Στέφαν Σούλτε, δήλωσε την Τρίτη πως «σε γενικές γραμμές, τα βήματα γίνονται έτσι όπως πρέπει να γίνουν. Μια καθυστέρηση εδώ κι εκεί είναι σύνηθες διεθνώς, γιατί πρόκειται για ένα πολύ σύνθετο πρότζεκτ. Ολα τα αεροδρόμια πρέπει να τα αναλύσουμε, αν λείπει κάπου ένα περιβαλλοντικό πιστοποιητικό ή αν δε λειτουργεί μια τεχνική εγκατάσταση, πόσο προσωπικό βεβαίως υπάρχει, ξαναλέω θέλουμε να το διατηρήσουμε. Υπάρχουν πολλά τεχνικά σημεία, αλλά σε γενικές γραμμές οι διαδικασίες κυλούν χωρίς χρονοτριβές».

Στο σιδηροδρομικό μέτωπο προχωρά κανονικά ο διαγωνισμός για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προφορών να παρατείνεται από τις 31 Μαΐου στις 20 Ιουνίου μετά από αίτημα των υποψηφίων. Οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι Rossiyskie Zheleznye Dorogi, η ΓΕΚ Τέρνα και οι ιταλικοί σιδηρόδρομοι Ferrovie dello Stato Italiane είναι οι υποψήφιοι. Παράλληλα τρέχει και η προθεσμία για την Εταιρεία Συντήρησης Τροχαίου Υλικού που διεκδικούν η Alstom με όμιλο Κοπελούζου, η Siemens και οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι με τη ΓΕΚ Τέρνα.

Λιμάνια
«Τρόικα» θα τρέξειν την πώληση ΟΛΠ-ΟΛΘ

H ομάδα εργασίας κυβέρνησης, ΤΑΙΠΕΔ και θεσμών που θα συσταθεί, με βάση τη σχεδιαζόμενη συμφωνία Αθήνας – δανειστών, για να «τρέξει» χωρίς καθυστερήσεις και εντός του 2016 τα περιφερειακά αεροδρόμια, επιφορτίζεται και με την τήρηση ανάλογου χρονοδιαγράμματος για την ψήφιση της συμφωνίας πώλησης του ΟΛΠ. Κάθε καθυστέρηση, δηλαδή, θα πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα και ως επείγουσα υπόθεση.

Επιπλέον, προβλέπεται ως προαπαιτούμενο η έγκριση από το ΚΥΣΟΙΠ της σύμβασης παραχώρησης, μεταξύ ΟΛΘ και ελληνικού Δημοσίου, ώστε να αναρτηθεί προς ενημέρωση των υποψηφίων επενδυτών και να προχωρήσει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Παράλληλα, ειδική πρόβλεψη υπάρχει και στη νομοθέτηση του ρυθμιστικού πλαισίου για τα λιμάνια και συγκεκριμένα στην ενίσχυση της ανεξαρτησίας της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων και στη διάκριση των αρμοδιοτήτων της σε σχέση με άλλες υπηρεσίες «λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις δεσμεύσεις της συμφωνίας που έχει υπογραφεί για την πώληση του ΟΛΠ». Η ΡΑΛ προβλέπεται ως αρμόδια για την παρακολούθηση της ορθής τήρησης της συμφωνίας παραχώρησης. Αναφορά, που προφανώς επιχειρεί να βάλει τέλος σε προσκόμματα που εκτιμάται ότι έχουν ανακύψει από την τελευταία αυτή πολιτική πρωτοβουλία και που κατά τις σχετικές εκτιμήσεις δεν επιτρέπονται από τις συμφωνίες που έχει υπογράψει το ελληνικό Δημόσιο.

Αναφορά όμως γίνεται και στα άλλα 10 λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά το μοντέλο αξιοποίησή τους δεν έχει ακόμα αποφασιστεί. Πρόκειται για τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου, μη εισηγμένες ανώνυμες εταιρείες οργανισμών λιμένων, οι μετοχές των οποίων μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2012. Γι’ αυτά προβλέπεται πως έως τον Σεπτέμβριο το ΤΑΙΠΕΔ θα αξιολογήσει ποια θα αναπτύξει αυτόνομα και ποια θα μεταφέρει στο νέο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων. Ακόμα όμως και σε αυτή την περίπτωση προβλέπεται πως το ΤΑΙΠΕΔ θα συνεχίσει να τα διαχειρίζεται μεσοπρόθεσμα.

Ακίνητα
Μεταφορά περιουσίας στο νέο υπερταμείο

Σημαντικό μέρος ιδιοκτησιών του ελληνικού Δημοσίου, και ειδικότερα ακινήτων και κρατικών επιχειρήσεων που δεν ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ, μεταφέρεται σύμφωνα με το προσχέδιο της συμφωνίας στο νέο ανεξάρτητο ταμείο αποκρατικοποιήσεων. Για τις επιχειρήσεις προβλέπεται πως θα εισφερθούν σε τρεις φάσεις. Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, η σχετική διαδικασία προσδιορισμού των περιουσιακών στοιχείων έχει ξεκινήσει και σε αυτή εμπλέκονται και οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών και της Γενικής Γραμματείας του Κυβερνητικού Συμβουλίου.

Στο προσχέδιο της συμφωνίας χαρακτηρίζεται προαπαιτούμενο η προώθηση νομοθετικής ρύθμισης για να μεταφερθούν στο νέο Ταμείο, εκτός από την Εταιρεία Aκινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), το Ταμείο Xρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και το ΤΑΙΠΕΔ, και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία που βρίσκονται υπό τη διαχείριση της Ελληνικής Δημοκρατίας, με περιορισμένες εξαιρέσεις που θα συμφωνηθούν, ειδικά για περιπτώσεις στις οποίες υφίστανται εμπόδια στη εμπορική αξιοποίηση, όπως είναι αυτές των ακινήτων επί της ακτογραμμής και επί αρχαιολογικών χώρων. Στο νέο Ταμείο θα περάσουν και όλα εκείνα τα ακίνητα που σήμερα ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά τα οποία δεν σκοπεύει να εκμεταλλευτεί. Ακόμα πιο σημαντική κρίνεται η πρόβλεψη με βάση την οποία θα στοιχειοθετηθεί ένας συγκεκριμένος αρχικός κατάλογος κρατικά ελεγχόμενων επιχειρήσεων, που δεν ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ, και θα μεταφερθούν στο νέο Ταμείο με σκοπό την αποκρατικοποίησή τους. Το δεύτερο πακέτο κρατικά ελεγχόμενων επιχειρήσεων προβλέπεται να μεταφερθεί στο νέο Ταμείο τον Σεπτέμβριο και τον ίδιο μήνα να συμφωνηθούν και όλες οι υπόλοιπες μεταβιβάσεις κρατικά ελεγχόμενων επιχειρήσεων που θα γίνουν ακολούθως.

Μέχρι τον Ιούνιο η κυβέρνηση και οι θεσμοί συμφωνούν να έχουν καταλήξει στα μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου του νέου Ταμείου, τα οποία στη συνέχεια θα επιλέξουν τα μέλη του Δ.Σ. μέχρι τον Σεπτέμβριο. Ρητά αναφέρεται πως «το Ταμείο και τα περιουσιακά του στοιχεία θα βρίσκονται υπό επαγγελματική διαχείριση, διακριτή από το Δημόσιο».