ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παιχνίδια Δρίτσα με τη Δημόσια Αρχή Λιμένων για τον έλεγχο ΟΛΠ – ΟΛΘ

19s20olp

Εντονες είναι οι πρώτες αντιδράσεις που διατυπώνονται από χρήστες των ελληνικών λιμανιών για την προσπάθεια συμπερίληψης, σύμφωνα με πληροφορίες, στο πολυνομοσχέδιο της διαβόητης πλέον Δημόσιας Αρχής Λιμένων (ΔΑΛ). Φορέα με τον οποίο εκτιμάται πως ο υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας επιχειρεί να ελέγξει τους υπό ιδιωτικοποίηση Οργανισμούς Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Αδιευκρίνιστη παραμένει για την ώρα και η στάση που θα κρατήσει η Cosco, κύκλοι της οποίας έχουν προειδοποιήσει από καιρό πως δεν θα αποδεχτεί αλλαγές του πλαισίου λειτουργίας του ΟΛΠ, οι οποίες δεν επιτρέπονται από τις συμφωνίες που έχει υπογράψει με το Δημόσιο.

Αν και οι αρμοδιότητες που προβλέπονται στο νομοσχέδιο για τη ΔΑΛ εξαιτίας των παρεμβάσεων των θεσμών είναι κατά πολύ περιορισμένες σε σχέση με αυτές με τις οποίες επιχείρησε το υπουργείο να την προικοδοτήσει, χρήστες του λιμανιού μιλούν για ένα επιπλέον επίπεδο γραφειοκρατίας με το οποίο θα έρχονται αντιμέτωποι στις καθημερινές τους δραστηριότητες και άλλοι προσθέτουν πως «όλη η φασαρία γίνεται για να γίνουν μερικές ακόμα προσλήψεις».

Οι ψυχραιμότεροι υπογραμμίζουν πως στην καλύτερη περίπτωση πρόκειται για φορέα που de facto θα έχει αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες με άλλα καθ’ ύλην αρμόδια όργανα, όπως τα υπουργεία Οικονομικών, Ναυτιλίας και Εργασίας, η Γενική Γραμματεία Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων, το Λιμενικό Σώμα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού και η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ). Η τελευταία, πάντως, με το ίδιο νομοσχέδιο θεσμοθετείται ως πλήρως ανεξάρτητη διοικητική αρχή με πλήρη λειτουργικότητα, κάτι που αποτελούσε και τη μόνη μνημονιακή υποχρέωση.

Επειτα όμως από παρατεταμένες διαβουλεύσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή φέρεται να έδωσε το «πράσινο φως» να έρθει και η ίδρυση της ΔΑΛ με το ίδιο νομοσχέδιο, με το σκεπτικό «να αποφευχθούν ανεπιθύμητοι αιφνιδιασμοί από τον Θ. Δρίτσα κατά τους επόμενους μήνες». Πράγματι με αυτόν τον τρόπο ψαλιδίστηκαν άλλωστε και οι φιλοδοξίες των συντακτών κάποιων προσχεδίων νόμου για τη ΔΑΛ που έφταναν στο σημείο να την χρίζουν «καθολικό διάδοχο όλων των έννομων σχέσεων του ΟΛΠ».

Ομως ακόμα και έτσι πολλοί στον Πειραιά θεωρούν αναπόφευκτο ένα μπαράζ προσφυγών κατά της ίδρυσης και λειτουργίας της ΔΑΛ στο Συμβούλιο της Επικρατείας, αφού εκτιμάται πως εγείρονται και ζητήματα αντισυνταγματικότητας. Κρίσιμη βέβαια σε όλη αυτή την υπόθεση θα είναι η στάση που θα τηρήσει η Cosco, η οποία και εξαγοράζει το 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ.

Κύκλοι σε γνώση των προβληματισμών του επενδυτή εξηγούν στην «Κ» πως οι δικηγόροι του αναμένουν να δουν το νομοσχέδιο για να διαπιστώσουν κατά πόσον είναι συμβατό με τις πρόνοιες των νομικών κειμένων που έχει υπογράψει το ελληνικό Δημόσιο με την Cosco και ειδικότερα τη συμφωνία μετόχων και τη συμφωνία αγοράς μετοχών, η υπογραφή των οποίων έγινε στο Μαξίμου παρουσία του πρωθυπουργού πριν από λίγες εβδομάδες. Σύμφωνα με ορισμένες νομικές εκτιμήσεις, η ίδρυση της ΔΑΛ, μετά την υποβολή της οικονομικής προσφοράς για τον ΟΛΠ, δεν εμπίπτει στο πλαίσιο των εγκεκριμένων νομοθετικών ρυθμίσεων του άρθρου 2§5 του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης και συνιστά, κατά το άρθρο 22 του ίδιου σχεδίου, μη επιτρεπτή μεταβολή της ισχύουσας, κατά τον χρόνο υποβολής της δεσμευτικής προσφοράς, νομοθεσίας. Επί του θέματος αυτού κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ εξηγούν πως «έχει συμπεριληφθεί στο πολυνομοσχέδιο η πρόβλεψη πως σε οιοδήποτε θέμα ανακύψει σχετικά θα υπερισχύει η σύμβαση παραχώρησης». Το εάν αυτό θα καθησυχάσει τυχόν ενστάσεις του επενδυτή μένει να φανεί…