ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

481 εκατ. θα κοστίσει στους καταναλωτές η αύξηση ΦΠΑ στο 24%, εκτιμά η ΕΣΕΕ

481 εκατ. θα κοστίσει στους καταναλωτές η αύξηση ΦΠΑ στο 24%, εκτιμά η ΕΣΕΕ

Ισχυρό πλήγμα στην τσέπη των καταναλωτών και ταυτόχρονα και σε τέσσερις βασικούς κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, το εμπόριο, την εστίαση, τον τουρισμό και τις μεταφορές, αναμένεται να επιφέρει η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ από το 23% που βρίσκεται σήμερα σε 24% από την 1η Ιουνίου 2016.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), η επιβάρυνση των καταναλωτών λόγω της αύξησης του ΦΠΑ στον κλάδο του εμπορίου υπολογίζεται σε 402 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται, ωστόσο, ότι η αύξηση της τελικής τιμής σειράς προϊόντων, ως αποτέλεσμα της αναπροσαρμογής του συντελεστή ΦΠΑ, θα προκαλέσει μείωση της ζήτησης και επομένως του τζίρου, κατά 3% με συντηρητικούς υπολογισμούς, γεγονός που θα οδηγήσει τελικά σε λιγότερα έσοδα για το κράτος, κατά 13 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με τα προσδοκώμενα. Αντιθέτως, εάν ο ΦΠΑ δεν αυξανόταν και θεωρώντας δεδομένο ότι η ζήτηση θα παρέμενε σταθερή, τότε το κράτος θα εισέπραττε 309 εκατ. ευρώ επιπλέον.

Σε 36 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι θα ανέλθει συνολικά η επιβάρυνση στους καταναλωτές από τη νέα αύξηση του ΦΠΑ στον πολύπαθο κλάδο της εστίασης.

Τα εκτιμώμενα έσοδα από ΦΠΑ στον κλάδο της εστίασης με σταθερό τζίρο υπολογίζονται σε 1,49 δισ. ευρώ. Ωστόσο, με την υπόθεση της μείωσης του τζίρου κατά 3% –και χωρίς να συνυπολογίζεται η φοροδιαφυγή που υπάρχει στον κλάδο και που αυξάνεται σε περιόδους αύξησης του ΦΠΑ– τα έσοδα υπολογίζεται ότι θα περιοριστούν σε 1,452 δισ. ευρώ, λιγότερα από αυτά που αναμένονταν χωρίς την αύξηση του ΦΠΑ και εκτιμώνται σε 1,458 δισ. ευρώ.

Τα εκτιμώμενα έσοδα από ΦΠΑ στον κλάδο του τουρισμού υπολογίζονται σε 450 εκατ. ευρώ, κατά 182 εκατ. ευρώ περισσότερα σε σύγκριση με το 2015. Σε περίπτωση, ωστόσο, που μειωθεί ο τζίρος κατά 3%, τότε τα έσοδα εκτιμώνται σε 436 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, μένει να δούμε πόσο από το επιπλέον κόστος θα μετακυλισθεί στο τουριστικό προϊόν, επιβαρύνοντας από τη μια τον καταναλωτή και μετατρέποντας την Ελλάδα σε λιγότερο ανταγωνιστική αγορά, ή θα απορροφηθεί από τις επιχειρήσεις του κλάδου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη λειτουργία τους.

Επιβαρύνσεις 40 εκατ. ευρώ, οι οποίες θεωρείται βέβαιο ότι θα μετακυλισθούν αποκλειστικά στο επιβατικό κοινό, αναμένεται να επιφέρει η αύξηση του κόστους των οδικών και ακτοπλοϊκών μεταφορών. Εάν πάντως η αύξηση του ΦΠΑ προκαλέσει μείωση του τζίρου κατά 3%, τότε τα έσοδα από τον ΦΠΑ στον κλάδο των μεταφορών θα είναι κατά 9 εκατ. ευρώ λιγότερα (1,641 δισ. ευρώ) σε σύγκριση με τα έσοδα που υπολογίζεται ότι θα είχε (1,650 δισ. ευρώ) εάν ο συντελεστής ΦΠΑ παρέμενε στο 23% και ο τζίρος σταθερός, στα επίπεδα του 2015.

Το πρώτο ισχυρό πλήγμα, βεβαίως, δέχθηκε ο κλάδος των μεταφορών το 2015, όταν ο ΦΠΑ στα εισιτήρια αυξήθηκε από 13% σε 23%.