ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα βάρη σε αγορά αυτοκινήτου και τουρισμό

nea-vari-se-agora-aytokinitoy-kai-toyrismo-2135879

Διπλό σοκ αναμένεται να υποστεί από την 1η Ιουνίου 2016 η πολύπαθη αγορά αυτοκινήτου, καθώς αφενός από την ημερομηνία αυτή παύει οριστικά να ισχύει το μέτρο της απόσυρσης και αφετέρου θα ισχύουν νέοι συντελεστές τελών ταξινόμησης, που αναμένεται να οδηγήσουν σε σημαντική αύξηση της τιμής των αυτοκινήτων μεσαίας κατηγορίας και άνω. Αν και ο κλάδος θεωρεί ότι ο νέος τρόπος υπολογισμού των τελών ταξινόμησης είναι πιο ορθολογικός σε σύγκριση με τα ισχύοντα, θα προκαλέσει –ειδικά στην παρούσα συγκυρία– ακόμη μεγαλύτερη μετατόπιση των καταναλωτών στα ήδη φθηνά αυτοκίνητα, με δυσμενείς συνέπειες τόσο στις εταιρείες πώλησης όσο και στα δημόσια έσοδα.

Τέλος η απόσυρση

Επειτα από πέντε χρόνια εφαρμογής και αφού φέτος ξεκίνησε να ισχύει με μεγάλη καθυστέρηση, κρατώντας σε ομηρία αγορά και αγοραστές, το μέτρο της απόσυρσης, της ύπαρξης κινήτρων για την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου σε αντικατάσταση οχήματος παλαιάς τεχνολογίας, ολοκληρώνεται την ερχόμενη Τρίτη 31 Μαΐου 2016. Το μέτρο, πέραν του γεγονότος ότι συνέβαλε στην αντικατάσταση παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων, αποτέλεσε «σανίδα σωτηρίας» για τις επιχειρήσεις του κλάδου, ο οποίος, βεβαίως, ήδη από το 2009 βρίσκεται σε διαρκή συρρίκνωση με εκατοντάδες «λουκέτα» και απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) το 2011 αποσύρθηκαν 107.474 αυτοκίνητα και εξ αυτών αντικαταστάθηκαν με καινούργια 63.227 αυτοκίνητα, ήτοι ποσοστό 58,8%. Χρονιά με τη χρονιά το ποσοστό αυτό παρουσίασε σημαντική αύξηση, φτάνοντας το 78,5% το 2012, το 80,1% το 2013, το 84,9% το 2014 και το 87,8% το 2015. Φέτος και με βάση τα στοιχεία έως τις 24 Μαΐου 2016 το ποσοστό των οχημάτων που αγοράστηκαν σε αντικατάσταση παλαιού με το κίνητρο της απόσυρσης ανερχόταν σε 83,2%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των αυτοκινήτων που αγοράστηκαν με απόσυρση παλαιού σχεδόν ταυτίζεται με τον αριθμό των συνολικών πωλήσεων.

Παρά την εφαρμογή του ευεργετικού μέτρου της απόσυρσης, δεν ήταν λίγες οι επιχειρήσεις που έβαλαν «λουκέτο» στα χρόνια της κρίσης. Η κρίση συχνά δεν ήταν η αιτία των προβλημάτων, καθώς αυτά εντοπίζονται κυρίως στον υπερδανεισμό τις εποχές των «παχειών αγελάδων», αλλά αναμφίβολα ήταν αυτή που έδωσε τη χαριστική βολή. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του ΣΕΑΑ στα τέλη του 2015 λειτουργούσαν 1.516 σημεία πώλησης έναντι 2.519 στα τέλη του 2008, μειώθηκαν δηλαδή κατά 43,4%. Το ίδιο διάστημα χάθηκαν πάνω από 11.500 θέσεις εργασίας στον κλάδο, καθώς από 20.594 στα τέλη του 2008, ανέρχονταν στα τέλη του 2015 σε 9.526.

Τέλη ταξινόμησης

Πέρα από το τέλος της απόσυρσης, διαφορετικά δεδομένα δημιουργεί στην αγορά η αλλαγή των τελών ταξινόμησης, τα οποία πλέον θα υπολογίζονται με βάση τη λιανική, προ φόρων, τιμή του αυτοκινήτου και τους ρύπους και όχι με βάση τον κυβισμό. Τούτο αναμένεται να οδηγήσει σε ελαφρά μείωση των τιμών στα φθηνότερα και χαμηλών ρύπων αυτοκίνητα. Στα αυτοκίνητα με τιμή 14.000-18.000 ευρώ η τιμή μαζί με το τέλος ταξινόμησης αναμένεται να διαμορφωθεί στα επίπεδα που αυτή διαμορφωνόταν έως σήμερα συμπεριλαμβανομένου του οφέλους της απόσυρσης. Αντιθέτως, στα λεγόμενα μεσαία, οικογενειακά αυτοκίνητα με τιμή άνω των 20.000 ευρώ, η επιβάρυνση αναμένεται να είναι σημαντική, ακόμη και αποτρεπτική για τον καταναλωτή.

Στην αγορά επικρατεί σχετική ψυχραιμία –άλλωστε έχουν ζήσει ουκ ολίγα τα τελευταία χρόνια– και εκτιμούν ότι βραχυπρόθεσμα η πορεία της θα βασισθεί στην εξέλιξη γενικότερα της οικονομίας.