ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η πώληση του ΟΛΠ ολοκληρώθηκε, αλλά το γυαλί έχει ραγίσει

i-polisi-toy-olp-oloklirothike-alla-to-gyali-echei-ragisei-2140976

Η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ φιλοδοξεί να αποτελέσει μία από τις μεγαλύτερες διαρθρωτικές αλλαγές, που θα αναπτύξει τον κλάδο των διαμεταφορών και logistics σε τρίτο πυλώνα της οικονομίας, μετά τον τουρισμό και τη ναυτιλία. Ομως όσα διημείφθησαν αυτή την εβδομάδα στη Βουλή, η οποία υπερψήφισε τελικά τον κυρωτικό νόμο της σύμβασης παραχώρησης με διευρυμένη πλειοψηφία 223 βουλευτών, έχουν καταστήσει τις σχέσεις της Cosco με τον υπουργό Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα τόσο προβληματικές που μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρά προβλήματα, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Ο υπουργός χρεώθηκε από τον κινεζικό όμιλο ευθέως την απόπειρα «να υποκαταστήσει πλήρως τη διοίκηση του ΟΛΠ, να καταστήσει ανενεργό σχεδόν το σύνολο των διατάξεων της σύμβασης παραχώρησης και να τροποποιήσει διά νόμου τη συναφθείσα συμφωνία για την αγοραπωλησία του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ Α.Ε.».

Αναδίπλωση

Η κυβέρνηση τελικά αναγκάστηκε και αποκατέστησε με βάση τα συμφωνηθέντα τον κυρωτικό νόμο αλλά όσοι γνωρίζουν πώς λειτουργεί πλέον το υπουργείο ανησυχούν για ενδεχόμενη όρθωση νέων εμποδίων στη λειτουργία του ιδιωτικοποιημένου πλέον λιμανιού. Είτε με αδόκιμες παρεμβάσεις της περιβόητης στο λιμάνι νέας δημόσιας αρχής λιμένων, που έχει ιδρύσει ο Θ. Δρίτσας, είτε μέσω της γενικής γραμματείας λιμένων είτε μέσω άλλων οδών που το Δημόσιο γνωρίζει καλύτερα απ’ όλους. Ομως το ζήτημα της γρήγορης ανάπτυξης του λιμανιού είναι κρισιμότατο για την εθνική οικονομία. Η ιδιωτικοποίηση αναμένεται να ενισχύσει το ΑΕΠ κατά 0,8% ετησίως και να προσθέσει πάνω από 31.000 θέσεις εργασίας έως και το 2025, σύμφωνα με μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Ως νέος βασικός μέτοχος, η Cosco αντιμετωπίζει το λιμάνι του Πειραιά ως νευραλγικό σημείο του θαλάσσιου «δρόμου του μεταξιού» που οικοδομεί το Πεκίνο για να διοχετεύει γρήγορα και αποτελεσματικά τις εξαγωγές της Ασίας στην ευρωπαϊκή αγορά.

Μεγάλα οφέλη

Ως τέτοιος κόμβος, ο Πειραιάς θα έχει πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της οικονομίας, οι οποίες, σε όρους παραγόμενου προϊόντος, εκτιμάται ότι δυνητικά μπορεί να πλησιάσουν τα 4 δισ. ευρώ το 2025, ήτοι 20,7 δισ. στο σύνολο της περιόδου 2016-2025, σύμφωνα με τις μελέτες της Εθνικής Τράπεζας και του ΙΟΒΕ. Και αυτό διότι το εμπορικό έργο θα διαχυθεί και σε άλλους κλάδους πέραν του λιμανιού, ενώ θα αναπτυχθούν σημαντικά και η κρουαζιέρα και τρίτοι υποστηρικτικοί κλάδοι.

Για το Δημόσιο η αξία της πώλησης του 67% του ΟΛΠ ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

• Την προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ.
• Υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. την επόμενη δεκαετία.
• Τα έσοδα από τη σύμβαση παραχώρησης (ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), ήτοι 410 εκατ. ευρώ.

Στο ποσό περιλαμβάνονται επίσης τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ και οι εκτιμώμενες, πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών, επενδύσεις μέχρι τη λήξη της παραχώρησης το 2052.

Επενδύσεις 293,7 εκατ.

Οι υποχρεωτικές επενδύσεις της πρώτης πενταετίας αφορούν έργα 293,7 εκατ. και είναι προαπαιτούμενες για τη μεταβίβαση του υπολοίπου 16% στην Cosco. Υπενθυμίζεται πως ο επενδυτής αποκτά τώρα το 51% καταβάλλοντας 280,5 εκατ. και το υπόλοιπο 16% με την υλοποίηση των έργων, έναντι 88 εκατ. που θα είναι κατατεθειμένα από τώρα σε δεσμευμένο υπέρ του Δημοσίου λογαριασμό.

Το μεγαλύτερο μέρος των άμεσων επενδύσεων προορίζεται για την κρουαζιέρα. Προβλέπονται η επέκταση του επιβατικού λιμένα έναντι 136,283 εκατ. και η μετατροπή της πενταγωνικής αποθήκης σε επιβατικό σταθμό.

Η βελτίωση και η συντήρηση υποδομών εν γένει θα απορροφήσουν άλλα 15 εκατ., ενώ ειδικά για τον προβλήτα Ι του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων προβλέπονται επισκευές 8 εκατ. Επιπλέον 25 εκατ. θα δαπανηθούν για εξοπλισμό και 15 εκατ. για την κατασκευή νέου προβλήτα πετρελαιοειδών.

Το δεύτερο μεγαλύτερο σε αξία έργο είναι η βελτίωση των υποδομών της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης έναντι 55 εκατ., συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας πλωτών δεξαμενών. Η παραγγελία ναυπήγησης της πρώτης εξ αυτών έχει ήδη γίνει.

Αλλα 20 εκατ. θα επενδυθούν στην επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων. Ακόμα 8 εκατ. προορίζονται για τη βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα και 5 εκατ. για τις μελέτες όλων των παραπάνω και άλλων έργων.