ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα τρία μεγάλα μέτωπα στις αποκρατικοποιήσεις

ta-tria-megala-metopa-stis-apokratikopoiiseis-2142837

Τρία θα είναι τα βασικά μέτωπα του ΤΑΙΠΕΔ για τους μήνες που ακολουθούν, μετά την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πρόκειται για τις αποκρατικοποιήσεις των ΔΑΑ, Εγνατίας Οδού και ΔΕΗ.

Η πρώτη αποκρατικοποίηση αφορά την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), που λήγει το 2026, για επιπλέον 20 έτη. Η δεύτερη αφορά την εξεύρεση του παραχωρησιούχου που θα αναλάβει την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων και την εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού για περίπου 35-40 έτη και, τέλος, η τρίτη αποκρατικοποίηση αφορά την πώληση του 17% των μετοχών της ΔΕΗ. Η τελευταία, παρόλο που συνιστά διάθεση μειοψηφικού πακέτου (17%), αναμένεται να αποτελέσει αντικείμενο σφοδρής πολιτικής σύγκρουσης, τόσο λόγω του στρατηγικού χαρακτήρα της ΔΕΗ όσο και λόγω της ισχύος της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ.

Δεν αναμένεται, όμως, να συμβεί το ίδιο για άλλες διαθέσεις μειοψηφικών πακέτων μετοχών που ετοιμάζονται, όπως π.χ. στον ΟΤΕ (5%), στην ΕΥΔΑΠ (11%) και στην ΕΥΑΘ (23%). Σίγουρα αντιδράσεις θα υπάρξουν, αλλά θα είναι πολύ ηπιότερες απ’ ό,τι εκείνες που υπήρξαν για ΟΛΠ, περιφερειακά αεροδρόμια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Ελληνικό ή εκείνες που θα υπάρξουν για ΔΕΗ και Εγνατία Οδό. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και στην περίπτωση του ΟΛΘ, μετά και την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης του ΟΛΠ. Οι αντιδράσεις θα καμφθούν πιο εύκολα, δεδομένου ότι συνιστά μικρότερης σημασίας λιμένα από εκείνον του Πειραιά, ο οποίος ήδη έχει παραχωρηθεί προς αξιοποίηση.

ΔΑΑ

Σε ό,τι αφορά τον ΔΑΑ, οι διαπραγματεύσεις για την επέκταση της παραχώρησης έχουν ήδη ξεκινήσει μεταξύ των συμβούλων των δύο πλευρών. Η αλλαγή προέδρου στον ΔΑΑ δεν αναμένεται να καθυστερήσει άλλο τη συγκεκριμένη διαδικασία, δεδομένου ότι την ερχόμενη Πέμπτη αναμένεται η συνεδρίαση του Δ.Σ., προκειμένου να ορίσει τον αντικαταστάτη του Π. Pουμελιώτη, που παραιτήθηκε πριν από δύο εβδομάδες. Φαβορί για τη θέση φέρεται ο εξ απορρήτου του κ. Τσίπρα Δημήτρης Λιάκος, παρόλο που ο κομματικός μηχανισμός πιέζει υπέρ της Μαρίκας Φραγκάκη.

Εγνατία Οδός

Σε ό,τι αφορά την Εγνατία Οδό, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να προκηρύξει τον σχετικό διαγωνισμό ανάδειξης του παραχωρησιούχου, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Το χρονοδιάγραμμα αυτό αναμένεται να τηρηθεί ευλαβικά, δεδομένου ότι η εξέλιξη αυτή αποτελεί προαπαιτούμενο της δεύτερης αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας και κατά συνέπεια της εκταμίευσης της δεύτερης δόσης ύψους 2,8 δισ. ευρώ από τους πιστωτές της χώρας. Ωστόσο, δεν έχει λυθεί ακόμη το θέμα της χωροθέτησης των σταθμών διοδίων και κυρίως η διευθέτηση του δανεισμού της εταιρείας από την Τράπεζα Πειραιώς. Τα δύο θέματα αυτά είναι περισσότερα από τρία χρόνια ανοικτά μέχρι σήμερα, καθυστερώντας τη διενέργεια του σχετικού διαγωνισμού.

ΔΕΗ

Τέλος, η περαιτέρω αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ, παρόλο που δεν αλλάζει τον χαρακτήρα της επιχείρησης –το ελληνικό Δημόσιο θα είναι βασικός μέτοχος με 34%– θα αποτελέσει σφοδρό πεδίο σύγκρουσης της κυβέρνησης, μεταξύ συνδικαλιστών και αντιπολιτευόμενων κομμάτων και ομάδων. Η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί στους πιστωτές ότι θα εξετάσει την πώληση του 17% μέσα στο 2016 και ότι προς αυτή την κατεύθυνση οπωσδήποτε θα προχωρήσει στην πρόσληψη συμβούλων μέσα στο γ΄ τρίμηνο του έτους. Επίσης, η εταιρεία προχωρά άμεσα στη διάθεση ενός μειοψηφικού πακέτου του ΑΔΜΗΕ κάνει τους συνδικαλιστές της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ να βρίσκονται «σε αναμμένα κάρβουνα».

Με τα προαναφερόμενα, δεν υποβαθμίζεται η δυσκολία ολοκλήρωσης των αποκρατικοποιήσεων που έχουν συμφωνηθεί, αλλά δεν έχουν ολοκληρωθεί. Οπως έδειξε τόσο η περίπτωση του Αστέρα Βουλιαγμένης όσο και εκείνη της περιοχής Αφάντου στη Ρόδο, μια αποκρατικοποίηση ποτέ δεν πρέπει να θεωρείται ολοκληρωμένη πριν ολοκληρωθούν η συναλλαγή της και η εκταμίευση του τιμήματος.