ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κορεσμένα τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας, δεν μπορούν να δεχθούν νέα πλοία

koresmena-ta-limania-peiraia-rafinas-den-mporoyn-na-dechthoyn-nea-ploia-2157023

Ζήτημα κορεσμού των δύο βασικότερων πυλών της Αττικής στο Αιγαίο, του Πειραιά και της Ραφήνας αποκαλύπτουν οι επιχειρήσεις του κλάδου, υπογραμμίζοντας πως δεν μπορούν να δεχθούν άλλα μεγάλα πλοία ούτε καν να εξυπηρετήσουν επαρκώς αυτά που είναι δρομολογημένα.

Το θέμα αναδείχθηκε και στο τελευταίο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών πριν από λίγες μέρες στα Χανιά, όπου ο Μιχάλης Σακέλλης, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) μίλησε για προβληματικές λιμενικές υποδομές, ανυπαρξία κατάλληλων λιμενικών διευκολύνσεων και υποβαθμισμένες υπηρεσίες.

Ο Πειραιάς εκτιμάται πως δεν μπορεί να δεχθεί πλέον άλλο μεγάλο επιβατηγό πλοίο, γεγονός που σημαίνει πως δεν μπορεί να αναπτυχθεί και εκσυγχρονιστεί ο κλάδος και οι υπηρεσίες σύμφωνα με τις τρέχουσες εξελίξεις του διεθνούς στόλου. Μεγαλύτερων δηλαδή πλοίων με περισσότερες ανέσεις και υπηρεσίες για τους επιβάτες και τους οδηγούς φορτηγών. Στη Ραφήνα, όπου φέτος το καλοκαίρι προσετέθησαν δύο ακόμα δρομολόγια, η συμφόρηση είναι τέτοια που συχνά πλοία μένουν έξω από το λιμάνι για ώρες. Στα νησιά τα προβλήματα είναι τόσο πολλά από τη χρόνια απουσία επενδύσεων, που πολλοί μιλούν για άθλο των καπεταναίων που τα προσεγγίζουν. Ακόμα και σε Τήνο, Κάσο και Κάλυμνο όπου έγιναν πρόσφατα λιμενικά έργα, μεγάλο μέρος της ναυτιλίας εκτιμά πως δημιουργήθηκαν περισσότερα προβλήματα από αυτά που λύθηκαν.

Και ενώ στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ η ιδιωτικοποίηση έχει προβλεφθεί να φέρει επενδύσεις εκσυγχρονισμού (αν και όπως σημειώνεται στον Πειραιά η εξαίρεση της ζώνης της Δραπετσώνας από την παραχώρηση αποστερεί το λιμάνι από ζωτικό χώρο ανάπτυξης), στην υπόλοιπη νησιωτική χώρα τα περιθώρια αισιοδοξίας είναι περιορισμένα. Μεταξύ άλλων και γιατί όπως εκτιμούν κύκλοι της ακτοπλοΐας υπάρχουν ενδείξεις «κακής λειτουργίας και αδυναμίας πολλών λιμενικών ταμείων, αλλά όχι όλων, να αξιοποιήσουν τα λιμενικά τέλη».

Το ζήτημα είναι γνωστό στο ΤΑΙΠΕΔ που έχει τον έλεγχο των περιφερειακών λιμανιών της χώρας όπως της Ραφήνας, του Λαυρίου, της Πάτρας, της Ηγουμενίτσας κ.λπ. Μάλιστα κύκλοι της αρμόδιας διεύθυνσης του Ταμείου που εποπτεύει τα λιμενικά περιουσιακά στοιχεία του, σημειώνουν στην «Κ» πως ήδη κατατέθηκε το master plan για το λιμάνι της Ραφήνας στο υπουργείο προκειμένου να προχωρήσουν επενδύσεις σε υποδομές όπως αυτές που έχει δρομολογήσει και υλοποιούνται ή έχουν ολοκληρωθεί και σε άλλα περιφερειακά λιμάνια, ενώ προχωράει η διαβούλευση με τον δήμο για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος που υφίσταται.

Οι οργανισμοί λιμένων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμάται πως θα παραμείνουν υπό τη διαχείρισή του ανεξάρτητα με το εάν η κυριότητά τους θα περάσει στο νέο υπερταμείο ή όχι. Πρόκειται για δέκα, μη εισηγμένες, ανώνυμες εταιρείες οργανισμών λιμένων, οι μετοχές των οποίων μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2012. Ειδικότερα πρόκειται για τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Πατρών, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου, Βόλου και Λαυρίου.

Για να προχωρήσει όμως ο εκσυγχρονισμός τους παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι απαιτούνται, μεταξύ άλλων, άμεση στελέχωση με καταρτισμένο προσωπικό αλλά και ορθολογικοποίηση του θεσμικού πλαισίου τους. Και αυτό διότι παρόλο που οι Οργανισμοί Λιμένων είναι ανώνυμες εταιρείες (σύσταση βάσει Ν.2932/2001), η ένταξη της πλειονότητάς τους στο μητρώο φορέων γενικής κυβέρνησης, αναιρεί επί της ουσίας το πλαίσιο λειτουργίας και την ευελιξία τους ως ανώνυμες εταιρείες, με αποτέλεσμα να λειτουργούν ως δημόσιοι κρατικοί φορείς με ό,τι γραφειοκρατικές διαδικασίες και φόρτο εργασίας αυτό συνεπάγεται, σημειώνουν οι ίδιες πηγές.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας δήλωσε πριν από λίγες μέρες στα Χανιά πως «δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κανένας ορίζοντας γενικών ιδιωτικοποιήσεων στα λιμάνια. Ο,τι ακούγεται δεν έχει καμία βάση».