Η «ομάδα Ποσειδών» και οι σχεδιασμοί για τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας

Η «ομάδα Ποσειδών» και οι σχεδιασμοί για τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας

2' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σημαντικότατες προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης αλλά και προσέλκυσης ξένων επενδύσεων εμφανίζουν τα ελληνικά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος. Μετά απο μια τετραετία αναδιάρθρωσής τους, οι δέκα ανώνυμες εταιρείες οργανισμών λιμένων, οι μετοχές των οποίων μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2012 καταγράφουν ενίσχυση της κερδοφορίας (κατά μέσο όρο +45%), μέσω της περιστολής κόστους, της βελτιστοποίησης των λειτουργιών και της εφαρμογής βέλτιστων πρακτικών στο πλαίσιο μιας κεντρικής διαχείρισης που γίνεται  με τη συνδρομή, εποπτεία και πρωτοβουλία της ομάδας Ποσειδών του ΤΑΙΠΕΔ. Ο λόγος για τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Πατρών, Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου, Βόλου και Λαυρίου.

Όμως εκτιμάται ότι τα δυνητικά περιθώρια ανάπτυξης τους είναι πολύ μεγαλύτερα και υπολογίζεται ότι είναι εφικτός ακόμα και ο ταχύρυθμος  διπλασιασμός των εσόδων τους. Για να γίνει όμως παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι απαιτούνται μεταξύ άλλων άμεση στελέχωση με καταρτισμένο προσωπικό αλλά και ορθολογικοποίηση του θεσμικού πλαισίου τους. Και αυτό διότι παρόλο που οι Οργανισμοί Λιμένων είναι ανώνυμες εταιρίες (σύσταση βάσει Ν.2932/2001), η ένταξη της πλειονότητάς τους στο μητρώο φορέων γενικής κυβέρνησης, αναιρεί επί της ουσίας το πλαίσιο λειτουργίας και την ευελιξία τους ως ανώνυμες εταιρίες με αποτέλεσμα να λειτουργούν ως δημόσιοι κρατικοί φορείς με ότι γραφειοκρατικές διαδικασίες και φόρτο εργασίας αυτό συνεπάγεται, σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι. Είναι χαρακτηριστικό πως σε κάποια από αυτά τα λιμάνια είναι πολυπληθέστερα τα διοικητικά συμβούλια απο ότι το προσωπικό τους εξαιτίας της ευκολίας με την οποία επιτρέπεται στην εκάστοτε κυβέρνηση η τοποθέτησης διοικήσεων και της δυσκολίας προσλήψεων εξαιτίας των μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας.

Ακόμα όμως και υπό αυτές τις συνθήκες ο βασικός τους μέτοχος επέτυχε σημαντικότατες επιδόσεις αποκαλύπτοντας τα περιθώρια που διαθέτουν για ανάπτυξη οι ελληνικές λιμενικές υποδομές. Την διαδρομή αυτή των 10 περιφερειακών λιμένων, χρήστες τους αλλά και τραπεζικές πηγές που παρακολουθούν ως σύμβουλοι την αναδιάρθρωση της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας την πιστώνουν στον επικεφαλής της ομάδας Ποσειδών του ΤΑΙΠΕΔ, τον project manager, Αθανάσιο Λιάγκο. Ο τεχνοκράτης, γνωστότερος και για το ρόλο του ως εντεταλμένος σύμβουλος του ΟΛΠ κατά την ιδιωτικοποίηση του Πειραιά και πλέον ανώτερος σύμβουλος διοίκησης της εισηγμένης, εκπροσωπώντας το 24% που κατέχει ακόμα το δημόσιο, χαρακτηρίζεται ως «ο νους και η ώθηση πίσω απο την μεταμόρφωση των ελληνικών λιμανιών». Έχοντας γνωρίσει «τρεις γενιές» διοικήσεων στα 10 αυτά λιμάνια τα τελευταία 5 έτη αποτελεί «το σταθερό σημείο αναφοράς», σημειώνουν στην «Κ» οι ίδιες πηγές.

Η «ομάδα Ποσειδών» και οι σχεδιασμοί για τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας-1

Τα δέκα περιφερειακά λιμάνια περιλαμβάνονται -τουλάχιστον μέχρι σήμερα- στο χαρτοφυλάκιο των υπό αποκρατικοποίηση περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ για τα οποία όμως δεν έχουν ακόμα προκηρυχθεί διαγωνισμοί και έτσι παραμένει προς εξακρίβωση το πως και εάν θα προχωρήσει η περεταίρω αξιοποίηση τους. Επί του παρόντος το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ μετά και απο την παρουσίαση της σχετικής εισήγησης του συμβούλου του για το θέμα, της Τραπέζης Πειραιώς, καλείται να αποφασίσει εάν και ποια περιφερειακά λιμάνια θα κρατήσει προς ιδιωτικοποίηση ή επιμέρους παραχωρήσεις και ποια θα μεταβιβάσει στο νέο υπερταμείο.

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή