40 ευρώ λιγότερα από το 2016 δίνουμε μηνιαίως σε σούπερ μάρκετ

40 ευρώ λιγότερα από το 2016 δίνουμε μηνιαίως σε σούπερ μάρκετ

3' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σαράντα ευρώ λιγότερα δαπανούν τον μήνα για την αγορά ειδών σούπερ μάρκετ οι Ελληνες καταναλωτές σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) και παρουσιάζει σήμερα η «Κ». Αυτό το εντυπωσιακό εύρημα έρχεται στην ουσία να επιβεβαιώσει τις εκτιμήσεις της αγοράς για την πορεία του τζίρου στο λιανεμπόριο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2017, εκτιμήσεις που κάθε άλλο παρά αισιόδοξες μπορούν να θεωρηθούν.

Οι προβλέψεις για το 2017 δείχνουν, στην καλύτερη περίπτωση, στασιμότητα της αγοράς, καθώς η πλειονότητα των καταναλωτών δηλώνει ότι δεν θα κάνει μέσα στο έτος λιγότερες ή περισσότερες αγορές σε σύγκριση με πέρυσι. «Η χρονιά ξεκίνησε με τους καταναλωτές να μη βάζουν το χέρι στην τσέπη τους», δήλωσε πριν από δύο εβδομάδες περίπου, μιλώντας σε συνέδριο στην Αθήνα ο Dick Boer, επικεφαλής του ολλανδοβελγικού λιανεμπορικού ομίλου Ahold Delhaize (όπου ανήκει η «ΑΒ Βασιλόπουλος»), δίνοντας με γλαφυρό τρόπο το στίγμα της εποχής.

Η μέση δαπάνη

Σύμφωνα, λοιπόν, με την έρευνα του ΟΠΑ, που πραγματοποιήθηκε υπό την επιστημονική ευθύνη του καθηγητή και διευθυντή του ερευνητικού εργαστηρίου Γιώργου Μπάλτα, η μέση μηνιαία δαπάνη των ελληνικών νοικοκυριών στα σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται πλέον στα 274 ευρώ από 310 ευρώ πέρυσι. Αυτή η μείωση κατά 13% περίπου αποτυπώνεται και στα στοιχεία που υπάρχουν μέχρι στιγμής για τον τζίρο των σούπερ μάρκετ. Βάσει των δεδομένων της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, ο Ιανουάριος έκλεισε με μείωση των πωλήσεων κατά 10%, τον Φεβρουάριο με αύξηση 2,9%, ενώ ο Μάρτιος ξεκίνησε με κάμψη των πωλήσεων κατά 15%.

Αν και η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη παραμένει σχεδόν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι (50,4 ευρώ έναντι 49,5 ευρώ πέρυσι), υπάρχουν δύο αλλαγές σε σχέση με την προηγούμενη έρευνα: πρώτον, η συχνότητα επισκέψεων είναι μικρότερη (6,8 φορές μηνιαίως από 8,5 φορές πέρυσι) και, δεύτερον, έχει αυξηθεί το ποσοστό αυτών που ψωνίζουν λιγότερα από 50 ευρώ και αυτών που δαπανούν περισσότερα από 100 ευρώ. Το 70,7% (από 69,9% πέρυσι) των ερωτηθέντων αφήνει έως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει, το 23,1% (από 24,7% πέρυσι) δαπανά από 51 έως 100 ευρώ, και μόνο το 6,2% (5,4% πέρυσι) υπερβαίνει τα 100 ευρώ σε μια τυπική επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ. Αυτό το τελευταίο στοιχείο δείχνει, αν μη τι άλλο, ότι έχει φτωχύνει ο λεγόμενος «μέσος καταναλωτής», που αποτελεί και την πολυπληθέστερη ομάδα και αυτή στην οποία απευθύνεται κατά βάση το λιανεμπόριο.

Σε μια προσπάθεια να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες, με λιγότερα όμως χρήματα, τα νοικοκυριά έχουν μεταβάλει σημαντικά στη διάρκεια της κρίσης την αγοραστική τους συμπεριφορά. Τα υπερχειλισμένα καρότσια είναι σπάνια πλέον εικόνα στα ταμεία των σούπερ μάρκετ, με κάποιες εξαιρέσεις μόνον την παραμονή μεγάλων θρησκευτικών εορτών (Χριστούγεννα), καθώς το 63,4% δηλώνει ότι αγοράζει λιγότερα προϊόντα, ενώ το 45,8% περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα. Το 54,4% αγοράζει φθηνότερα προϊόντα, κυρίως μέσα από το κυνήγι των προσφορών και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με την εταιρεία Nielsen, το 2016 το 51% του όγκου των διατιθέμενων από τα σούπερ μάρκετ επώνυμων προϊόντων πωλούνταν σε καθεστώς προσφοράς, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2009 ήταν 33,1%.

Μια άλλη βασική αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων είναι η ενδελεχής έρευνα και η σύγκριση τιμών σε προϊόντα και καταστήματα από τη συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών (81,5%). Μάλιστα, το 91,2% έχει κάνει αυτή την έρευνα πριν ξεκινήσει για τα ψώνια και έχει φτιάξει τη σχετική λίστα αγορών, ήτοι έχει προαποφασίσει τα είδη που θα προμηθευθεί από το σούπερ μάρκετ και δεν προβαίνει σε παρορμητικές αγορές.

Παρά τις προβλέψεις και ελπίδες για ανάκαμψη εντός του 2017, αυτό που δείχνει η αγορά και οι καταναλωτές είναι στην καλύτερη περίπτωση στασιμότητα. Το 38% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα κάνει λιγότερες αγορές το 2017, το 5% περισσότερες, ενώ το 57% εκτιμά ότι θα είναι αμετάβλητες.

Κίνημα «Made in Greece»

Στάσεις και συμπεριφορές αυτοσυντήρησης αναπτύσσονται στην ελληνική κοινωνία, λόγω της πολυετούς οικονομικής κρίσης. Μία διάσταση αυτού του φαινομένου είναι η στήριξη προς τα ελληνικά προϊόντα, το κίνημα «Made in Greece», όπως έχει επικρατήσει να λέγεται, ή ο «οικονομικός πατριωτισμός».

Αρκετές φορές, βεβαίως, αυτή η στήριξη δεν είναι έμπρακτη, αλλά μένει στο στάδιο της πρόθεσης, όταν τα εισαγόμενα προϊόντα τυγχάνει να είναι φθηνότερα από τα αντίστοιχα εγχώρια. Σε αντίθεση, πάντως, με το παρελθόν, η πρόθεση στήριξης βασίζεται σε πιο ρεαλιστικά επιχειρήματα και όχι απλώς στην εντύπωση ότι τα ελληνικά προϊόντα είναι πιο ασφαλή και ποιοτικά.

Ετσι, σύμφωνα με την έρευνα του ΟΠΑ, το 90,7% πιστεύει ότι, προτιμώντας τα ελληνικά προϊόντα, στηρίζει την παραγωγή της χώρας και το 87,2% θεωρεί ότι με αυτόν τον τρόπο βοηθάει στη μείωση της ανεργίας. Οι καταναλωτές, τέλος, δίνουν και ένα σήμα προς τις αρμόδιες κρατικές αρχές. Ζητούν στη συντριπτική πλειονότητά τους (86,7%) κάτι που συνέβαινε, βεβαίως, και στο παρελθόν, να αναγράφεται στη συσκευασία ότι ένα προϊόν είναι ελληνικής παραγωγής.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή