ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέα τρικλοποδιά στην παραχώρηση του ΔΑΑ

nea-triklopodia-stin-parachorisi-toy-daa-2183496

Η κυβέρνηση προκειμένου να σταματήσει μια αποκρατικοποίηση πυροβολεί ακόμα και… τα πόδια της. Αυτό συμβαίνει στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος», όπου η ελληνική κυβέρνηση αρνείται ή κωλυσιεργεί να συναινέσει ώστε το ΤΑΙΠΕΔ να διαπραγματευθεί τα ειδικά δικαιώματα (βέτο) των μετόχων στον ΔΑΑ. Τα συγκεκριμένα δικαιώματα παρέχονται από τη συμφωνία των μετόχων του 1995, η οποία, μεταξύ άλλων, προβλέπει και ειδικά δικαιώματα σε οποιαδήποτε μεταβίβαση ποσοστού άνω του 15% του μετοχικού κεφαλαίου στον ΔΑΑ. Μάλιστα, αν η μεταβίβαση αφορά σε ποσοστό άνω του 25% των μετοχών, απαιτείται συναπόφαση από όλους τους μετόχους της επιχείρησης, δηλαδή το 100% του μετοχικού κεφαλαίου.

Το ΤΑΙΠΕΔ ενόψει της παράτασης της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα κατά 20 έτη, έχει θέσει ως όρο στους μετόχους, την εκ προοιμίου διάθεση σ’ αυτό της άδειας πώλησης του 30% των μετοχών και φυσικά την αλλαγή των όρων εταιρικής διακυβέρνησης. Βασικός δε στόχος είναι να ενισχύσει την αξία τού προς πώληση 30% των μετοχών του ΔΑΑ που πρόκειται να ακολουθήσει την επέκταση της διάρκειας της σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα. Κι ενώ όλοι μέτοχοι του ΔΑΑ έχουν συμφωνήσει, ο μόνος που δεν έχει αποστείλει τη συναίνεσή του για τη νέα συμφωνία μετόχων είναι ο κάτοχος του 25% των μετοχών, το ελληνικό Δημόσιο.

Πίσω από τη συγκεκριμένη άρνηση, παράγοντες της αγοράς βλέπουν άλλη μία νάρκη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη στην αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ. Παρά το γεγονός ότι συνιστά θέμα συναρμοδιότητας με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, ο κ. Σπίρτζης φέρεται να διαφωνεί όχι μόνο με την πώληση του 30%, αλλά και με την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια. Και αυτό συμβαίνει γιατί κλειδί για την πώληση του 30% των μετοχών ΔΑΑ κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ, συνιστά η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Οι Καναδοί της PSP Investments δεν θα έχουν κανένα λόγο να συναινέσουν στην αλλαγή των δικαιωμάτων τους, παρά μόνον αν πάρουν κάτι ως αντάλλαγμα. Το αντάλλαγμά αυτό είναι η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ κατά 20 έτη, την οποία διακαώς επιθυμούν σήμερα και για την οποία προτίθενται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Το δικαίωμα να πωλήσει ελεύθερα η ελληνική πλευρά μετοχές του ΔΑΑ και να αλλάξει την εταιρική διακυβέρνηση, η ελληνική κυβέρνηση το απεμπόλησε για πρώτη φορά το 2013. Η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ δεν διασφάλισαν το δικαίωμά αυτό όταν έδωσαν τη συγκατάθεσή τους στη γερμανική Hochtief να πωλήσει μερίδιό 40% στην PSP Investments. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η ελληνική πλευρά δεν έπρεπε να συναινέσει στην πώληση του 40% του ΔΑΑ, παρά μόνον αφού θα διασφάλιζαν το δικαίωμά τους να κάνουν το ίδιο για το 30% ή όποιο άλλο ποσοστό προκρινόταν για πώληση από το ελληνικό Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ.

Το ίδιο λάθος ετοιμάζεται να γίνει για δεύτερη φορά και μάλιστα αφού έχει συμφωνήσει η καναδική πλευρά να παραχωρήσει αυτό το δικαίωμα. Ο μόνος τρόπος για να εξηγηθεί αυτή η ανακολουθία της κυβέρνησης, σχετίζεται με μια πιθανή ναρκοθέτηση της αποκρατικοποίησης του ΔΑΑ. Με τον τρόπο αυτό, όμως, η κυβέρνηση μοιάζει να πυροβολεί τα πόδια της, ενώ παράλληλα η απεμπόληση του συγκεκριμένου δικαιώματος, μετά και τη διαφαινόμενη συναίνεση του αντισυμβαλλομένου, μπορεί να εγείρει ευθύνες για τη μη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Καλά πληροφορημένες πηγές σημείωναν ότι, ακόμη και να μην είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η πώληση του 30% του ΔΑΑ, η άρση των ειδικών δικαιωμάτων που παρέχει στους μετόχους η συμφωνία του 1995, συνιστά εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Τα εμπρός-πίσω της κυβέρνησης στην αποκρατικοποίηση του ΔΑΑ, φαίνεται και από το γεγονός ότι πρόσφατα απεστάλησαν δύο σχετικές επιστολές στο ΤΑΙΠΕΔ. Στην πρώτη από τις δύο, οι αρμόδιοι υπουργοί κ. Ευκλ. Τσακαλώτος και Χρ. Σπίρτζης παρέχουν το «πράσινο φως» προς το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, ενώ στη δεύτερη επιστολή, η εξουσιοδότηση αναφέρει «να προχωρήσει η αξιοποίηση του ΔΑΑ». Η δεύτερη εντολή είναι σαφώς διαφοροποιημένη σε σχέση με το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων που προβλέπει την πώληση του 30% του ΔΑΑ. «Ο όρος “αξιοποίηση” είναι πολύ γενικός και σε καμιά περίπτωση δεν σημαίνει πώληση του 30%», παραδέχεται καλά πληροφορημένη πηγή.