ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από 0,3% έως 1% του ΑΕΠ το κόστος του Brexit για Ελλάδα

apo-0-3-eos-1-toy-aep-to-kostos-toy-brexit-gia-ellada-2183886

Από 0,3% έως 1% του ΑΕΠ υπολογίζεται το κόστος για μια διετία που θα έχει στην ελληνική οικονομία το Brexit. Τούτο εκτίμησε χθες ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Δ. Παπαδημητρίου, μιλώντας σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποίησε στην Αθήνα το Ελληνοβρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο.

Αυτό, βεβαίως, όπως πρόσθεσε ο ίδιος είναι μόνο το άμεσο κόστος που θα προκύψει από την κάμψη των ελληνικών εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών και των βρετανικών επενδύσεων, ενδεχομένως λόγω της υποτίμησης της βρετανικής στερλίνας. Σύμφωνα με τον κ. Παπαδημητρίου υπάρχει και το έμμεσο κόστος που μπορεί να προκαλέσει η πιθανή αναστάτωση των διεθνών χρηματοπιστωτικών αγορών, με συνέπεια την αύξηση του κινδύνου και των επιτοκίων δανεισμού εξαιτίας της κάμψης τιμών των ελληνικών κρατικών ομολόγων. «Σε μία τέτοια περίπτωση, η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη θα επιβαρύνει περαιτέρω την εγχώρια ρευστότητα και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των ελληνικών τραπεζών», σημείωσε ο υπουργός. Στο έμμεσο κόστος περιλαμβάνεται και η αλλαγή στον κοινοτικό προϋπολογισμό που θα προκύψει μετά την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε. Η συνεισφορά του σήμερα είναι 16,56 δισ. ή 11,13% και ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί εάν και κατά πόσον θα αναπληρωθεί από τα άλλα κράτη – μέλη.

Το 2016 το Ηνωμένο Βασίλειο αποτέλεσε τον 7ο κυριότερο προορισμό για τα ελληνικά προϊόντα, ενώ ο τουρισμός κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στο διμερές ισοζύγιο πληρωμών με απολαβές ύψους 2,1 δισ. και αφίξεις 2,4 εκατ. τουριστών (το 2015), αντιστοιχώντας στο 14,3% των συνολικών εισπράξεων ή αλλιώς στο 9,2% των αφίξεων τουριστών στη χώρα μας. Οσον αφορά τις άμεσες επενδύσεις, οι ετήσιες ακαθάριστες εισροές από τη Βρετανία κυμαίνονται στα 250 εκατ. ευρώ περίπου την τελευταία εξαετία.

Τέλος, σύμφωνα με τον κ. Παπαδημητρίου το Brexit αναμένεται να μειώσει τα κέρδη των ναυτιλιακών εταιρειών μέσω της υποτίμησης της στερλίνας, της πιθανής επιβράδυνσης του διεθνούς εμπορίου και της αύξησης των ναύλων.