Βούλιαξαν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης τα έσοδα εξαγωγέων

Βούλιαξαν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης τα έσοδα εξαγωγέων

2' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ζημίες που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν ακόμη και τις 150.000 ευρώ μέσα σε μόλις ενάμιση μήνα καταγράφουν σχεδόν οι μισές εξαγωγικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη Βόρεια Ελλάδα, ως αποτέλεσμα της αναστολής της τρίτης βάρδιας στην πύλη 16 του λιμένα Θεσσαλονίκης. Παραγγελίες από το εξωτερικό ακυρώνονται, τα πλοία περιμένουν έξω από το λιμάνι για να φορτώσουν και να ξεφορτώσουν τα κοντέινερ 60 ώρες κατά μέσον όρο, ενώ περίπου μία στις δύο επιχειρήσεις προσφεύγει σε αλλαγή λιμανιού, είτε στον Πειραιά είτε σε λιμάνια γειτονικών χωρών.

Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί μεταφράζεται και σε απώλειες για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για απώλεια εσόδων από τις 16 Σεπτεμβρίου 2017 (τότε ξεκίνησε η αναστολή της τρίτης βάρδιας), που ανέρχονται σε 1 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με τα προϋπολογισθέντα.

Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), τα εγχώρια προς εξαγωγή εμπορευματοκιβώτια που φορτώθηκαν από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ μειώθηκαν τον Οκτώβριο του 2017 κατά 2,06% σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2016. Υπενθυμίζεται ότι η αναστολή της τρίτης βάρδιας (από τις 10 μ.μ. έως τις 6 π.μ.) ελήφθη ύστερα από απόφαση όχι του υπουργείου Οικονομικών ή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, αλλά της Ομοσπονδίας Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδας. Χθες, ο ΣΕΒΕ έστειλε ανοιχτή επιστολή προς τους παραπάνω φορείς, επισημαίνοντας τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν πλέον οι εξαγωγικές επιχειρήσεις και τον κίνδυνο απώλειας ξένων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα, αγορές που αποκτήθηκαν με πολύ κόπο τα τελευταία χρόνια.

Από την έρευνα που διενήργησε ο ΣΕΒΕ μεταξύ των μελών του προκύπτει ότι μόλις το 8,1% των επιχειρήσεων εκτελεί κανονικά τις παραγγελίες του. Οι καθυστερήσεις στη φορτοεκφόρτωση των πλοίων έχουν και άλλες συνέπειες. Το 67,3% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι αδυνατεί να τηρήσει τους απαιτούμενους χρόνους για την παράδοση των εμπορευμάτων σε πελάτες του εξωτερικού, ενώ πάνω από τις μισές θεωρεί ότι αμφισβητείται η αξιοπιστία τους έναντι των πελατών τους στο εξωτερικό.

Μάλιστα, το 34,5% των επιχειρήσεων ανέφερε ότι πελάτες τους στο εξωτερικό ακύρωσαν ή ανέβαλαν παραγγελίες. Ηδη, το 46% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι αντιμετωπίζει ποσοστιαία μείωση των πωλήσεων περίπου κατά 15% είτε ζημίες μεταξύ 1.300 έως 150.000 ευρώ. Το 32% των ερωτηθέντων απάντησε ότι είναι νωρίς να αποτυπωθεί σε οικονομικούς όρους το μέγεθος των απωλειών, καθώς οι καθυστερήσεις αφορούν σε παραγγελίες που έχουν ήδη προπληρωθεί από τους πελάτες.

Ο μέσος χρόνος αναμονής των πλοίων στο αγκυροβόλιο ανέρχεται πλέον σε 59 ώρες, ενώ το 2016 ήταν 19,5 ώρες. Η αναμονή αυτή οδηγεί τις ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάζουν διαρκώς ή να καταργούν δρομολόγια. Σύμφωνα με όσα ανέφερε στην «Κ» γνωστός εξαγωγέας της Βορείου Ελλάδος, πλοίο που έφτασε στη Θεσσαλονίκη περίμενε 70-80 ώρες για να ξεφορτώσει και επειδή αυτό δεν κατέστη τελικά δυνατό πήγε στο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης και εν συνεχεία στο λιμάνι της Σμύρνης. Τελικά, η ελληνική επιχείρηση κατάφερε να φορτώσει τα δικά της φορτία 10 ημέρες μετά την αρχικώς προγραμματισμένη ημερομηνία.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή