Η Τρ. Αττικής απειλεί να καταγγείλει συμβάσεις 100 εκατ. του Καλογρίτσα

Η Τρ. Αττικής απειλεί να καταγγείλει συμβάσεις 100 εκατ. του Καλογρίτσα

3' 58" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με καταγγελία των συμβάσεων μιας σειράς έργων συνολικής αξίας άνω των 100 εκατ. ευρώ, που έχει αναλάβει να εκτελέσει η κατασκευαστική «Τοξότης» του ομίλου Καλογρίτσα, προειδοποιεί η Τράπεζα Αττικής με εξώδικο που απέστειλε στον κατασκευαστικό όμιλο προχθές, την Παρασκευή. Στο εξώδικο, η Τράπεζα Αττικής καλεί την εταιρεία να «προσέλθει εντός 15 ημερών σε μια αξιόπιστη λύση ρύθμισης», η οποία όπως σημειώνει η Αττικής, «να έχει επιβεβαιωθεί από την ελεγκτική εταιρεία που έχει τοποθετήσει η τράπεζα με δικά της έξοδα ως chief risk officer/financial controller».

Με τον τρόπο αυτό, η Τράπεζα Αττικής δημοσιοποιεί ουσιαστικά το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο όμιλος Καλογρίτσα και που τον έχει οδηγήσει σε συζητήσεις με την «Ακτωρ» για την υποκατάστασή του σε συγκεκριμένα έργα προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι το σύνολο αυτών των έργων έχει αναληφθεί με πολύ μεγάλες εκπτώσεις, καθιστώντας προβληματική την εκτέλεσή τους. Η τράπεζα, έχοντας εξαντλήσει τα πιστοδοτικά όρια προς τον «Τοξότη», έχει σταματήσει τις περαιτέρω χρηματοδοτήσεις.

Το πρόβλημα

Χαρακτηριστικό του προβλήματος είναι ότι όλες οι συμβάσεις της «Τοξότης» (μιας εκ των υπερχρεωμένων εταιρειών Καλογρίτσα) με τον ΔΕΔΔΗΕ, προϋπολογισμού άνω των 100 εκατ. ευρώ, είχαν δεσμευθεί ως εξασφαλίσεις για τη χορήγηση δανείων από την Τράπεζα Αττικής, ενώ και στα υπόλοιπα έργα που θα αναλάβει να εκτελέσει η «Ακτωρ», οι πιστώσεις, δηλαδή τα έσοδα του έργου, κατευθύνονταν απευθείας σε λογαριασμούς της τράπεζας για την αποπληρωμή των δανείων Καλογρίτσα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εφόσον προχωρήσει η διαδικασία της υποκατάστασης, οι σχετικές πιστώσεις θα αλλάξουν «διαδρομή» και θα εισπράττονται απευθείας από την «Ακτωρ», κάτι που σημαίνει ότι η Τράπεζα Αττικής καλείται να βρει εναλλακτική λύση στο πώς θα αποπληρωθούν τα δάνεια. Βέβαια, στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι ούτως ή άλλως, δεδομένου ότι οι εργασίες στα περισσότερα εργοτάξια ήταν «παγωμένες», επί της ουσίας δεν προέκυπταν και έσοδα για να μειωθεί ο δανεισμός. Σε κάθε περίπτωση, από την «Ακτωρ» διαμηνύεται προς κάθε κατεύθυνση ότι δεν πρόκειται να επωμιστεί και τον δανεισμό του ομίλου Καλογρίτσα, με την παρέμβασή της να γίνεται μόνο για να ολοκληρωθούν τα εν λόγω έργα και να μην καταπέσουν οι σχετικές εγγυητικές καλής εκτέλεσης, εξέλιξη που θα επέφερε πρόσθετη ζημία στην Τράπεζα Αττικής. 

Η απορία

Ενα άλλο ζήτημα που πιθανώς να τίθεται από την κίνηση αυτή της Τράπεζας Αττικής, είναι να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξει κάποιου είδους «φιλικός διακανονισμός» μεταξύ «Ακτωρ» και Καλογρίτσα, όπου δηλαδή η πρώτη θα προσφέρει κάποιου είδους αμοιβή, με αντάλλαγμα τη συναινετική στάση της δεύτερης. Αλλωστε, παράγοντες της αγοράς των κατασκευών εξέφραζαν τις προηγούμενες ημέρες την απορία τους, για το πώς εμπλέκεται σήμερα η «Ακτωρ» σε έργα, τα οποία είχε στο παρελθόν χαρακτηρίσει ζημιογόνα και μη βιώσιμα.

Τα έργα που συζητάει να αναλάβει η «Ακτωρ»

Οι συζητήσεις με την «Ακτωρ» αφορούν την κατασκευή του οδικού έργου Καλλονής – Σιγρίου στη Λέσβο, προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ (για το συγκεκριμένο έχει υπογραφεί και συμπληρωματική σύμβαση 13 εκατ. ευρώ το 2016), το έργο του αποχετευτικού δικτύου του Δήμου Διονύσου (τρέχουσας αξίας 10 εκατ. ευρώ), κάποιες εργολαβίες του ΔΕΔΔΗΕ κυρίως στην περιοχή του Πειραιά, αλλά και το έργο της τηλεθέρμανσης της Φλώρινας, προϋπολογισμού 41 εκατ. ευρώ. Από τα παραπάνω έργα, το μόνο που ίσως προσφέρει κάποια περιθώρια κέρδους για την «Ακτωρ» (ικανά μάλιστα να αντισταθμίσουν τυχόν ζημίες στα υπόλοιπα) είναι το οδικό έργο στη Λέσβο.

Η προτεραιότητα δόθηκε σε έργα για τα οποία υπήρχε άμεσος κίνδυνος να κηρυχθεί προσωρινά έκπτωτος ο όμιλος Καλογρίτσα, εξέλιξη που θα σήμαινε ότι η Τράπεζα Αττικής θα έπρεπε να πληρώσει τις σχετικές αποζημιώσεις στις αναθέτουσες αρχές, αφού θα κατέπιπταν οι εγγυητικές επιστολές. Μάλιστα, πηγές από την τράπεζα επισημαίνουν αυτό ακριβώς, ότι πρώτιστο μέλημα της διοίκησης στην παρούσα φάση είναι να διασφαλιστεί η συνέχεια των έργων και να μην καταπέσουν οι εγγυητικές, η αξία των οποίων υπολογίζεται ότι ανέρχεται στο 40% του δανεισμού του ομίλου Καλογρίτσα προς την Αττικής, δηλαδή πάνω από 40 εκατ. ευρώ.

Να σημειωθεί ότι και στα υπόλοιπα έργα που έχουν παραμείνει στο ανεκτέλεστο του ομίλου δεν προβλέπεται κάποια πρόοδος, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν τα απαιτούμενα κεφάλαια κίνησης για να προχωρήσουν οι εργασίες, επομένως και να προκύψουν έσοδα που θα καλύψουν τα συσσωρευμένα χρέη. Μία από τις εκκρεμότητες από τη «φούσκα» Καλογρίτσα είναι και οι τέσσερις εργολαβίες του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, συμβατικού προϋπολογισμού αξίας 252 εκατ. ευρώ και περίπου 115 εκατ. ευρώ μετά τις εκπτώσεις άνω του 50% που προσέφερε η κοινοπραξία «Τοξότης» – Ομάδα Κατασκευών του εν λόγω επιχειρηματία. Πρόκειται για ένα έργο που ο νυν υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης έσπευσε να «τεμαχίσει» σε οκτώ εργολαβίες, προκειμένου να επιτευχθούν υψηλότερες εκπτώσεις (και χαμηλότερη δαπάνη για το Δημόσιο), αλλά και για να επιμεριστεί η «πίτα» των δημοσίων έργων και σε μικρότερες εταιρείες. Η πρακτική αυτή φαίνεται πως γυρνά πλέον «μπούμερανγκ», δικαιώνοντας και τις κοινοτικές υπηρεσίες που επί μήνες αρνούνταν την έγκριση της χρηματοδότησης, ανησυχώντας για τις υψηλές εκπτώσεις που είχαν χορηγηθεί από εταιρείες χαμηλής οικονομικής επιφάνειας…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή