«Καραμπόλα» στην Ολυμπία Οδό λόγω Hochtief

«Καραμπόλα» στην Ολυμπία Οδό λόγω Hochtief

3' 2" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Ντόμινο» εξελίξεων θα πρέπει να αναμένεται λίαν συντόμως στον κλάδο των παραχωρήσεων, της πλέον επικερδούς και ως εκ τούτου περιζήτητης δραστηριότητας των κατασκευών. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του κλάδου, η αρχή αναμένεται να γίνει από τη διαφαινόμενη πρόθεση αποεπένδυσης του γερμανικού ομίλου Hochtief, η οποία ελέγχει σημαντικά ποσοστά στις εταιρείες παραχώρησης των μεγάλων οδικών αξόνων, προεξάρχουσας ασφαλώς της παραχωρησιούχου εταιρείας του άξονα Κορίνθου – Πατρών, Ολυμπίας Οδού Α.Ε., που είναι ένας από τους πιο επικερδείς λόγω του μεγάλου κυκλοφοριακού όγκου που συγκεντρώνει.

Σήμερα, στην Ολυμπία Οδό, ο γερμανικός κατασκευαστικός κολοσσός ελέγχει ποσοστό της τάξεως του 17%, ενώ οι έτεροι μέτοχοι είναι η Vinci Concessions με 29,9%, η J&P Αβαξ με 19,1%, η Ακτωρ Παραχωρήσεις και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 17% έκαστος. Αντίστοιχα, η Hochtief διαθέτει και μερίδιο 35% στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Μαλιακός-Κλειδί), του άξονα που ξεκινά από τον κόμβο Ραχών και καταλήγει στον κόμβο του Κλειδίου. Στον συγκεκριμένο άξονα συμμετέχουν επίσης με 20% η Ακτωρ Παραχωρήσεις, με 16,25% η J&P Αβαξ, με 13,75% η Vinci, ενώ 10% διαθέτει η ΑΕΓΕΚ και 5% η Αθηνά (μέλος της J&P).

Πιθανή πώληση των ποσοστών της Hochtief στους υπόλοιπους μετόχους των αντίστοιχων εταιρειών εκμετάλλευσης, όπως είθισται σε αυτές τις περιπτώσεις, θα αναδιατάξει σημαντικά το τοπίο στον κλάδο, ο οποίος αποτελεί «το αγαπημένο παιδί» των ξένων επενδυτικών funds που έχουν επενδύσει στις εισηγμένες εταιρείες, λόγω των υψηλών αποδόσεων που προσφέρει, αλλά και της πολύ σημαντικής συμβολής στην κερδοφορία των ομίλων, παράλληλα βέβαια με την προβλεψιμότητα των μελλοντικών εσόδων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη χρήση 2017, σχεδόν το 60% των λειτουργικών κερδών (EBITDA) του ομίλου Ελλάκτωρ προήλθε από τον κλάδο των παραχωρήσεων. Ενα ακόμη βασικό πλεονέκτημα της δραστηριότητας των παραχωρήσεων είναι ότι προσφέρουν προστασία απέναντι στην κυκλικότητα του κλάδου των κατασκευών.

Ηδη στα επιτελεία των εταιρειών επικρατεί έντονη κινητικότητα, καθώς διαβλέπουν την ευκαιρία που δημιουργείται με την έξοδο ενός από τους βασικούς «παίκτες» μέχρι σήμερα, αλλά και την πιθανή πώληση κι άλλων ποσοστών μειοψηφίας, καθώς σύμφωνα με στελέχη της αγοράς δεν αποκλείεται να υπάρξουν και άλλες μεταβιβάσεις, όπως π.χ. το ποσοστό της Intracom Συμμετοχές (13,33%) στην παραχωρησιούχο εταιρεία Μορέας, που εκμεταλλεύεται τον άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Κλάδος Λεύκτρο – Σπάρτη, ενώ άλλοι βάζουν ακόμα και την J&P Αβαξ στο «κάδρο», επισημαίνοντας τα προβλήματα ρευστότητας σε άλλες αγορές και τις έριδες των κυρίων μετόχων της εταιρείας στην Κύπρο.

Αυτό που είναι δεδομένο είναι ότι η πλειονότητα των μελλοντικών έργων στη χώρα θα έχει τη μορφή της παραχώρησης εκμετάλλευσης, καθώς έχουν περιοριστεί τα κοινοτικά κονδύλια και είναι αναγκαία η χρήση εναλλακτικών τρόπων χρηματοδότησης των μεγάλων έργων υποδομής.

Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, τα προς εκτέλεση έργα ξεπερνούν τα 7,1 δισ. και δεν αφορούν μόνο οδικά δίκτυα, αλλά και πληθώρα άλλων κατηγοριών, όπου θα επεκταθεί η μέθοδος της παραχώρησης εκμετάλλευσης, όπως αεροδρόμια, η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ενδοχώρα, λιμενικά, σιδηροδρομικά και αρδευτικά έργα, συμβάσεις διαχείρισης απορριμμάτων και αποθηκευτικών εγκαταστάσεων, όπως επίσης και ηλεκτροφωτισμού.

Η εταιρεία Ακτωρ έχει ήδη αρχίσει να προετοιμάζεται για την ενίσχυση των μεριδίων της στα υφιστάμενα έργα παραχώρησης που εκμεταλλεύεται, κάτι που έπραξε στο πρόσφατο παρελθόν και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αποκτώντας τα ποσοστά κάποιων από τους ξένους εταίρους της στους οδικούς άξονες που συμμετέχει.

Σήμερα, η εταιρεία δρομολογεί τη δημιουργία νέας θυγατρικής εταιρείας παραχωρήσεων, όπου θα ενταχθούν οι σχετικές συμμετοχές της και συγκεκριμένα στην Ιονία Οδό (78,59% μέσω της εταιρείας Νέα Οδός), στον άξονα Ε65 της Κεντρικής Ελλάδας (ποσοστό συμμετοχής 66,6%), αλλά και στον άξονα Κορίνθου – Πατρών, όπου διαθέτει το 17% στην εταιρεία διαχείρισης Ολυμπία Οδός Α.Ε. Παράλληλα, στο άμεσο μέλλον, στην εν λόγω εταιρεία θα εισφερθεί και το ποσοστό συμμετοχής στο σχήμα που θα δημιουργηθεί για την εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή