Ρότα αναβάθμισης για τη ναυτική εκπαίδευση

Ρότα αναβάθμισης για τη ναυτική εκπαίδευση

3' 16" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Κονδύλια αλλά και διάλογος πλοιοκτησίας, ναυτεργασίας και πολιτείας που θα στοχεύει στην εμπέδωση μιας νέας αντίληψης για τον ρόλο του Ελληνα αξιωματικού, ως έναν από τους πυλώνες διατήρησης της ανταγωνιστικής ποιοτικής ναυτιλίας των Ελλήνων, είναι η σύσταση-προτροπή που έρχεται από το Ιδρυμα Ευγενίδου. Αυτό επισημαίνει ο πρόεδρός του, Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, προσθέτοντας ότι πρέπει παράλληλα η Πολιτεία να εξασφαλίσει ένα ευρύτερο πλαίσιο σταθερού καθεστώτος λειτουργίας της ελληνόκτητης ναυτιλίας.

– Ποια είναι η άποψή σας για την ποιότητα της ναυτικής εκπαίδευσης με δεδομένη την πολύ σημαντική εμπειρία δεκαετιών σε θέματα ναυτικής εκπαίδευσης που έχει το Ιδρυμα Ευγενίδου;

– Πρόσφατα το Ιδρυμα έχει αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες για τη διερεύνηση της κατάστασης στη ναυτική εκπαίδευση, καθώς και τις προοπτικές της. Ετσι εκτιμάται ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί η διεθνώς αναγνωρισμένη ποιότητα των Ελλήνων αξιωματικών. Επίσης θα πρέπει να εξασφαλιστεί η συνεχής προσαρμογή της ναυτικής εκπαίδευσης, στις συνεχόμενες εξελίξεις που διασφαλίζεται με τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και επιμόρφωση των στελεχών της. Χρειάζεται δε αναβάθμιση του συστήματος της ναυτικής εκπαίδευσης στη χώρα μας, με τη δέσμευση περισσότερων ανθρώπινων και οικονομικών πόρων, από την πλευρά του κράτους, καθώς και με την υιοθέτηση ποιοτικότερων μονάδων ναυτικής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, η πρόσληψη ναυτοδασκάλων, η απασχόληση εξειδικευμένων μονίμων καθηγητών, με τη συνεχή επιμόρφωση και αξιολόγησή τους σε συνδυασμό με τη σοβαρή βελτίωση των κτιριακών υποδομών και τεχνολογικού εξοπλισμού θα προσδώσει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα στη ναυτική εκπαίδευση της χώρας μας.

Αξίζει να σημειωθεί πως το Ιδρυμα Ευγενίδου έχει πολύπλευρη συνεργασία 48 ετών με το υπουργείο Ναυτιλίας στα θέματα της Ναυτικής Εκπαίδευσης. Στo πλαίσιο αυτό, μέχρι σήμερα έχει συγγράψει και εκδώσει 108 τίτλους διδακτικών βιβλίων και έχει μεταφράσει σημαντικό αριθμό ναυτικών εγχειριδίων. Επίσης, από το 1989 έως το 2013 έχει χορηγήσει 57 υποτροφίες συνολικής αξίας 1.100.000 ευρώ σε αξιωματικούς του Λιμενικού Σώματος.

– Προβλήματα παρατηρούνται όμως και με το εκπαιδευτικό ταξίδι, ενώ υπάρχει και μία στασιμότητα στον αριθμό των υπό ελληνική σημαία πλοίων που απασχολούν και τους περισσότερους Ελληνες ναυτικούς.

– Βασικό στοιχείο για τη ναυτική εκπαίδευση είναι η στενότερη συνεργασία των ναυτιλιακών εταιρειών, της διοίκησης και των σπουδαστών. Θα πρέπει οι ναυτιλιακές εταιρείες να αναλάβουν τις υποχρεώσεις τους για τη διασφάλιση των δύο εκπαιδευτικών ταξιδιών που είναι απαραίτητα για την ολοκλήρωση των σπουδών των σπουδαστών των ΑΕΝ, στο πλαίσιο του συστήματος εναλλασσόμενης εκπαίδευσης που ακολουθείται από τη χώρα μας. Επίσης και η ελληνική Πολιτεία, θα πρέπει να επιβάλει τις προβλεπόμενες κυρώσεις στα διαχειριζόμενα από την Ελλάδα, ποντοπόρα πλοία, ανεξαρτήτως σημαίας, όπως και επισήμως έχει ζητήσει η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία. Αυτό σημαίνει ότι είναι προφανής η ανάγκη μιας πιθανής αλλαγής νοοτροπίας στην επιχειρηματικότητα που σε ένα μεγάλο κομμάτι της θέλει να έχει έτοιμους αξιωματικούς χωρίς να έχει συμβάλει πιο άμεσα στη διαδικασία παραγωγής τους.

Διάλογος εμπλεκομένων

Κατά την άποψή μου χρειάζεται ένας πιο ουσιαστικός διάλογος όλων των εμπλεκόμενων πλευρών, πλοιοκτησίας, ναυτεργασίας και πολιτείας, ο οποίος θα πρέπει να στοχεύει στην εμπέδωση μιας νέας αντίληψης για τον ρόλο του Ελληνα αξιωματικού ως ένας από τους πυλώνες διατήρησης της ανταγωνιστικής ποιοτικής ναυτιλίας των Ελλήνων. Ο διάλογος αυτός βέβαια δεν θα είναι εν κενώ, αλλά στο ευρύτερο πλαίσιο ενός σταθερού καθεστώτος λειτουργίας της ελληνόκτητης ναυτιλίας, το οποίο πρέπει να εξασφαλίσει η πολιτεία.

– Χρειάζονται πολύ περισσότερα κονδύλια για τη δημόσια εκπαίδευση ή μήπως χρειάζεται άνοιγμα στην ιδιωτική εκπαίδευση;

– Αναμφίβολα ισχύει το «δει δη χρημάτων, και άνευ τούτων ουδέν έστι γενέσθαι των δεόντων» του Δημοσθένη, δεν αρκεί όμως μόνο αυτό. Σήμερα διατίθενται στις ΑΕΝ περί τα 16 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, εκ των οποίων όμως μόνο το 25% καλύπτεται από τον τακτικό προϋπολογισμό, ενώ το υπόλοιπο 75% από το κεφάλαιο ναυτικής εκπαίδευσης, στο οποίο συνεισφέρουν τα πλοία και ευρωπαϊκοί πόροι. Ο ελληνικός εφοπλισμός έχει δεσμεύσει 6 εκατ. ευρώ και χαίρομαι διότι ήδη έχουν αρχίσει να εκταμιεύονται τα πρώτα αναγκαία κεφάλαια για τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των ΑΕΝ Σύρου και Νέας Μηχανιώνας. Να μου επιτρέψετε εδώ να σημειώσω ότι και το Ιδρυμα Ευγενίδου έχει αποφασίσει να διαθέσει σχεδόν 500.000 ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών στην ΑΕΝ Κεφαλονιάς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή