ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΟΣ

Το πρωί τρώμε σαν βασιλιάδες;

nor_pr

Το λένε όλες οι έρευνες, το διαβάζουμε παντού: το πρωινό είναι απαραίτητο για την καλή υγεία του οργανισμού μας. Ο δρ Γεώργιος Πανοτόπουλος, διατροφολόγος-παθολόγος, μας εξηγεί λεπτομερώς το γιατί, ανατρέποντας διατροφικούς μύθους και εντέλει πείθοντάς μας να ξυπνάμε μισή ώρα νωρίτερα κάθε μέρα.

Γιατί πρέπει να τρώμε πρωινό

Ένα σωστό και ποιοτικό πρωινό μάς δίνει ενέργεια και μας επιτρέπει να δουλέψουμε καλύτερα στη διάρκεια της ημέρας. Μας επιτρέπει να μην τσιμπολογάμε και επομένως να μη χειροτερεύουμε προβλήματα όπως η παχυσαρκία ή ο διαβήτης. Πολύ σοβαρές μελέτες έχουν δείξει ότι, έχοντας καταναλώσει ένα σωστό πρωινό, επιτρέπουμε να γίνεται καλύτερα η οξείδωση των λιπών αλλά και των σακχάρων και των υδατανθράκων. Με λίγα λόγια, ο οργανισμός μας «καίει» καλύτερα, μεταβολίζει δηλαδή, τις τροφές καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Τι πρέπει να τρώμε το πρωί

Τρεις ομάδες τροφίμων είναι απαραίτητες για ένα σωστό πρωινό:

Πρωτεΐνες, όπως τα τυροκομικά (γάλα, τυρί ή γιαούρτι), αλλά και το αυγό, ενώ, ανάλογα με τις διατροφικές συνήθειες, αλλάζουν και οι επιλογές, π.χ. σε ασιατικές χώρες επιλέγουν το ψάρι.

Καλοί υδατάνθρακες, όπως το ψωμί ολικής άλεσης, τα δημητριακά ολικής άλεσης, το παξιμάδι.

Φρούτα και όχι χυμοί, γιατί στους χυμούς χάνονται οι φυτικές ίνες που μας βοηθάνε να νιώσουμε χορτάτοι.

Τι πρέπει να αποφεύγουμε

Θα πρέπει να αποφεύγουμε τους «γρήγορους» υδατάνθρακες, όπως τα δημητριακά εμπλουτισμένα με σοκολάτα, τους χυμούς και τις μαρμελάδες. Οι γρήγοροι υδατάνθρακες αυξάνουν και μειώνουν απότομα τα επίπεδα της ινσουλίνης, με αποτέλεσμα μετά από λίγη ώρα να πεινάμε πάλι. Επίσης, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με διάφορα προϊόντα τα οποία ναι μεν μπορεί να είναι υγιεινά και να μας δίνουν ενέργεια, αλλά ταυτόχρονα έχουν πολλές θερμίδες και είναι παχυντικά, όπως για παράδειγμα το ταχίνι ή προϊόντα επάλειψης με φυτικές στερόλες. «Όταν λέμε ότι πρέπει στο πρωινό να τρώμε το τάδε προϊόν γιατί έχει τα εξής θρεπτικά στοιχεία, πρέπει να συμπληρώνουμε: αλλά έχει πολλές θερμίδες», αναφέρει ο κ. Πανοτόπουλος.

Τι άλλο χρειάζεται να ξέρουμε

Σύμφωνα με τον κ. Πανοτόπουλο, τα ενδιάμεσα γεύματα, όπως το δεκατιανό και το απογευματινό, δεν είναι απαραίτητα. Ο οργανισμός των περισσότερων ανθρώπων έχει ανάγκη τρία κύρια γεύματα την ημέρα. Συγκεκριμένες κατηγορίες ανθρώπων, όπως όσοι πάσχουν από διαβήτη, έχουν διαφορετικές ανάγκες. Πολλοί άνθρωποι ισχυρίζονται ότι δεν μπορούν να φάνε με το που ξυπνήσουν και πρέπει να περάσει αρκετή ώρα. Μπορούμε λοιπόν να φάμε πρωινό ακόμα και δύο ώρες αφού έχουμε ξυπνήσει. Ο καθένας μπορεί να ρυθμίσει τις διατροφικές του συνήθειες σύμφωνα με την όρεξη και τη διάθεσή του. Το πρωί πρέπει να τρώμε σαν βασιλιάδες, όχι από την άποψη της ποσότητας, αλλά της ποιότητας. Επίσης, καλό είναι να αναλογιστούμε συνολικά τον τρόπο ζωής και εργασίας μας. Παλιότερα έτρωγαν πιο πλούσιο σε λιπαρά πρωινό, γιατί ήταν πιο απαιτητικές οι δραστηριότητες μέσα στην ημέρα, όπως οι αγροτικές εργασίες και άλλες χειρωνακτικές δουλειές. Στη σημερινή εποχή, πρωινά τύπου αγγλικού ή αμερικανικού ή και τα ξενοδοχειακά πρωινά είναι υπερβολή για τον σύγχρονο δυτικό άνθρωπο και περιέχουν πολλά τρανς λιπαρά.