ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Ανοίγουμε!

Ανοίγουμε!

Το «Κ» παρακολουθεί το σταδιακό άνοιγμα του πολιτισμού του άστεως.

Από τα διαδοχικά «κύματα» σταδιακού ανοίγματος της οικονομίας που ξεκίνησαν στις 4 Μαΐου, η αυριανή ημέρα θεωρείται από πολλούς η πιο σημαντική (και ίσως και η πλέον κρίσιμη, μιλώντας με επιδημιολογικούς όρους): επαναλειτουργεί ο χώρος της εστίασης, που περιλαμβάνει τους αόρατους «ναούς» της ελληνικής κοινωνικής ζωής, δηλαδή καφέ, μπαρ και εστιατόρια.

Ήταν επόμενο λοιπόν να πετύχουμε τους ανθρώπους που εγκαινίασαν πριν από σχεδόν έναν χρόνο το εστιατόριο-μπαρ «Λοκάλι» στην περιοχή του Ψυρρή σε πυρετώδεις ρυθμούς προετοιμασίας ενόψει της αυριανής «πρεμιέρας». Το νέο αξεσουάρ είναι το «μέτρο» έτσι ώστε να κρατιούνται οι απαραίτητες αποστάσεις ανάμεσα στα τραπέζια της ωραίας αυλής, που κάποτε μοιράζονταν το Σινέ-Ψυρρή και η παλιά «Κουζίνα».

Ο εσωτερικός χώρος, εκεί που στεγάζεται το μπαρ του «Λοκάλι», δεν θα λειτουργήσει καθόλου το καλοκαίρι, αλλά απώλειες υπάρχουν και στην αυλή. «Με την εφαρμογή του υγειονομικού πρωτοκόλλου χάνουμε 45 με 50 θέσεις», μου λέει ο Δημήτρης Κιάκος, ο ένας από τους συνεταίρους του χώρου. Παρ’ όλα αυτά δεν βλέπεις απογοήτευση στα πρόσωπα των ανθρώπων, που εργάζονται με κέφι για να είναι όλα έτοιμα τη Δευτέρα. «Όλα θα κριθούν από την ψυχολογία του κόσμου», επισημαίνει ο κ. Δ. Κιάκος και μου θυμίζει ότι οι σερβιτόροι θα εξυπηρετούν με την απαραίτητη μάσκα στο πρόσωπο. Του εύχομαι «καλή αρχή» πριν επιστρέψει στις μεζούρες και στην αυλή, που μυρίζει καλοκαίρι.


anoigoyme0
Μια γεύση από τη νέα κινηματογραφική εμπειρία που περιμένει τους φίλους του σινεμά από την 1η Ιουνίου, υπό το φως των συνθηκών που επιβάλλει η πανδημία.

Αυτή είναι μια σημαντική στιγμή: ο Κώστας Γούναρης (δεξιά) μαζί με τον συνεργάτη του τοποθετούν τα πρώτα τραπεζοκαθίσματα στον ένα από τους έξι θερινούς κινηματογράφους που διαχειρίζεται η οικογενειακή επιχείρηση που ξεκίνησε ο παππούς του το 1963. Ο φωτογραφικός φακός συλλαμβάνει άθελά του την άτυπη έναρξη της πιο αλλόκοτης κινηματογραφικής σεζόν μετά τον πόλεμο.

Βρισκόμαστε στο «Ηλέκτρα», ένα από τα πιο παλιά εν λειτουργία θερινά σινεμά της Αθήνας, συνδεδεμένο με την ιστορία της οδού Πατησίων, καθώς λειτούργησε για πρώτη φορά (ακριβώς απέναντι από τη σημερινή του θέση, στο ύψος της Φοιτητικής Εστίας) πριν από 80 ολόκληρα χρόνια. Το άνοιγμα των θερινών κινηματογράφων έχει προσδιοριστεί για τη Δευτέρα 1η Ιουνίου και υπόκειται σε μια σειρά περιορισμών, με σημαντικότερο την ύπαρξη ορίου πληρότητας στο 40%. Μιλώντας με το νεότερο μέλος της οικογενειακής επιχείρησης, εισπράττω το αντίθετο από αυτό που περίμενα, εισπράττω αισιοδοξία. «Στην πραγματικότητα δεν θα αλλάξουν τόσο πολύ τα πράγματα.

Σίγουρα θα υπάρξει μια διαφορετική χωροταξία: οι θέσεις και τα τραπέζια δεν θα είναι σε σειρά, αλλά θα διαμορφωθούν ομάδες τραπεζοκαθισμάτων ανά 2, 4 ή 6 άτομα. Ξέρετε, το 80% των πελατών στα θερινά είναι ζευγάρια, επομένως απλοποιείται η κατάσταση. Επίσης οι θέσεις θα είναι αριθμημένες έτσι ώστε να διευκολυνθούν οι προκρατήσεις μέσω πιστωτικής κάρτας». Αυτό που έχουμε μπροστά μας είναι σίγουρα μια διαφορετική κινηματογραφική εμπειρία, όμως αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι οι αλλαγές που σκαρφίζονται οι ιδιοκτήτες για να συμβιβάσουν την απόλαυση με το ζητούμενο της κοινωνικής αποστασιοποίησης δεν θα είναι υποχρεωτικά εις βάρος των θεατών.


anoigoyme1
Ασκήσεις ετοιμότητας στο Κεντρικό Κτίριο του Μουσείου Μπενάκη, όπου η έκθεση των Robert McCabe – Κατερίνας Λυμπεροπούλου «Ο Τελευταίος Μοναχός των Στροφάδων» περιμένει τους πρώτους της  επισκέπτες.

Θα μπορούσε να είναι μια φωτογραφία ρουτίνας από την καθημερινότητα οποιουδήποτε μουσείου στον κόσμο. Αλλά στο συγκεκριμένο στιγμιότυπο, οι τεχνικοί του Μουσείου Μπενάκη φροντίζουν για τον φωτισμό μιας έκθεσης που στήθηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας, «άνοιξε» διαδικτυακά στις 13 Μαΐου και περιμένει τους φυσικούς της επισκέπτες στις 15 Ιουνίου, οπότε προγραμματίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού η επαναλειτουργία των μουσείων σε όλη τη χώρα. «Εμείς δεν κλείσαμε ποτέ», λέει στο «Κ» ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργης Μαγγίνης.

Δεν αναφέρεται μόνο στη στιβαρή διαδικτυακή παρουσία του μουσείου, αλλά και στη φυσική παρουσία σημαντικού αριθμού εργαζομένων τους δύο μήνες της καραντίνας. Όπως φυσικά και στο στήσιμο της έκθεσης των Robert McCabe – Κατερίνας Λυμπεροπούλου με τίτλο «Ο Τελευταίος Μοναχός των Στροφάδων» που, όπως σημειώνει ο κ. Γ. Μαγγίνης, θα μπορούσε να υποδεχτεί επισκέπτες νωρίτερα της 15ης Ιουνίου εφόσον το υπουργείο έφερνε λίγο πιο κοντά την ημερομηνία επαναλειτουργίας. «Από τη στιγμή που θα υπάρξει λεπτομερής ενημέρωση από την πολιτεία, νομίζω θα χρειαστούμε ένα σχετικά μικρό διάστημα για να είμαστε έτοιμοι». Αυτό που μοιάζει σίγουρο είναι ο επαναπροσδιορισμός του εκθεσιακού προγράμματος του μουσείου για τους επόμενους μήνες με εξαίρεση τη μεγάλη έκθεση για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. ■