ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Το ΜοΜΑ πατάει γκάζι

to-moma-pataei-gkazi-2387044

Ένα αυγουστιάτικο πρωινό του 1888, η Μπέρθα Μπενζ σηκώθηκε από το κρεβάτι της έχοντας κατά νου μια τρελή ιδέα. Άφησε ένα σημείωμα στην κουζίνα με το οποίο ενημέρωνε τον σύζυγό της, Καρλ Μπενζ, ότι θα μετέβαινε μαζί με τα παιδιά της στην πόλη Pforzheim. Απέφυγε, ωστόσο, να αναφέρει τη λέξη «αυτοκίνητο». Όταν ο πρωτοπόρος Γερμανός σχεδιαστής διαπίστωσε ότι το βενζινοκίνητο όχημα που είχε σχεδιάσει έλειπε από τη θέση του, κατάλαβε πως η οικογένειά του δεν ταξίδευε με τρένο. Το μηχανοκίνητο μοντέλο, για το οποίο ο ευφυής μηχανικός είχε λάβει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας, χρησιμοποιούνταν μέχρι τότε μόνο για σύντομες δοκιμές. Δεν είχε προλάβει να το τελειοποιήσει, αλλά, όπως αποδείχθηκε, το παράτολμο εγχείρημα της γυναίκας του επίσπευσε τις βελτιωτικές κινήσεις που θα το έχριζαν το πιο δημοφιλές μέσο μετακίνησης του 20ού αιώνα. Οι θαρραλέοι ταξιδιώτες διήνυσαν συνολικά, μέσα από χωράφια, μια απόσταση 180 χιλιομέτρων. Διαφήμισαν, έτσι, με τον καλύτερο τρόπο τα πλεονεκτήματα της αυτοκίνησης, αλλά και ανέδειξαν μέσα από την εμπειρία τους τα προβλήματα μιας μεγάλης διαδρομής με το νέο μέσο, όπως ήταν η έλλειψη δρόμων, το μικρό ντεπόζιτο, αλλά και η έλλειψη μιας πιο κοντής ταχύτητας για τις ανηφόρες. Η έκθεση «Αutomania» στο ΜοΜΑ εξετάζει τα αντικρουόμενα συναισθήματα που πυροδότησε η έλευση του αυτοκινήτου στην καθημερινότητά μας και ανιχνεύει την επίδραση που είχε η πρωτοποριακή του φόρμα στο design και στην τέχνη. Στον πυρήνα της έκθεσης, που κανονικά ήταν να κάνει εγκαίνια στις 28 Ιουνίου (νέες ημερομηνίες θα ανακοινωθούν σύντομα), επτά εμβληματικά αυτοκίνητα από τη συλλογή του ΜοΜΑ «συνομιλούν» με τρισδιάστατα σχέδια, γλυπτά, φιλμ, πόστερ, φωτογραφίες και διάσημα έργα, φωτίζοντας κάθε πτυχή του θέματος.